حداقل هزینه سفره خانوار در ایران به روایت تصویر در شبکه های اجتماعی +عکس

© Sputnik / Arina Topolevaтрадиционный иранский обед в Ширазе
традиционный иранский обед в Ширазе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک خانواده ۴ نفره برای تامین سفره خود فارغ از هزینه های دیگر، حداقل چقدر باید هزینه کند؟

به گزارش اسپوتنیک، گرانی ها و تورم های موجود در ایران سبب افزایش هزینه سفره خانوارها در کنار سایر هزینه‌های معیشتی شده است. بنابراین بسیاری از افراد مجبور به حذف بعضی از گروه‌های غذایی در سفره خود شدند.

View this post on Instagram

A post shared by Economist Farsi (@economistfarsi) on

کاربران بصورت خلاصه و در قالب عکس، حداقل هزینه سفره خانوارها در ایران را به تصویر کشیدند. طبق عکس منتشر شده با کره ۸ هزارتومانی و شیر ۷ هزار تومانی و نان هزار تومانی، اگر هر خانوار ۴ نفره، هر روز فقط نان و کره و شیر مصرف کنند، هزینه صبحانه آنان به ۱۶ هزار تومان می رسد. برای وعده نهار اگر این خانواده ۴ نفره فقط عدس پلو بدون گوشت و کشمش استفاده کنند، با احتساب برنج ۱۴ هزار تومانی و عدس ۵ هزار تومانی، ۱۹هزار تومان باید هزینه کنند.

View this post on Instagram

. با توجه به جمعیت بالای حداقل‌بگیران در جامعه که بخش قابل‌توجهی از آن را جامعه کارگری و مستمری‌بگیران تشکیل می‌دهند، بدون شک وضعیت معاش این قشر باید یکی از دغدغه‌های مهم دولتمردان باشد. جامعه کارگری و مستمری‌بگیران با لحاظ کردن بعد خانوار چیزی حدود دو‌سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. اگر قرار باشد وضعیت معیشتی این قشر را با نرخ تورم بسنجیم، باید به آخرین نرخ تورم اشاره کنیم. #کلانشهر: وضعیت زندگی شهروندان به‌خصوص تامین ابتدایی‌ترین نیاز‌های آن‌ها از جمله خوراک، پوشاک و مسکن افراد، شاید مهم‌ترین نیاز شهروندان برای ادامه حیات و زندگی باشد. در این میان مواد خوراکی با داشتن سهمی حدود ۴۰ درصد در سبد هزینه خانوار در کنار هزینه‌های مربوط به مسکن بخش قابل‌توجهی از درآمد خانوار را به خود اختصاص می‌دهد. در یک‌سال اخیر و با توجه به افزایش همزمان هزینه تامین مواد خوراکی در کنار افزایش هزینه‌های تامین مسکن، فشار بسیار شدیدی به اقشار کم‌درآمد جامعه وارد شده است؛ فشاری که تقریبا سبک و نحوه زندگی این شهروندان را دستخوش تغییرات اساسی کرده است؛ تغییراتی که از تغییر محل زندگی آن‌ها تا نوع رژیم غذایی و تغذیه آن‌ها گسترش یافته است. حداقل مزد یک کارگر در سال ۹۹ در حالی چیزی حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که درآمد این قشر طی یک‌سال ثابت بوده، اما قیمت برخی از مواد خوراکی فقط طی شش ماه اول سال‌جاری بار‌ها دستخوش تغییر شده است؛ تغییراتی که باعث شده بخش قابل‌توجهی از افراد دارای درآمد ثابت، برخی از اقلام خوراکی را از سبد مصرفی خود حذف کنند. جام‌جم در گزارشی به بررسی این موضوع و عدم تناسب درآمد‌ها با هزینه‌های زندگی پرداخته است. با توجه به جمعیت بالای حداقل‌بگیران در جامعه که بخش قابل‌توجهی از آن را جامعه کارگری و مستمری‌بگیران تشکیل می‌دهند، بدون شک وضعیت معاش این قشر باید یکی از دغدغه‌های مهم دولتمردان باشد. جامعه کارگری و مستمری‌بگیران با لحاظ کردن بعد خانوار چیزی حدود دو‌سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. اگر قرار باشد وضعیت معیشتی این قشر را با نرخ تورم بسنجیم، باید به آخرین نرخ تورم اشاره کنیم. 📰 روزنامه جام جم - شماره ۵۷۵۸ - تاریخ: ۹۹/۰۶/۲۷ . . مشروح گزارش را می‌توانید در وبسایت و نیز در اپلیکیشن اختصاصی کلانشهر بخوانید . . . (لینک گزارش در استوری) . . #کلانشهر_اقتصادی #اقتصاد #معیشت #خانوار #جامعه #سفره_خانوار

A post shared by پایگاه خبری کلانشهر (@kalanshahr.ir) on

همچنین برای وعده شام، با فرض مصرف فقط سیب زمینی پخته و تخم مرغ، به ازای یک شام باید ۱۷ هزار تومان هزینه کنند چرا که قیمت تخم مرغ ۱۲ هزار تومان و سیب زمینی ۵ هزار تومان می باشد. بنابراین حداقل هزینه سفره یک خانواده ایرانی ۴ نفره فارغ از هزینه های دیگر با حساب کاربران شبکه های اجتماعی برابر با یک میلیون و نهصد هزار تومان است. این در حالی است که حقوق کارگران در ایران در حدود ۲ میلیون تومان است.
بسیاری از کاربران، با ابراز نارضایتی از وضع موجود عنوان کردند که در دوران شیوع کرونا هزینه های جانبی آنان حذف شده است و فقط برای تامین سفره خانوار تمام حقوق خود را صرف می کنند و پس اندازی ندارند. به گفته آنها، گرانی در ایران بیداد می کند و مردم هر روز فقیرتر می شوند و سفره آنان کوچکتر می شود. عده ای از کاربران که از نظر مالی وضع خوبی دارند و از قشر بالاتری از جامعه هستند نیز معتقدند که کیفیت زندگی آنان بشدت کاهش یافته است. کاربران بسیاری از این وضع ناراضی هستند و معتقدند که در شرایط فعلی از سیر کردن شکم خانواده خود عاجزند و دیگر به خرید لباس، تفریح یا هزینه های دیگر فکر نمی کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала