روحانی و اردوغان با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند

© AP Photo / Iranian Presidency Officeروحانی و اردوغان با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند
روحانی و اردوغان با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای امروز از طریق ویدئو کنفرانس با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی رئیس جمهور ایران، روز سه شنبه در نشست مشترک هیات های عالی رتبه ایران و ترکیه در ششمین جلسه شورای عالی همکاری های راهبردی دو کشور، اظهار داشت: توافقات ایران و ترکیه در حوزه‌های مختلف از جمله همکاری در حوزه انرژی و پتروشیمی، حمل و نقل و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گردشگری و نفت و گاز می‌بایست توسط کمیسیون مشترک دو کشور سرعت و وسعت بیشتری داشته باشد.

حسن روحانی: دولت تلاش دارد تا کشور دچار مضیقه نشود - اسپوتنیک ایران
حسن روحانی: دولت تلاش دارد تا کشور در حوزه راهبردی دچار مضیقه نشود

روحانی با بیان اینکه ایران و ترکیه همواره در حوزه‌های منطقه‌ای نیز همکاری‌های نزدیکی داشته‌اند، گفت:همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم این کشورهای منطقه و همسایگان هستند که می‌توانند امنیت و  ثبات و صلح را تأمین کنند و مداخلات خارجی می‌تواند مانع این مهم باشد.

رئیس جمهور ایران اظهار داشت: روابط دو کشور دوست ایران و ترکیه همواره در طول تاریخ بر پایه‌های بسیار مستحکمی بنیان‌گذاری شده و لذا وقوع حوادث تلخ و ناگوار هم هرگز نتوانسته گزندی به روابط دو کشور برادر و دوست وارد کند. روابط دو کشور بر مبنای حسن همجواری و ارزش‌های مشترک فرهنگی و احترام متقابل و همچنین توجه به منافع مشترک دو کشور و ثبات، امنیت و صلح در منطقه بوده است.

وی خاطر نشان کرد: مرزهای دو کشور خوشبختانه همواره مرزهای صلح و دوستی بوده و به ویژه در هفت سال گذشته تلاش دو دولت بر مبنای توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.

رئیس ‌جمهور گفت: تاکید می‌کنم که هر دو کشور در یک منطقه بسیار حساس خاورمیانه قرار گرفته‌ ایم و دو کشور دو قدرت بزرگ در منطقه هستند و همواره دشمنی‌ها و کینه‌ توزی ‌هایی نسبت به دو کشور وجود داشته و امروز هم وجود دارد؛ راهی جز تقویت روابط دوستانه‌ی دو کشور برای غلبه بر این توطئه‌ها وجود ندارد و من بسیار امیدوارم که نشست مشترک امروز ما و توافقاتی که خواهیم کرد، مثمرثمر و سازنده برای روابط دوجانبه باشد.

روحانی موضوع فلسطین را از جمله مسایل مهم منطقه‌ای که دو کشور نسبت به آن دغدغه دارند عنوان کرد و افزود: توافق خیانت‌بار کشور امارات با رژیم صهیونستی تهدیدی برای امنیت منطقه و لطمه به جهان اسلام و آرمان فلسطین است و از آنجا که ایران و ترکیه در بسیاری از مسایل جهان اسلام هم نظر و هم رأی هستند می‌بایست در این خصوص تصمیم واحدی را اتخاذ کرده و نسبت به مسایل امت اسلام همکاری نزدیکی داشته باشند.

رئیس جمهور ترکیه نیز در این نشست گفت: اراده  ترکیه بر توسعه روابط همه جانبه با ایران بوده و آنکارا اصرار دارد که حجم روابط اقتصادی دو کشور افزایش پیدا کند.

رجب طیب اردوغان با محکوم کردن تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی آمریکا و اظهار تاسف از اینکه این تحریم ها به روابط تجاری و اقتصادی دو کشور لطمه و ضربه زده است، گفت: امیدواریم با تشکیل مداوم و مرتب کمیسیون مشترک همکاری‌ دو کشور و تماس‌ها و رفت و آمد میان مقامات دو کشور این موضوع سرعت و وسعت پیدا کند.

اردوغان با بیان اینکه می‌بایست نسبت به اجرای تصمیمات کمیسیون مشترک با جدیت بیشتری عمل کنیم، گفت: ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور ایجاب می‌کند حجم روابط از این سطح بسیار بهتر شود و در همین راستا ترکیه همواره آمادگی سرمایه‌گذاری در ایران در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل و گردشگری است  و همکاری‌های نزدیک گمرکی نیز از جمله اهداف روابط ایران و ترکیه است.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه با اشاره به توافق برخی کشورهای منطقه با رژیم اشغالگر قدس، گفت: این توافقات یک خیانت آشکار به جهان اسلام است و قطعا خلاف مصالح ملت های مسلمان است و همه باید به آرمان فلسطین وفادار بمانیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала