آمریکا: به هیچ وجه اجازه نمی دهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد

© Fotolia / jiawangkunآمریکا: به هیچ وجه اجازه نمی دهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد
آمریکا: به هیچ وجه اجازه  نمی دهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا باردیگر اعلام کرد واشنگتن هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

به گزارش اسپوتنیک ، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر توافق هسته‌ای برجام با ایران را "وحشتناک و ابلهانه" نامیده و گفت دولت اوباما بر مبنای آن ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد به ایران داد و چیزی عاید ما نشد و  تاکید کرد به هیچ وجه نخواهیم گذاشت ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

ترامپ که اخیرا کشورش در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران  در شورای امنیت سازمان ملل با شکست روبرو شده است، مدعی شد که اعتبار توافق هسته‌ای قدرت های با ایران (برجام) به زودی لغو خواهد شد.

در اوایل ماه اوت ، ایالات متحده ، بار دیگر ایران را به نقض توافق هسته ای متهم کرده و  قصد خود را برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه تهران طبق روال تعیین شده طبق برجام اعلام کرد. واشنگتن در سال 2018 از برجام  خارج شد. 20 اوت ، پمپئو شخصاً درخواست طرف آمریکایی را به رئیس شورای امنیت سازمان ملل تقدیم  کرد. وزارت امور خارجه روسیه پیشتر اعلام کرده بود که پیشنهاد ایالات متحده غیرقانونی است و "بطور ناگزیر شکست خواهد خورد".

بیماری به نام برجام؛ آیا درمان نتیجه خواهد داد؟  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
بیماری به نام برجام؛ آیا درمان نتیجه خواهد داد؟

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала