گزارش و تحلیل

ماجرای بودار شارلی عبدو

© Sputnik / Anton Denisovماجرای بودار شارلی عبدو
ماجرای بودار شارلی عبدو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در فرانسه در کشوری که مدعی آزادی حقوق بیان است اگر شما کوچکترین انتقادی از هلوکاست داشته باشید علاوه بر جریمه و مجازات های زندان ممکن است کار و شغل خود را از دست دهید و اگر هم ریشه غیر فرانسوی داشته باشید حتی شناسنامه تان هم باطل شود اما یک نشریه می تواند هر توهینی بخواهد به پیامبر اسلام (ص) داشته باشد.

نشریه شارلی عبدو یک نشریه وابسته به لابی های صهیونیست است که معمولا برای برهم زدن روابط مسلمانان و مسیحیان فعالیت می کند و قطعا هدف از بازنشر این کاریکاتور توهین آمیز تحریک احساسات مسلمانان جهان و مخصوصا اروپا بوده و هست.

البته پیامبر اسلام (ص) بسیار بزرگتر و والاتر از این است که توسط این حقیران مورد توهین قرار گیرد ولی نکته قابل تامل در ماجرا این است که چرا علیرغم اینکه فرانسوی ها از حساسیت مسلمانان نسبت به این رفتارها آگاه هستند و می دانند که این ماجرا می تواند بسیاری از مسلمانان را خشمگین کند و به سمت گروه های تندرو سوق دهد دست به چنین اقدامی می زنند.

به نظر می آید هدف به نوعی بررسی حسگرهای مسلمانان است.

یعنی می خواهند ببینند امروزه تا چه حد توانسته اند مسلمانان را رام و یا مطیع کنند تا دیگر به اصول و ارزش های خود اهمیت ندهند.

شاید برخی به یاد نداشته باشند اما زمانی که گروه القاعده در افغانستان تاسیس شد هیچ مسلمانی خارج از جزیره العرب اصلا توجهی به نظرات تندروهای سلفی تکفیری نداشت وبا حمایت آمریکا و متحدین عرب اش این گرایش ها تقویت شدند تا اینها با شوروی سابق بجنگند.

بعدها آمریکایی ها متوجه شدند عجب ابزار خوبی به دستشان آمده و شروع کردند از این ابزار در موقعیت های مختلف استفاده کردن.

تجمع مقابل سفارت فرانسه در تهران در اعتراض به اهانت شارلی ابدو به پیامبر اسلام  - اسپوتنیک ایران
تجمع مقابل سفارت فرانسه در تهران در اعتراض به اهانت شارلی ابدو به پیامبر اسلام

وبعد فجایع وحشتناکی که در دو دهه اخیر شاهد اش بودیم رخ داد، فجایعی که هدف اش تخریب اسلام و مسلمانان توسط عوامل آمریکا بود.

با توجه به دیدگاه های نژاد پرستانه موجود در برخی کشورهای اروپایی بر علیه مسلمانان بدیهی بود امکان یارگیری از میان این کشورها زیاد بود ومشاهده کردیم در مواردی که نیاز داشتند اینها را به سمت جنگ در جاهای مختلف جهان گسیل کردند و در برخی از موارد از آنها سوء استفاده کردند تا بتوانند بهانه ای برای لشکر کشی به کشورهای مختلف پیدا کنند.

به عنوان مثال ماجرای یازده سپتامبر و یا حملات تروریستی که در برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه و یا انگلیس و یا ... شد هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد که چگونه انجام شد و چرا این اتفاق ها دقیقا زمانی رخ داد که حکومت های این کشورها نیاز به لشکر کشی به جای خاصی داشتند؟

در این فاصله چند دهه ای هم رویکردهای مختلفی میان گروه های تندرو اسلامگرا ایجاد شد و برخی که زمان تاسیس القاعده به سمت مبارزه با دشمن دور (العدو البعید) روی آورده بودند و دشمنشان را آمریکا و اسراییل و ابرقدرتها می دانستند به سمت مبارزه با دشمن نزدیک (العدو القریب) که همانا رهبران دست نشانده آمریکا و اسراییل روی آوردند.

امری که می تواند خطرهای بزرگی را برای عروسک های خیمه شب بازی آمریکا و اسراییل در منطقه ایجاد کند ولی خوب بالطبع همیشه اینها را محتاج حمایت آمریکا و اسراییل نگه دارد.

حال امروزه شرایطی ایجاد شده که ظاهرا وقت اش رسیده نوچه های آمریکا رابطه خود با اسراییل را علنی کنند و بنا بود ماجرایی که با امارات شروع شد حد اقل با پیوستن پنج کشور عربی و یا اسلامی دیگر هم ادامه یابد.

روزنامه نگاران شارلی ابدو از مسدود شدن حسابشان در اینستاگرام شکایت کردند - اسپوتنیک ایران
روزنامه نگاران شارلی ابدو از مسدود شدن حسابشان در اینستاگرام شکایت کردند

یکی از بهانه هایی که پنج کشور دیگر برای خودداری از همراهی با طرح جدید آمریکا و اسراییل آوردند این بود که از مردم خود در هراس هستند و میترسند مردم بر علیه آنها شورش کنند.

به این ترتیب یک بار دیگر این نشریه نژاد پرست کاریکاتور موهن به پیامبر اسلام (ص) را منتشر کرد تا بتوانند به آنها ثابت کنند خیالشان راحت باشند دیگر آنقدر تفرقه در میان مسلمانان افتاده که کسی به فکر مقدسات اسلامی نیست و آنها با خیال راحت به این پروسه بپیوندند.

البته برخی حکومت های حاکم بر کشورهای اسلامی هم تلاش کردند سر و صدای ماجرا را بخوابانند تا کسی متوجه نشود و واکنشی از طرف مردم انجام نشود.

مشاهده کردیم علیرغم اینکه ایران در شرایط حساسی از روابط با اروپا قرار دارد اما رهبر انقلاب اسلامی لحظه ای در زمینه صدور بیانیه بر علیه این توهین به پیامبر حق سکوت نکرد.

به هر صورت با انتشار این خبر و متوجه شدن مردم مسلمان قطعا بسیاری از آنها حاکمان را مورد مسائله قرار خواهند داد که چرا واکنش نشان ندادند و شاید هم کم کم شاهد واکنش های تند تر بر علیه فرانسه باشیم.
حد اقل اتفاقی که رخ داد این بود که وقتی آقای مکرون به عراق سفر کرد بنا بود با آیت الله سیستانی ملاقاتی داشته باشد و فرانسوی ها بحث این ملاقات را در بوغ و کرنا کردند اما وقتی که خبر انتشار این کاریکاتور به گوش آیت الله سیستانی رسید وی از پذیرفتن مکرون خودداری کردند و طبق اظهار نظر برخی از دوستان عراقی آقای مکرون سفر خود به عراق را ساعت ها تمدید کرد تا بلکه بتوان آیت الله سیستانی را قانع کرد وی را به حضور بپذیرند اما این مرجع تقلید قبول نکردند تا درسی به مکرون و دیگر حاکمان کشورهای اسلامی بدهد.

شاید بتوان گفت کمترین کاری که از هر مقامی که امروز خود را مسلمان می داند این است که هیچ مقام فرانسوی را دیگر به حضور نپذیرند و تا وقتی که دولت فرانسه رسما این ماجرا را محکوم نکرده و قانونی برای حرمت قایل شدن به عقاید مسلمانان بنا ننهاده ضرورتی برای فعالیت شرکت های فرانسوی و یا خرید کالای فرانسوی در کشورهای اسلامی وجود نداشته باشد.

به نظر می رسد حد اقل حقی که پیامبر اسلام (ص) بر گردن همه مسلمانان دارد این است که در چنین شرایطی وحدت خود را حفظ کنند و همه یکی در مقابل این توطئه جدید بر علیه همه مسلمانان جهان بایستند.

این توهین بر علیه شیعه یا سنی نیست بر علیه عرب و یا عجم... نیست بر علیه همه مسلمانان جهان است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала