مزایا و معایب واکسن های گوناگون علیه کووید 19

© Sputnik / Vladimir Pesnya /  مراجعه به بانک تصاویر مزایا و معایب واکسن های گوناگون علیه کووید 19
مزایا و معایب واکسن های گوناگون علیه کووید 19  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واکسن های کووید 19 که دانشمندان در سراسر جهان روی آنها کار می کنند ، براساس پنج پلتفرم تکنولوژیک مختلف در حال تولید هستند که هرکدام مزایا و معایبی دارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از دفتر مطبوعاتی سازمان نظارت بهداشتی روسیه،  این 5 نوع واکسن چنین هستند:

- واکسن های زیر واحدی ؛

- واکسن بر اساس ذرات شبیه ویروس ؛

- واکسن های RNA و DNA ؛

- واکسنهای برداری (تکثیری و غیرتکثیری)

- واکسن های زنده ضعیف و غیرفعال.

بیشترواکسن ها  زیرواحدی هستند.  آنها "ایمنی تکنولوژیکی" دارند ، زیرا در هیچ مرحله از تولید آنها از ویروس زنده استفاده نمی شود فقط حاوی پروتئین های ویروسی هستند . با این حال ، برای ایجاد ایمنی کامل ، این واکسن ها قاعدتاً باید چند بار تجویز شوند.

واکسن های مبتنی بر ذرات شبه ویروس نیز فقط از پروتئین های ویروسی تشکیل شده اند. آنها ایمن هستند ،اما تولید آنها برای واکسیناسیون انبوه از نظر فنی دشوار است و به هزینه های مالی زیادی نیاز دارد.

روسیه ۳۵ میلیون دوز واکسن کرونا را به ازبکستان تحویل می دهد - اسپوتنیک ایران
روسیه ۳۵ میلیون دوز واکسن کرونا را به ازبکستان تحویل می دهد

برعکس ، تولید واکسن های DNA و RNA یکی از ساده ترین ها است ، اما فن آوری های انتقال مواد ژنتیکی به سلول های بدن هنوز به خوبی توسعه نیافته اند و  بنابراین ، تاکنون حتی یک واکسن مبتنی بر اسیدهای نوکلئیک در آزمایشات بالینی استفاده نشده است.

بخش قابل توجهی از نمونه های اولیه واکسن بر اساس استفاده از ناقلین ویروسی قادر به تکثیر وغیر تکثیری استوار است که واکسن های برداری نامیده می شوند. مانع براي استفاده از اين واكسن ها ممكن است وجود آنتي بادي بردار ويروسي در فرد باشد و در اين حالت ممكن است پاسخ ايمني كامل ايجاد نشود.

واکسن های ضعیف شده و غیرفعال زنده پلتفرم تکنولوژیک کلاسیک هستند و بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار گرفته اند. این واکسن  حاوی ویروس های غیر زنده است و  بنابراین برای ایجاد پاسخ ایمنی طولانی مدت اغلب به تجویز مکرر نیاز دارد اما فقط یک بار تجویز واکسن های ضعیف شده زنده کافی است. با این حال این احتمال وجود دارد که ویروس ضعیف شده به نوع اصلی خود برگردد و هنگام واکسیناسیون باعث بیماری شود.

وزارت بهداشت روسیه پیش از این اولین واکسن جهان را برای پیشگیری از نوع جدید ویروس کرونا  (کووید 19) ثبت کرده که توسط مرکز تحقیقات علمی ویروس شناسی گامالیا تهیه شده و به طور مشترک با صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه تولید شده است. نام آن "Sputnik V"است . 

بطور همزمان  چهار واکسن دیگر نیز در روسیه در حال آزمایش است: واکسن ساخت مرکز "وکتور"، واکسن ساخت مرکز"چوماکوف"  ، واکسن چینی Sinopharm و یک واکسن  انگلیسی-سوئدی به نام  AstraZeneca.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала