کویت خواستار گفتگوی ایران و کشورهای عربی خلیج فارس شد

© Fotolia / Peyman Kaiediکویت خواستار گفتگوی ایران و کشورهای عربی خلیج فارس شد
کویت خواستار گفتگوی ایران و کشورهای عربی خلیج فارس شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نخست وزیر کویت، خواستار آغاز گفتگو میان ایران و کشورهای عربی خلیج فارس برای رفع تنش و کاهش درگیری‌ها در منطقه شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، شیخ صباح الخالد الصباح، نخست وزیر کویت که در غیاب امیر این کشور و به صورت اینترنتی سخن می گفت ، خواستار انجام اقدامات جدی برای ایجاد اطمینان بین کشورهای خلیج فارس و همکاری برای رفع تنش در منطقه شد.

ترامپ: کویت نیز به عادی سازی روابط با اسرائیل می پیوندد - اسپوتنیک ایران
ترامپ: کویت نیز به توافق عادی سازی روابط با اسرائیل می پیوندد

وی اظهار داشت: کویت بار دیگر خواستار انجام اقدامات جدی تهران برای ایجاد اعتماد متقابل به منظور شروع گفت وگو مبتنی بر احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر است .

 اظهارات نخست وزیر کویت برای دعوت ایران به گفتگو با کشورهای حاشیه خلیج فارس و اتخاذ اقدامات جدی برای جلب اعتماد این کشورها در حالی انجام می‌شود که پیش از این و در مجمع عمومی سال گذشته سازمان ملل، حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران، همه کشورهایی که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند را به "ائتلافِ امید" ( ابتکار صلح هرمز) دعوت کرده بود.

روحانی با تشریح طرح "ائتلاف امید" بیان کرد: ائتلاف امید، بر پایه اصول مهمی همچون پایبندی به اهداف و اصول ملل متحد، احترام متقابل، منافع متقابل، جایگاه برابر، گفت‌ و گو و تفاهم، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، خدشه‌ناپذیریِ مرزهایِ بین‌المللی، حل و فصلِ مسالمت‌آمیز تمامی اختلافات و از همه مهم‌تر، دو اصلِ بنیادین "عدم تجاوز" و "عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر" قرار دارد.

ائتلافی که ایران از آن سخن می‌گوید 8 کشور منطقه‌ای از جمله 6 کشور جنوبی خلیج فارس یعنی قطر، کویت، بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی و 2 کشور ایران و عراق را در بر می‌گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала