بانکی که ۸۰ درصد سپرده‌ها را به خودش وام داد

© Photo / IRNAبانکی که ۸۰ درصد سپرده‌ها را به خودش وام داد
بانکی که ۸۰ درصد سپرده‌ها را به خودش وام داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی که بانک‌ها و موسسات اعتباری در هر اقتصادی ایفا می‌کنند، تجهیز و تخصیص منابع در اقتصاد است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری «فارس»، باتوجه به قدرت بسیار زیاد بانک‌ها در اقتصاد، قوانین بسیار جامع و سفت و سختی درباره نحوه عملکرد آنها تدوین شده و روند اجرای آن توسط بانک‌های مرکزی با نظارت‌های بسیار دقیق و شدید پیگیری می‌شود. محدودیت در اعطای تسهیلات به ذینفع واحد ( شرکت‌هایی که دارای سهامداران مشترک هستند)، نسبت کفایت سرمایه، تناسب منابع با سرمایه پایه، اعتبارسنجی دقیق مشتری، اعتبارسنجی گیرنده تسهیلات ازجمله نسبت‌های نظارتی‌ای است که توسط بانک‌های مرکزی سراسر جهان رصد می‌شود.

اما وضعیت بانک آینده در هیچ یک از این مولفه‌ها نه‌تنها نسبت استانداردی نیست بلکه با آنها فاصله بسیار زیادی دارد. به عبارت بهتر این بانک تا قبل از عزل هیات مدیره توسط هیات انتظامی بانک‌ها هر کاری که خواسته انجام داده و هیچ ضابطه‌ای در این بخش را رعایت نکرده است.

بررسی اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان بانک‌ آینده رویکرد این بانک در بانکداری و مدیریت را نشان می‌دهد. طبق جداول اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان در صورت‌های مالی سال ۹۷ بانک آینده، به ۷۷ شرکت تسهیلات کلان پرداخت کرده که ۴۳ شرکت آن متعلق به بانک و شرکت‌های بانک آینده است.

حداکثر سود بانکی در ایران اعلام شد - اسپوتنیک ایران
حداکثر سود سپرده بانکی در ایران اعلام شد

از مجموع ۷۸ هزار و ۲۴۹ میلیارد و ۹۸۷ میلیون تومان تسهیلات اعطایی کلان این بانک، ۶۳ هزار و ۳۰۱ میلیارد و ۲۰۶ میلیون تومان آن صرف پرداخت تسهیلات به شرکت‌های زیرمجموعه بانک آینده شده است. درواقع بانک آینده ۸۰.۸ درصد از تسهیلات کلان خود به شرکت‌های خود پرداخت کرده است.

به عبارت دیگر به نظر می‌رسد بانک آینده تاسیس شده است تا با جذب سپرده و استفاده از ابزار خلق پول، تسهیلات رانتی به شرکت‌هایی که خود بانک تاسیس کرده است، پرداخت کند. مهم‌ترین مقصد این تسهیلات پروژه مشهور ایران مال است.

بانک آینده به‌خاطر رویکرد بسیار غلط و غیرحرفه‌ای در اعطای تسهیلات بارها به بانک مرکزی مقروض شد و اضافه ‌برداشت‌های بسیار زیادی از بانک مرکزی کرد. فقط در یک دوره حجم اضافه برداشت بانک آینده از بانک مرکزی به ۱۳ هزار میلیارد تومان رسید. این رقم با احتساب ضریب فزاینده پولی به معنای انتشار ۹۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور است.

 هر چند که بعد از چند سال بانک آینده در نیمه دوم سال ۹۸ بدهی خود به بانک مرکزی را تسویه کرد اما در سال‌هایی که این اضافه برداشت تسویه نشده بود، آثار تورمی آن برای مردم و اقتصاد ایران بر جای بود. به عبارت دیگر بانک آینده برای ثروتمند کردن شرکت‌ها و برخی سهامداران خود، به مردم تورم تحمیل کرده بود.

در بخش تسهیلات و تعهدات کلان بانک آینده، نام چند شرکت به چشم می‌خورد که باوجود سرمایه بسیار پایین، تسهیلات ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیارد تومانی دریافت کرده‌اند اما ارتباط سهامداری و مدیریتی با بانک آینده ندارند. مشخص نیست بانک آینده با چه شرایط و ضمانت‌هایی در سال ۹۷ به این شرکت‌ها تسهیلات ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیارد تومانی پرداخت کرده است.

پکن: تحریم‌های آمریکا خلاف قوانین روابط بین الملل است - اسپوتنیک ایران
پکن: تحریم‌های آمریکا خلاف قوانین روابط بین الملل است

بانک آینده با ساختاری تو در تویی که برای شرکت‌های زیرمجموعه خود ایجاد کرده، برخلاف همه قوانین بانکی، بخش عمده سپرده‌های مردم را صرف اعطای تسهیلات به شرکت‌های زیرمجموعه خود کرده است. « براساس ماده 6 آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان، حداکثر مجموع تسهیلات و تعهدات به هر ذینفع واحد نباید از 20 درصد سرمایه پایه آن مؤسسه اعتباری تجاوز کند».

سرمایه پایه بانک آینده ۲۱۷۰ میلیارد و ۸۱۲ میلیون تومان و بنابراین در مجموع این بانک می‌تواند به کل شرکت‌های زیرمجموعه خود، در مجموع حداکثر ۴۳۴ میلیارد و ۱۶۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کند. اما بانک آینده ۲۹ برابر (۲۸۱۶ درصد) سرمایه خود به شرکت‌های زیرمجموعه خود تسهیلات پرداخت کرده است. بنابراین این اقدامات بانک آینده تخلفی آشکار از ضوابط بانک مرکزی بوده است. درواقع بانک آینده تاسیس شده است تا پول سپرده‌گذاران را به شرکت‌های سهامداران اصلی بانک تسهیلات ویژه پرداخت کند و روز‌به‌روز به ثروت سهامداران خود بیافزاید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала