کشف یک آنتی بیوتیک طبیعی انقلابی در روسیه

© Sputnik / Maksim Bogodvid /  مراجعه به بانک تصاویر کشف یک آنتی بیوتیک طبیعی انقلابی در روسیه
کشف یک آنتی بیوتیک طبیعی انقلابی در روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان دانشگاه دولتی شهر تیومن روسیه یک آنتی بیوتیک طبیعی اونیورسال کشف کرده اند که بر پایداری عوامل بیماری زا در برابر داروها غلبه می کند.

به گزارش اسپوتنیک، متن تحقیقات دانشمندان  در مجله Applied Biochemistry and Microbiology منتشر شده است.

این دانشمندان روس ادعا می کنند که ماده کشف شده به مبارزه موثر با بیشتر بیماری های عفونی ناشی از باکتری و قارچ در انسان و حیوانات کمک خواهد کرد.

در مقاله منتشره خاطر نشان میشود که یکی از وظایف علم داروسازی یافتن چنان آنتی بیوتیک های طبیعی است که بتوانند در برابر میکروارگانیسم ها با مقاومت چند دارویی (MDR) یا مقاومت مطلق (XDR) در برابر آنتی بیوتیک های موجود در بازار مبارزه کنند.

ساخت آنتی بیوتیک   - اسپوتنیک ایران
میلیون ها مرگ بر اثر مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک

پژوهشگران دانشگاه دولتی تیومن اولین کسانی در جهان هستند که توانایی منحصر به فرد پپتید امریسیلیپسین A ، گرفته شده از قارچ میکرولیایی Emericellopsis alkalina را نشان دادند. به گفته متخصصان ، این ماده از توانایی باکتری ها برای تشکیل لایه بیولوژیک جلوگیری کرده و باعث از بین رفتن مقاومت این عوامل بیماری زا در برابر آنتی بیوتیک ها می شود.

طوری که دانشمندان روس توضیح دادند ، ویژگی اصلی درمانی ماده مورد مطالعه اونیورسال بودن اثر آن است. نه تنها انواع باکتری های MDR و XDR بلکه عملاً هر یوکاریوت بیماری زا ، به عنوان مثال قارچ های سلول های کوچک و مخمر در برابر آمریسیلیپسین A بی دفاع هستند.

یوگنی راگوژین، پژوهشگر ارشد در آزمایشگاه مقاومت ضد میکروبی X-BIO  در دانشگاه دولتی تیومن می گوید "امریسیلیپسین A از طریق مکانیسم های مختلف مولکولی بر روی یوکاریوت ها و پروکاریوت ها اثر می گذارد. یوکاریوت ها - قارچ ها و سلول های توموری - به دلیل تخریب غشای سلولی توسط پپتید می میرند و مقاومت پروکاریوت ها با جلوگیری از تشکیل بیوفیلم ها از بین می رود".

طوری که دانشمندان روسیه متذکر شده اند ، از جمله آسیب هایی که امریسیلیپسین A برای مقابله با آنها در نظر گرفته شده ، تومورها و همچنین انواع عفونت های باکتریایی و قارچی است.

طبق گفته متخصصان دانشگاه دولتی تیومن ، امریسیلیپسین A هم به عنوان یک عامل درمانی مستقل و هم به عنوان عنصری از داروهای پیچیده،  یک آنتی بیوتیک امیدوار کننده است. درمان با استفاده از آن می تواند از طریق تزریق یا به صورت موضعی - با درمان مستقیم بافت آسیب دیده انجام شود.

تیم دانشمندان روس قصد دارد در آینده ، از کار با مدل های سلولی به آزمایش لابراتواری  داروی جدید روی بیاورد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала