گزارش و تحلیل

موج دوم؛ بازار نفت دوباره کرونایی می شود

© Sputnikموج دوم؛ بازار نفت دوباره کرونایی می شود
موج دوم؛ بازار نفت دوباره کرونایی می شود  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موج دوم ویروس کرونا بهبود تقاضای جهانی نفت را به تعویق انداخته است. آژانس بین المللی انرژی و اوپک بار دیگر پیش بینی های خود را برای سال آینده کاهش داده اند.

اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ می نویسد: در این رابطه، امروز همه توجه خود را بر روسیه و عربستان سعودی متمرکز کردند. ظاهراً تنش در داخل اوپک + دوباره در حال افزایش است.

بالا رفتن تولید نفت در اوپک برای هفتمین ماه پیاپی  - اسپوتنیک ایران
ارزیابی اوپک درباره تاثیر موج دوم کرونا بر تقاضای نفت

طی دو ماه گذشته، آژانس بین المللی انرژی IEA پیش بینی های خود را به ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است، در حالی که اوپک به ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است. احتمال کاهش این ارقام همچنان باقی است.

نیل اتکینسون، رئیس صنایع نفت و بازارهای IEA، روز پنجشنبه در یک همایش بلومبرگ گفت که آژانس "ترجیح می دهد در گزارش بعدی ماهانه خود  پیش بینی تقاضای را کمتر کند تا بیشتر." تحلیلگران Standard Chartered، از جمله امیلی اشفورد و پل هورسنل، هفته گذشته گفتند که چندین عامل باعث کاهش تقاضا می شوند.

این عوامل شامل کاهش تجارت، تضعیف اقتصاد، تعطیل شدن واحدهای تولیدی و از دست دادن شغل است و اکنون، وقتی که قرار بود اوضاع بهتر شود و انتظار می رفت تقاضای نفت بهبود یابد، همه چیز دقیقاً برعکس شد. در اروپا، دوباره شیوع کرونا افزایش می یابد، مجدداً توصیه می شود که پرسنل از راه دور کار کنند و برگزاری اقدامات عمومی منع می شود. همه اینها همزمان با کاهش اقدامات حمایت اقتصادی است.

مصرف نفت در ایالات متحده با موانع مشابهی روبرو شده است. در تاریخ ۳۰ سپتامبر، مطابق قانون کمکرسانی در شرایط همه گیر کرونا، برنامه دولتی پشتیبانی و امنیت اقتصادی آمریکا  پایان می یابد. حتی آسیا رنج برده است. به گزارش استاندارد چارترد فقط تایلند شاهد احیای V شکل در تقاضای نفت است.

پیش بینی کاهش شدید تقاضا در بازار نفت - اسپوتنیک ایران
پیش بینی کاهش شدید تقاضا در بازار نفت

در ماه مه، اعضای اوپک + تولید نفت را به رکورد ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دادند و علت فقط تقاضا نیست. تعداد خریدهای اضافی از کشورهای اوپک + به میزان تأمین نفت از منابع دیگر نیز بستگی دارد و در اینجا عدم اطمینان به اندازه عدم تقاضا اهمیت دارد.

طبق معتبرترین ارقام ماهانه اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، کاهش تولید داخلی در سال جاری بسیار شدیدتر و قابل توجه تر از حد انتظار است. هفته گذشته امیلی اشفورد هشدار داد که تولید در میدان های شیل آمریکا در هفته ها و ماه های آینده دوباره به شدت کاهش می یابد. این امر به کشورها اوپک + فرصت بیشتری برای افزایش تولید شان می دهد.

اما مشکلات همچنان باقی است. به لطف اقدامات ولیعهد عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان سعودی، کاهش کلی تولید مطابق با محدودیت های توافق شده به طور غیر منتظره ای خوب پیش رفت. با این حال، برخی از کشورها همچنان مشکلات خاصی را تجربه می کنند. لیبی خارج از این معامله باقی مانده است. آتش بس در جنگ داخلی به آن امکان می دهد صادرات نفت را افزایش دهد و بنابراین در جهان نا مناسب برای اوپک + تحویلات خود را افزایش دهد. شرکت ملی نفت لیبی افزایش عرضه به ۲۶۰ هزار بشکه را پیش بینی کرده است. گلدمن ساکس معتقد است صادرات لیبی می تواند تا پایان سال میلادی دو برابر شود. حتی بزرگترین تأمین کنندگان نفت - گروه ویتول، گروه ترافیگورا و گروه انرژی مرکوریا - نمی توانند در مورد چشم انداز تقاضای نفت در ماه های آینده به نظر مشترک برسند.

اوپک - اسپوتنیک ایران
جای اوپک در کجای نقشه اقتصادی جهان است؟

با چنین عدم اطمینان، اصلاً تعجب آور نیست که تنش ها در داخل اوپک + در حال افزایش است. عربستان سعودی می خواهد اول از همه اجازه ندهد قیمت نفت کاهش یابد. وزیر انرژی این کشور می گوید که اوپک + اقدامات "پیشگیرانه فعالی" را برای جلوگیری از افزایش عرضه نسبت به تقاضا انجام خواهد داد. او می خواهد تاجران نفت را "تا حد ممکن عصبانی" کند.

الكساندر نواک همتای روسی وی، احتیاط بیشتری نشان می دهد. او می خواهد با تعیین حجم تولید تا پایان آوریل ۲۰۲۲ از مذاکرات مجدد مداوم در مورد معامله جلوگیری کند.

این توافق نامه افزایش تولید کل ۲ میلیون بشکه ای روزانه را از ژانویه پیش بینی کرده است. نواک می خواهد تصمیم گیری را تا آنجا که ممکن است به تأخیر بیندازد.

ما قبلاً دیدیم که مقابله دو عضو عمده اوپک + می تواند به چه نتیجه ای منجر شود. در ماه مارس، روسیه خواستار حفظ وضع موجود بود، در حالی که عربستان سعودی بر کاهش چشمگیر تولید نفت اصرار داشت. این امر منجر به یک دوره کوتاه مدت تولید رایگان نفت شد و قیمت نفت به زیر مرز ۲۰ دلار رسید. هیچ کس دوست ندارد این اتفاق  تکرار شود.

نوشته شده توسط جولیان لی متخصص نفت در Bloomberg First Word. پیش از این، او به عنوان تحلیلگر ارشد در مرکز مطالعات جهانی انرژی کار می کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала