فرمان ترامپ در باره تحریم فروش تسلیحات به ایران

© REUTERS / Kevin Lamarqueترامپ
ترامپ   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با صدور یک فرمان اجرایی، امکان تحریم هر شخص یا شرکتی که اقدام به تجارت سلاح با ایران کند را فراهم سازد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری «رویترز»، روز 17 سپتامبر (پنج‌شنبه) دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با صدور یک فرمان اجرایی، امکان تحریم هر شخص یا شرکتی که اقدام به تجارت سلاح با ایران کند را فراهم سازد.

منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، گفته‌اند که بر اساس فرمان اجرایی جدید ترامپ که احتمالاً ظرف چند روز آینده صادر خواهد شد، هر شخص یا شرکتی که از تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا علیه ایران عدول کند، با نظر رئیس‌جمهور آمریکا هدف تحریم‌های ثانویه قرار خواهد گرفت و از دسترسی به بازار آمریکا محروم خواهد شد.

تاکنون هیچ‌یک از مقامات کاخ سفید به‌طور رسمی درباره این خبر اظهارنظر نکرده‌اند.

شایان ذکر است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی 20 سپتامبر به پایان می رسد، تنها دو رأی مثبت که یکی از آنها رأی خود آمریکا بود، کسب کرد و تلاش این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی بین‌المللی علیه ایران شکست خورد.

امیر حاتمی: به اوج فناوری‌های دفاعی در تحریم‌ها رسیدیم - اسپوتنیک ایران
امیر حاتمی: به اوج فناوری‌های دفاعی در تحریم‌ها رسیدیم

پس از آن، دولت آمریکا تلاش دیگری برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از طریق فعال‌سازی مکانسیم بازگشت خودکار تحریم‌های چندجانبه علیه ایران آغاز کرد، در حالی که بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، استفاده از این مکانیسم تنها برای کشورهای مشارکت‌کننده در برجام که آمریکا در سال 2018 رسماً از جمع آنها خارج شد، امکان‌پذیر است.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با حضور در نیویورک شخصاً نامه‌ای را به رئیس دوره‌ای شورای امنیت است تحویل داد و طی این نامه ضمن متهم کردن ایران به نقض برجام، از طرف دولت آمریکا رسماً خواستار بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شد.

متحدان اروپایی آمریکا نیز تأکید می‌کنند که آمریکا به‌دلیل خروج از برجام اجازه ندارد از ساز‌وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

پیشتر، الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران مدعی شد: « به مجرد اینکه تحریم‌های علیه ایران فعال شود، شرکت‌های تولیدکننده سلاح در صورت تجارت با ایران هدف تحریم قرار خواهند گرفت».

و اما روز 17 سپتامبر (پنجشنبه)، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پیامی توئیتری خطاب به مقامات آمریکا و مشخصاً مایک پامپئو وزیر خارجه این کشور تأکید کرد که در روز بیستم سپتامبر هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و تلاش‌های غیرقانونی آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران راه به جایی نخواهد برد.

شلیک موشک ساحل به دریای قادر   - اسپوتنیک ایران
توانایی ایران در ساخت و توسعه تسلیحات چقدر است؟

قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала