گزارش و تحلیل

ایران در نوبت خرید واکسن کرونا

© Fotolia / BillionPhotos.comایران در نوبت خرید واکسن کرونا
ایران در نوبت خرید واکسن کرونا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران درباره خرید واکسن کرونا توسط این کشور توضیحاتی ارائه داد.

اسپوتنیک - دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران درباره خرید واکسن کرونا توسط این کشور به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: برخی شرکت ها و گروه ها مشغول ساخت واکسن کرونا هستند جناب وزیر نیز شخصا ناظر بر عملکرد آنان است و هر موفقیتی توسط آنها کسب شود متعاقبا اعلام میگردد قطعا ایران نیز پا به پای دیگر کشور های جهان در حال تلاش برای یافتن واکسن کرونا هست، اما اقدام معقولانه این بود که ما نیز سبد خود را برای خرید واکسن بگذاریم.

جزئیات واکسن ایران برای مقابله با کرونا - اسپوتنیک ایران
جزئیات واکسن ایرانی مقابله با کرونا

مجمعی به نام کووکس وجود دارد که ۱۸۰ کشور در آن مشارکت کردند و عضو آن هستند در این مجمع ۱۸ سازمان و شرکت در حال تهیه واکسن کرونا هستند و مراحل رسیدن به واکسن را طی می کنند، شرط این شرکت‌ ها برای ارائه واکسن پیش پرداخت ۱۵ درصدی برای نوبت تهیه می باشد و اگر این شرکت ها به واکسن دست پیدا نکنند نیز ۱۵ درصد داده نمی شود.

از آنجایی که دسترسی داشتن به واکسن برای ما حائز اهمیت بسیار زیادی بود آخرین مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا این بود که ۱۵ درصد پرداخت شود و حدوداً تا ماه آینده این مبلغ پرداخت میشود تا ما نیز سبد خود را در این مجمع داشته باشیم و در صورت تولید واکسن آن را در اختیار مردم قرار دهیم که واکسن آکسفورد، چند شرکت چینی و شرکتهای مختلف دیگر نیز در این مجموعه حضور دارند.

با این حال ما تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذاشتیم و همانطور که وزیر محترم بیان کردند با شخص ایرانی الاصل که ساکن هند هست برای تهیه واکسن تولیدی توسط شرکت وی مذاکره کرده‌ ایم.

وی در ادامه افزود: استراتژی ما برای خرید واکسن بیشتر انتقال تکنولوژی تولید است یعنی قرار نیست به صورت یک کارآزمایی بالینی واکسن خریداری کنیم بلکه به نوعی قرارداد می بندیم که بتوانیم دانش تولید واکسن را هم انتقال دهیم با تمام این برآوردها مشخص می شود که قطعاً زودتر از شش ماه به واکسن دسترسی نخواهیم داشت و پس از شش ماه نیز اگر دسترسی صورت بگیرد شامل گروههای خاص و آسیب پذیر می شود و کماکان باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.

سادات لاری ضمن تاکید بر نوپدید بودن بیماری درباره روند سریع جهش آنتی ژن های سطحی کرونا ویروس بیان کرد: بیماری بسیار ناشناخته است و هیچ یک از ما تصور این را نیز نداشتیم که در تابستان شاهد افزایش آمار ابتلا باشیم، رفتار اجتماعی ما تاثیر مستقیمی بر ویروس دارد و ویروس را می توان بسیار هوشمند دانست هر کجا که ما فاصله گذاری ها، استفاده از ماسک و تغییر شیوه رفتار اجتماعی را لحاظ کردیم ویروس نیز کاهش ابتلا و بستری داشته.

همواره این نگرانی وجود داشته که با توجه به جهش سریع آنتی ژن های سطحی ویروس کرونا واکسن تا چه اندازه می ‌تواند مصونیت ایجاد کند تاکنون تغییراتی که در این ویروس رصد شده افزایش قدرت سرایت پذیری و چسبندگی ویروس را تایید می کند البته این موضوع هنوز در ایران تایید نشده و در حال بررسی است.

در رابطه با واکسن آنفولانزا نیز ما آن را تا درصدی موثر می دانیم که نگرانیم در زمینه واکسن کرونا این درصد بالا نباشد و نگرانی دیگر ما طول مدت اثر بخشی واکسن است که ممکن است نیاز به تکرار تزریق داشته باشد، اما کماکان هیچ واکسنی به عنوان واکسن قطعی کرونا ویروس معرفی و تایید نشده.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала