وزارت خارجه روسیه: سیاست فشار حداکثری بر تهران خود را خسته کرده

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر معاون وزارت خارجه روسیه سرگی ورشینین
معاون وزارت خارجه روسیه سرگی ورشینین  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: سیاست فشار حداکثری بر تهران خود را خسته کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه، هنگام صحبت از تحریم های آمریکا علیه ایران، در یک کنفرانس مطبوعاتی در خبرگزاری روسیه امروز گفت، که سیاست فشار حداکثری بر تهران خود را خسته کرده است.

پکن: زمان مسخره بازی آمریکا علیه ایران تمام شده - اسپوتنیک ایران
پکن: زمان مسخره بازی آمریکا علیه ایران تمام شده

در ماه آگوست، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریكا، شکایتی را در مورد عدم پایبندی ایران به مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه اتمی ایران به منظور آغاز روند احیای تحریم های ضد ایرانی تحت قطعنامه ۲۲۳۱ به رئیس شورای امنیت ارائه داد.

اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با قصد آمریکا برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران مخالفت کردند.

همه شرکت کنندگان در برجام معتقدند که اعلان از طرف ایالات متحده هیچگونه نیروی قانونی ندارد و متقاعد شده اند که ایالات متحده روند بازگشت اقدامات محدود کننده را آغاز نکرده است، زیرا دیگر به عنوان یک طرف دیگر در معامله قرار ندارد.

رئیس شورای امنیت سازمان ملل نیز هیچ راهی به درخواست واشنگتن در شورای امنیت نداد. در همین حال، ایالات متحده معتقد است که روند کار آغاز شده و تحریم ها شنبه گذشته برقرار شده اند.

ورشینین گفت: ما این خط کاملاً روشن و محکم را دنبال می کنیم. ما می گوییم این سیاست فشار حداکثری بر ایران، خود را خسته کرده است.

همانطور که معاون وزیر امور خارجه متذکر شد، طرف روسی معتقد است که واشنگتن حق ندارد از ابزارهای پیش بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برنامه اقدام جامع مشترک برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران استفاده کند. بنابراین، دیدگاه ما که قبلاً ابلاغ شده است ... که ایالات متحده این اختیار را ندارد که به طور یک جانبه در شورای امنیت احیای تحریم ها علیه ایران را اعلام کند. همانطور که می دانید، در سال ۲۰۱۸ آمریکایی ها برجام را ترک کردند و بدین ترتیب با کناره گیری از این توافقنامه، حق استفاده از ابزارهای ارائه شده توسط خود طرح را سلب کردند.

معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: در اینجا، حتی منطق ساده نیز در این باره صحبت می کند، نه به ذکر منطق سیاسی، نه به ذکر آن توافق نامه های بین المللی که قانوناً در آن قید شده است و هم قرائت صحیح از قطعنامه ۲۲۳۱. بنابراین، ما امیدواریم که این در واشنگتن و سایر پایتخت ها شنیده شود. ما خاطر نشان می کنیم که سایر اعضای شورای امنیت از ایالات متحده پیروی نمی کنند، ما از موقعیت متعادل شورای امنیت یاد می کنیم و هر آنچه به طور نسبی در واشنگتن تصویب شود، از این واقعیت پیش می رویم که هیچ زمینه ای برای بازگشت تحریم های قبلی وجود ندارد.

قطعنامه ۲۲۳۱، مصوب سال ۲۰۱۵، شامل سازوکاری برای تمدید خودکار تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران است، در صورتی که این کشور به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل نكند. این مکانیزم از سال ۲۰۱۵ به مدت ۱۰ سال اجرایی است. در این قطعنامه فرض بر این است که اگر در این دوره نقض جدی توسط ایران آشکار شود، این کشور فقط در صورت تصویب قطعنامه مربوط به شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائمی آن مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف ۳۰ روز از لحظه ابلاغ شورای امنیت تمدید می شوند.

ایران و شش مذاکره کننده بین المللی در ژوئیه ۲۰۱۵ به توافق تاریخی برای حل مشکل دیرینه اتمی ایران رسیدند.

مذاکرات چند ماهه با تصویب برجام به پایان رسید که اجرای آن تحریم های اقتصادی و مالی که قبلاً توسط ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعمال شده بود را به طور کامل برطرف می کند.

این معامله در شکل اصلی خود حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه ۲۰۱۸، ایالات متحده خروج یک جانبه از آن و احیای تحریم های سخت علیه تهران را اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала