گزارش و تحلیل

ایران آمریکا را حریف خود می داند نه عرب ها

© Fotolia / Peyman Kaiediایران آمریکا را حریف خود می داند نه عرب ها
ایران آمریکا را حریف خود می داند نه عرب ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این روزها بحث برقراری روابط ابوظبی و اسرائیل به بهانه ای تبدیل شده تا آمریکایی ها بر طبل اختلافات فی ما بین شمال و جنوب خلیج فارس بزنند و تلاش کنند.

اسپوتنیک - جالب اینکه برخی عرب های خلیج فارس مخصوصا ابوظبی ای ها هم جو گیر شده اند و فکر می کنند با پشتوانه اسرائیل می توانند ایران را نابود کنند، البته طبق اظهار نظر برخی کارشناسانشان در رسانه ها.

تاریخ امضای توافق‌نامه میان امارات و اسرائیل اعلام شد  - اسپوتنیک ایران
تاریخ امضای توافق‌نامه میان امارات و اسرائیل اعلام شد

نکته قابل تامل این است که اینها متوجه نیستند وقتی آمریکایی ها شعله زیر دیگ جوشان آنها را بالا می برند در نهایت ممکن است آنها بسوزند، ایرانی ها به قول معروف آب از سرشان گذشته است.

برخی تصور می کنند چون مثلا ایران از دبی به عنوان ابزاری برای دور زدن تحریم ها استفاده می کند و اگر امارات بخواهد رابطه اقتصادی اش با ایران را قطع کند ایرانی ها مشکل اقتصادی پیدا می کنند و تصور می کنند چون امارات چیزی حدود چهارصد میلیارد دلار تعاملات تجاری دارد پس حدود ده پانزده میلیارد دلار تعاملات مالی با ایران روی امارات تاثیر نخواهد داشت و اشتباه بزرگ اینها هم در همین نکته است.

اولا که حدود یکصد میلیارد دلار از تعاملات مالی چهارصد میلیارد دلاری امارات تعاملات تجاری است و بقیه نفتی می باشد (حالا کمی اینور و آنور) که البته از این تعاملات هم بیش از نیمی مربوط به ایران است یعنی رسما حدود پانزده میلیارد دلار می باشد اما به شکل غیر رسمی بیش از پنجاه میلیارد دلار است (بیشتر از هفتاد درصد تعاملات فی ما بین ایران و امارات به دلایل مختلف به صورت قاچاق انجام می شود) یعنی توقف تعاملات تجاری امارات با ایران به معنای توقف بیش از نیمی از کل تجارت خارجی غیر نفتی امارات.

اسرائیل - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دوستی اسرائیل و امارات؛ گام بعدی چیست؟

در مورد ایرانی ها فقط قاچاق کالا از سمت امارات به ایران متوقف می شود که شاید هم به قول معروف عدو شود سبب خیر.

از سوی دیگر نیاز نیست ایران حتی یک فشنگ شلیک کند بلکه همین که بحث تشنج و تنش میان ایران با امارات مطرح شود به صورت خود به خود سرمایه فرار است و هر آنکه در امارات سرمایه دارد تلاش خواهد کرد سریعا سرمایه خود را از امارات خارج کند و از سوی دیگر ایران می تواند کل صادرات نفت امارات را به صفر برساند.

در مورد ایران همانگونه که طی دهه های اخیر توانسته از کانال چندین کشور همسایه کالای مورد نیاز خود را جفت و جور کند بدون امارات هم خواهد توانست سر کند.

اماراتی ها باید توجه داشته باشند که انصار الله ظرف دو ساعت کل صادرات نفت عربستان سعودی را به نصف رساندند، این در حالی بود که پیشرفته ترین سامانه های دفاعی آمریکایی در آرامکو مستقر بودند و با توجه به اینکه عربستان در حال جنگ با یمن بود در حال آماده باش کامل به سر می برد.

ایران با همکاری های ابوظبی و اسراییل چه خواهد کرد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران با همکاری های ابوظبی و اسراییل چه خواهد کرد؟

به هر صورت بد نیست به این مساله اشاره کرد که امارات عربی متحده طرف ایران در خلیج فارس و یا هیچ جای دنیا نیست وچه بسا که اگر سوسه های آمریکا و اسراییل نبود امروزه حتی این تشنج ها میان ایران و امارات و یا ایران و عربستان سعودی وجود نداشت چون به صورت تاریخی این طرف خلیج فارس و آن طرف خلیج فارس همیشه زندگی مسالمت آمیز با هم داشته و خواهند داشت و بسیاری از شهروندان هر دو طرف با یکدیگر نسبت های خانوادگی و عشیره ای و طایفه ای دارند.

اصل مشکل ایران با ایالات متحده آمریکا می باشد و ایرانی ها طی دهه های اخیر خود را آماده کرده اند تا حریف ایالات متحده باشند و هر چه قدر هم برخی در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس رویا پردازی کنند هیچ وقت خود را نمی توانند به حد و اندازه و قواره ای برسانند تا با ایران بخواهند طرف شوند.

آمریکایی ها هم برای اینکه آنها را گول بزنند و اموال آنها را بدزدند و ماکت سلاح به آنها بفروشند این های و هوی ها را راه می اندازند چون اخلاق برخی حکام عرب حوزه خلیج فارس را تحلیل کرده اند و متوجه هستند که با های و هوی راه انداختن می توانند به آنها بنجل های بیشتری قالب کنند.

اینها هم تصور می کنند اگر یک ماشین گران قیمت خریدند پس دیگر می توانند در مسابقات رالی بین المللی موفق باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала