گزارش و تحلیل

اتحاد ایران و ترکیه علیه توافق اسرائیل و امارات

© AP Photo / Iranian Presidency Officeاتحاد ایران و ترکیه علیه توافق اسرائیل و امارات
اتحاد ایران و ترکیه علیه توافق اسرائیل و امارات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشورهای اسلامی می توانند جبهه مشترک و قدرتمندی برای مقابله با این توافق اسرائیل و امارات ایجاد کنند.

اسپوتنیک – حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که ایران و ترکیه باید مواضع متحدی را در خصوص توافق عادی سازی روابط اسرائیل و امارات اتخاذ کنند.

تاریخ امضای توافق‌نامه میان امارات و اسرائیل اعلام شد  - اسپوتنیک ایران
تاریخ امضای توافق‌نامه میان امارات و اسرائیل اعلام شد

حسن هانی زاده، تحلیلگر سیاسی و رسانه ای ارشد و کارشناس مسایل خاور میانه و جهان عرب در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به تحلیل این موضوع پرداخت.

ترکیه نخستین کشوری بود که پس از عادی سازی روابط اسرائیل و امارات، این توافق را محکوم کرد و حتی در مورد کاهش سطح روابط ترکیه و امارت هم قرار است تصمیم گیری نهایی صورت بگیرد.

به دلیل وجود مرزهای آبی مشترک ایران با امارات، حضور اسرائیل در منطقه خلیج فارس، ناامنی در این منطقه را افزایش خواهد داد و امنیت ملی ایران را با خطر مواجه خواهد کرد. بنابراین ایران تصمیم به تشکیل یک بلوک مشترک با شرکت کشورهای منطقه از جمله عراق، ایران و ترکیه برای تقابل مقابله با حضور امنیتی، نظامی و سیاسی اسرائیل در ابوظبی است و به همین دلیل به نظر می رسد که ایران و ترکیه،  دو کشور مهم منطقه در حال رایزنی برای تقابل با حضور نظامی اسرائیل در آن سوی ساحل خلیج فارس هستند. ایران و اسرائیل دیدگاه مشترکی نسبت به اسرائیل دارند و اینکه اراضی فلسطین همچنان در اشغال اسرائیل است و بنابراین باید در چارچوب یک اتحاد و همکاری اسلامی، هم آنکارا و هم تهران بتوانند یک جبهه مشترکی علیه امارات تشکیل بدهند. زیرا خطر بالقوه ای از سوی اسرائیل جهان اسلام را تهدید می کند.

ترکیه طی سال های گذشته از مسئله فلسطین بشدت دفاع کرده و روابطی که بین ترکیه و ملت فلسطین برقرار شده، نشانه اراده دولت ترکیه در دفاع از مردم مظلوم فلسطین است. همین موضوع نیز در مورد ایران صادق است و ایران نیز از مسئله فلسطین دفاع می کند و بنابراین به نظر می رسد که نقطه مشترک آنکارا و تهران مسئله فلسطین است که در این خصوص باید گام های عملی برای دفاع همه جانبه از ملت فلسطین برداشته شود.

بطور طبیعی کشورهای اسلامی قادرند جبهه مشترکی برای مقابله با این موضوع ایجاد کنند. برخی از کشورها همانند عراق، سوریه، لبنان و یمن می توانند وارد این جبهه شوند و اتحاد قدرتمندی تشکیل دهند. حتی افغانستان و پاکستان نیز بدلیل اهمیتی که این موضوع دارد، می توانند در این زمینه ایفای نقش کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала