گزارش و تحلیل

پاسخ دانشمندان روس به ابراز تردیدها نسبت به واکسن Sputnik V

© Sputnik / Vladimir Pesnya /  مراجعه به بانک تصاویر پاسخ دانشمندان روس به ابراز تردیدها نسبت به واکسن Sputnik V
پاسخ دانشمندان روس به ابراز تردیدها نسبت به واکسن Sputnik V - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان روس به ابراز تردید همکاران خود در خصوص واکسن ویروس کرونا در مجله علمی لانست پاسخ دادند.

به گزارش اسپوتنیک، مجله علمی Lancet درخواست گروهی از دانشمندان بین المللی از دانشمندان روس در خصوص واکسن "Sputnik V" و پاسخ دانشمندان روس به همکاران خود را منتشر نمود.

لانست مکاتبه در خصوص موضوع مورد مطالعه (واکسن "Sputnik V") را منتشر کرده است. هر دو متن در وب سایت این مجله موجود است.

درخواست از دانشمندان روس

در این نامه که به امضای چندین دانشمند خارجی رسیده است، از همکاران روس خواسته شده تا اطلاعات بیشتری در مورد واکسن منتشر کنند.

در بخشی از این نامه آمده است: در حالی که نتایج این تحقیق بالقوه قابل توجه به نظر می‌رسد، ما به دلیل تسریع در انتشار واکسن در میان مردم نگرانی‌های زیادی داریم که در نامه‌ای سرگشاده که توسط ما و چندین همکارمان امضا شده است، آنها را شرح داده‌ایم.

انتشار نتایج آزمایشات بالینی واکسن روسی علیه کووید 19 در مجله The Lancet - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
انتشار نتایج آزمایشات بالینی واکسن روسی علیه کووید 19 در مجله The Lancet

پاسخ بند به بند

دانشمندان روس بند به بند به سوالات همکاران خود در نامه‌ای سرگشاده و نامه به لانست پاسخ داده اند. آنها به مسئله شباهت داده‌های به دست آمده در آزمایش‌های مختلف و تفاوت مشکوکی که برای دانشمندان خارجی‌ در مورد آنتی بادی بین شرکت کنندگان در آزمایش‌ها پیدا شده بود، پرداختند.

دانشمندان روس تصریح کردند: ما می‌خواهیم تأکید کنیم که تمام اطلاعات ارائه شده از نتیجه آزمایشات به دست آمده و به دقت بررسی شده‌اند.

انتقاد از واکسن و تعارض منافع

پیش از این دنیس لوگونوف، معاون تحقیقات مرکز گامالیا اعلام کرده بود که داده های بدست آمده در طی تحقیق در مورد واکسن Sputnik V تحت بررسی دقیق بازرسان مجله Lancet قرار گرفته است و به کلیه سوالات قبل از انتشار پاسخ داده شده است.

در اوایل سپتامبر، لانست نتایج دو مرحله از آزمایشات بالینی واکسن روسی کووید-19 را منتشر کرد. اندکی پس از آن، چندین دانشمند از سراسر جهان در نامه سرگشاده‌ای که در سایت ایتالیایی Cattivi Scienziati منتشر شد، نسبت به داده‌های واکسن روسی ابراز تردید کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала