گزارش و تحلیل

مسابقه کشتی جدید روسیه و آمریکا در تشک سوریه

© © Screenshot: TV Zvezdaکشتی جدید روسیه و آمریکا در بستر سوریه
کشتی جدید روسیه و آمریکا در بستر سوریه        - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک، به نقل از نیویورک تایمز: آمریکا نیروهای بیشتری را برای مقابله با روسها به سوریه اعزام می کند.

روز جمعه، نظامیان آمریکا اعلام کردند که خودروهای جنگی بردلی، رادار پیشرفته و گشت های تکمیلی  جنگنده را به شمال شرقی سوریه اعزام کردند. این اعلامیه سه هفته پس از حمله یک زرهپوش روسی به گشت زمینی آمریکا و زخمی شدن هفت سرباز آمریکایی صورت گرفت.

این اعزام تکمیلی نیروها به تعداد 100 نفر بعلاوه بیش از 500 سرباز آمریکایی که هم اینک در آنجا حضور دارند - نمایشی از نیرو است که در واکنش به درگیری ماه گذشته که فرماندهان آمریکایی را غافلگیر کرد، اتفاق می افتد. این اقدام می تواند تنش هایی را بین دو قدرت رقیب در شمال شرقی سوریه که به شدت دستخوش اختلاف دو قدرت است، افزایش دهند.

سروان اوربان، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح گفت: "این اقدامات نمایانگر قاطعیت ایالات متحده برای دفاع از نیروهای ائتلاف است."

اعزام جدید در همان روزی انجام شد که رئیس جمهور ترامپ اعلام کرد "نیروهای آمریکایی" از سوریه خارج شده اند،  مگر در مناطقی که از میادین نفتی منطقه محافظت می کنند. ماموریت اصلی آمریکا در منطقه به روایت پنتاگون: کمک به متحدان کرد محلی برای مبارزه با بقایای تروریست های اسلامگراست.

این اعزام با نمایش آزمایش نظامی قاطعیت آمریكا توسط روسیه مرتبط است و شامل چندین نفربر زرهی مسلح  برادلی و رادارهای سنتینل برای ردیابی بالگردهای روسی و همچنین گشت های تقویت شده جنگنده ها و بالگردهای تهاجمی آپاچی برای پشتیبانی از نیروهای زمینی آمریكا است.

با این وجود، دموکرات ها بلافاصله ناتوانی ترامپ در مقابله با رشد روز افزون تجاوزگری روسیه علیه غرب، از جمله دخالت در انتخابات ریاست جمهوری امسال و ارائه پاداش به شورشیان افغان را به دلیل کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان اعلام کردند. جوزف بایدن، نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری، طی سخنانی در پنسیلوانیا در تاریخ 31 اوت، ترامپ را به دلیل عدم صحبت علنی در مورد دعوا در سوریه سرزنش کرد.

موشک هایپرسونیک کینژال - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
بلایی که "خنجر" روسیه بر سر نیروی دشمن می آورد

این حادثه در تاریخ 25 اوت و در جریان آنچه پنتاگون آن را گشت های معمول آمریکا در حوالی دیرالزور سوریه خوانده است، رخ داد. پاییز گذشته ایالات متحده بخش بیشتر این منطقه را ترک کرد.

ویدیوهایی از این حادثه در توییتر ظاهر شد که نشان می دهد وسایل نقلیه جنگی روسی و آمریکایی در یک زمین باز با سرعت سرسام آور می رانند و یک خودروی روسی با یک آمریکایی برخورد می کند و دو هلیکوپتر روسی در ارتفاع پایین بر فراز سربازان آمریکایی بدون مقاومت هواپیماهای آمریکایی پرواز می کند. این درگیری به جنگ لفاظی و اتهامات متقابل منجر شد.

سخنگوی کاخ سفید اقدامات روسیه را "ناامن و غیرحرفه ای" و نقض توافق دسامبر 2019 در مورد جلوگیری از درگیری در زمین خواند. نمایندگان دموکرات کنگره،   جمهوری خواهان همکار آنها و حتی برخی از دستیاران سابق امنیت ملی ترامپ پاسخ کاخ سفید را ناکافی دانستند.

روز بعد، نمایندگان پنتاگون و فرماندهی مرکزی ایالات متحده بیانیه های سختگیرانه تری را در محكومیت اقدامات روسیه صادر كردند. هفت سرباز آمریکایی به دلیل علائم ضربه مغزی در پایگاه خود در سوریه تحت درمان قرار گرفتند و بزودی به کار خود برگشتند.

نسخه روسی این حادثه به شدت با روایت آمریکایی فرق دارد. ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، در یک مکالمه تلفنی با ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که اندکی پس از این حادثه برگزار شد، گفت که سربازان آمریكایی "با نقض توافق های موجود" سعی در جلوگیری از گشت روس داشتند. سفارت روسیه در ایالات متحده در صفحه فیس بوک خود گزارش داده است كه "گشت روس تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از حادثه انجام داد و به انجام مأموریت خود ادامه داد."  

مقامات آمریکایی این نسخه از وقایع را رد کردند. هفته گذشته، ژنرال کنت مکنزی، رئیس فرماندهی مرکزی، در مصاحبه با نیویورک تایمز و دو سازمان خبری دیگر، به اتهام روس ها ادامه داده، گفت:" آنها در منطقه ای که مجاز به گشت زنی بود، نبودند. اقدامات آنها در سطح تاکتیکی کاملاً غیر عاقلانه بود." وی افزود: "در میان این درگیری، افسران آمریکایی از تشدید درگیری جلوگیری کردند و هیچ شلیکی نبود."

هفته گذشته نیز ژنرال مکنزی در مصاحبه با NBC News گفت که تنش ها با روس ها در سوریه کاهش یافته است: "رفتار آنها بهتر بود ... من نمی خواهم قضاوت یا پیش بینی کنم. اما من فقط به شما می گویم که ما برای هر گونه غافلگیری در سوریه آماده هستیم و نیروهای ما برای دفاع از خود آنچه لازم است را دارند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала