کشف نشانه‌های زندگی در سیاره ناهید

© AFP 2023 / Akihiko Ikeshita /JAXA via Jiji Pressکشف نشانه‌های زندگی در سیاره ناهید
کشف نشانه‌های زندگی در سیاره ناهید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان موفق به کشف اثرات گاز فسفین در جو ناهید شدند نشان‌ دهنده امکان وجود زندگی در این سیاره است.

به گزارش اسپوتنیک، به گفته منابع آگاه، دانشمندان دانشگاه کاردیف (انگلستان) و انستیتوی فناوری ماساچوست (ایالات متحده آمریکا) گاز فسفین را در جو سیاره ناهید (ونوس) کشف کرده اند که ممکن است منشا بیولوژیکی داشته باشد.

طرح مشترک روسیه و امریکا برای جستجوی حیات در سیاره زهره - اسپوتنیک ایران
طرح مشترک روسیه و امریکا برای جستجوی حیات در سیاره زهره

وی گفت: "این کشف با استفاده از تلسکوپ جیمز کلارک ماکسول در هاوایی و آرایه آنتن موج بزرگ میلی متر Atacama در شیلی انجام شد. غلظت ذرات فسفین 20 در میلیارد بود."

 وی گفت: "این کشف با استفاده از تلسکوپ جیمز کلارک ماکسول در هاوایی و در شیلی انجام شد. غلظت ذرات فسفین 20 در میلیارد بوده است."

فسفین یک گاز بی رنگ و بسیار سمی است. در زمین توسط میکروارگانیسم های بی هوازی تولید می شود که نیازی به اکسیژن ندارند. در سال 2019، جستجوی فسفین در جو سیارات فراخورشیدی به عنوان نشانگر حیات احتمالی در آنها پیشنهاد شد.

در همان زمان، منبع یادآوری کرد که تشخیص فسفین به معنای خودکار تشخیص حیات در ناهید نیست، زیرا گاز می تواند در نتیجه فرآیندهای طبیعی ناشناخته برای دانشمندان تشکیل شود. وی گفت: " دانشمندان فرضیه های مختلفی را آزمایش کرده اند، اما نتوانسته اند راه هایی برای منشا غیر بیولوژیکی گاز پیدا کنند."

وی افزود که اطلاعات مربوط به این کشف امروز توسط دانشمندان طی یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین منتشر و به عنوان یک مقاله علمی در مجله Nature منتشر می شود.

 این اولین فرض در مورد وجود زندگی در ناهید نیست. در ژانویه 2012، در مجله علمی Astronomical Bulletin، محقق ارشد پژوهشگاه فضایی آکادمی علوم روسیه، لئونید کسانفومالیتی، مقاله ای در مورد تجزیه و تحلیل تصاویر از ایستگاه  Venera-13 شوروی منتشر کرد. وی در این پانوراما ها چندین شی را کشف کرد که آنها را موجوداتی زنده مانند حشرات را در نظر می گرفت. همکاران وی در مورد ادعاهای این ستاره شناس تردید داشتند. به طور خاص، ستاره شناسان آمریکایی عقرب ها و سایر موجودات موجود در تصاویر کاوشگر شوروی را به عنوان مصنوعات تصور کردند. این دانشمند در سال 2019 درگذشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала