گزارش و تحلیل

واکسن؛ سوژه جدید جاسوس های جهان

© Sputnik / Evgeniy Epanchintsev /  مراجعه به بانک تصاویر واکسن؛ سوژه جدید جاسوس های جهان
واکسن؛ سوژه جدید جاسوس های جهان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جنگ جاسوسی برسر واکسن شدت یافته است، البته چین و روسیه به خصوص تلاش می کنند و آنها تنها نیستند: هر سرویس ویژه بزرگ می خواهد بفهمد بقیه در کدام مرحله قرار دارند.

اسپوتنیک به نقل از روزنامه نیویورک تایمز چاپ آمریکا می نویسد: هکرهای چینی در دانشگاه کارولینای شمالی و سایر موسسات تحقیقاتی پیشرفته به جاسوسی دیجیتالی دست زده اند. سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا، ضمن ردیابی کابلهای فیبر نوری بین المللی، کارهای جاسوسی سرویس اطلاعات خارجی روسیه را کشف کرده که هدفش کار نهادهای تحقیقاتی واکسن در ایالات متحده ، کانادا و انگلیس است. ایران تلاش خود را برای سرقت اطلاعات مربوط به تولید واکسن افزایش داده است. ایالات متحده با نظارت فعال بر جاسوسی حریفان، دفاع خود را تقویت کرده است.

از مصاحبه با مقامات اطلاعاتی و سایر مقامات ضد جاسوسی پیدا است که همه گیر ویروس کرونا کاری کرده تا سرویس های ویژه جهان در یک بازی جاسوسی بزرگ در برابر یکدیگر قرار بگیرند، همه آژانس های جاسوسی بزرگ در سراسر جهان سعی دارند درک کنند که بقیه چکار می کنند.

به گفته یک مقام آگاه غربی، اطلاعات ناتو - كه معمولاً حركت تانكهای روسی و سلولهای تروریستی را رصد می كند - دامنه کار خود را برای موشكافی كوششهای كرملین برای سرقت تحقیقات واكسن گسترش داده است. این امر یادآور مسابقه فضایی است، زمانی که اتحاد شوروی و آمریکا به سرویس های جاسوسی خود اعتماد می کردند تا هر زمان که دشمن پیشقدم می شد، عقب نیفتند. اما اگر رقابت برای ورود به مدار زمین و فرود آمدن روی ماه دهه ها به طول انجامید، اکنون زمان به سرعت دارد کوتاه می شود.

جان دمرز، یک مقام ارشد وزارت دادگستری ایالات متحده، درباره چین گفت: "تعجب آور خواهد بود اگر آنها در تلاش برای سرقت تحقیقات زیست پزشکی با ارزش نباشند ... این داده ها از نظر مالی ارزشمند و از نظر ژئوپلیتیکی بسیار ارزشمند هستند."

شایگو با واکسن روسی کرونا واکسینه شد - اسپوتنیک ایران
شایگو با واکسن روسی کرونا واکسینه شد

به گفته مقامات آگاه اطلاعاتی، فعلی و سابق، ماموران مخفی چینی به طور فعالانه از اطلاعات سازمان بهداشت جهانی استفاده می کردند. اگرچه بیشتر اطلاعاتی که این سازمان  جمع آوری می کند در دسترس عمومی قرار می گیرد، ممکن است هکرهای چینی اطلاعات اولیه در مورد امیدوارترین زمینه های تحقیق را دریافت کرده باشند. سازمان سیا و سایر سرویس های ویژه از اوایل فوریه اقدامات چین را در آژانس های بین المللی از جمله WHO از نزدیک رصد می کنند. این امر به کاخ سفید کمک کرد تا در ماه مه خط سختی علیه WHO تدوین کند.

علاوه بر دانشگاه کارولینای شمالی، هکرهای چینی سعی در ورود به دانشگاه های دیگر را داشتند و ممکن است برخی از این تلاش ها موفقیت آمیز باشد. آقای دمرز گفت که در ماه ژوئیه، دو هکر متهم به کار به نفع وزارت امنیت دولتی چین برای به دست آوردن اطلاعات در مورد واکسن ها شدند. اداره تحقیقات فردال  FBI به مقامات دانشگاه کارولینای  شمالی هشدار داده است که تیمی از هکرهای چینی در تلاشند به شبکه های رایانه ای گروه اپیدمیولوژی دانشگاه نفوذ کنند. سخنگو لسلی مینتون گفت که این دانشگاه "بطور منظم اخطارهای تهدید از سوی آژانس های امنیتی ایالات متحده دریافت می کند." وی گفت: این دانشگاه برای "دفاع در برابر تهدیدهای مداوم سازمان های در سطح دولت" به قصد  "نظارت شبانه روزی" وجوه لازم تخصیص داده است.

چین علاوه بر هک کردن شبکه های رایانه ای، در تلاش است تا از مشارکت های تحقیقاتی که با دانشگاه های ایالات متحده برقرار کرده است استفاده کند. مأموران اطلاعاتی چین در ایالات متحده و جاهای دیگر نیز پرونده های پژوهشگران را تشکیل می دهند. طبق داده های اداره تحقیقات فدرال، دولت ترامپ در 22 ژوئیه کنسولگری چین در هیوستون را تعطیل کرد زیرا عوامل چینی از آن برای حمله به محیط متخصصین پزشکی استفاده کردند. ظاهراً، مقامات اطلاعاتی چین معتقدند که محافظت از داده ها در دانشگاه ها نسبت به شرکت های دارویی از امنیت کمتری برخوردار است.

وزارت امنیت داخلی و اداره تحقیقات فدرال تیم های ویژه ای را برای تقویت امنیت شبکه های آزمایشگاه بیوتکنولوژی آمریکایی ایجاد کرده اند. اگرچه تاکنون جاسوس های خارجی موفق به کسب اطلاعات اندکی از شرکت های بیوتکنولوژی آمریکایی شده اند، آنها باز هم زیر این شرکت ها Gilead Sciences, Novavax , Moderna   حفاری می کنند. اما هرچه تعداد واکسن ها و داروهای ضد ویروسی بیشتر باشد، احتمال دسترسی حریفان آمریکا به ترکیب ها و استراتژی های ساخت واکسن بیشتر است.

در ماه ژوئیه، سرویس های ویژه انگلیس، آمریکا و کانادا تلاش روسیه برای سرقت اطلاعات تحقیقاتی از دانشگاه آکسفورد و شریک دارویی آن AstraZeneca را افشا کردند. پرسنل امنیتی داخلی به شرکت های دارویی و دانشگاه ها کمک کردند تا امنیت خود را آزمایش کنند. در جریان برخی حملات، هکرها موفق شدند حداقل بر حفاظت غلبه کنند و به شبکه های رایانه ای نفوذ نمایند.

به گفته مقامات اطلاعاتی، هکرهای روسی و چینی هر روز آسیب پذیری ها را چک می کنند. برایان وار، دستیار مدیر  آژانس امنیت سایبری وزارت امنیت داخلی، گفت: "این یک مسابقه با زمان است - افراد خوب به دنبال آسیب پذیری هستند و آنها را اصلاح می کنند قبل از اینکه مهاجمان از آنها استفاده کنند. وضعیت بیش از هر زمان دیگری متشنج است.

اگرچه فقط دو تیم هکر به طور علنی شناسایی شده اند - یکی روسی و دیگری چینی، مقامات انتظامی و اطلاعاتی می گویند چندین گروه از این دست وجود دارد. وقتی روسیه در 11 اوت تولید واکسن جدید خود را اعلام کرد، سوظنی در مورد اینکه برخی دانشمندان روسی از سرویس های ویژه کمک دریافت کردند بوجود آمد.

مقامات آمریكایی اصرار دارند كه كار سرویس های جاسوسی آمریكایی كاملاً جنبه دفاعی دارد و سرویس های ویژه آنها هیچ دستوری برای سرقت تحقیقات ویروس کرونا دریافت نكرده اند. اما با کشف اینکه روسیه، چین و ایران چه چیزی را می توانستند به سرقت ببرند، همزمان سرویس های اطلاعاتی آمریکا می توانند در مورد تحقیقات این کشورها نیز اطلاعات کسب کنند.

همچنین این نگرانی وجود دارد که هکرها به دنبال دستیابی به داده های جدید، ناخواسته (یا آگاهانه) می توانند به سیستم های تحقیقاتی آسیب برسانند. آقای وار توضیح داد: "هنگامی که دشمن، به اصطلاح، یک سرقت انجام می دهد، علاوه بر خود سرقت، خطر آسیب رساندن به شبکه های عملیاتی نیز وجود دارد."

مقامات فعلی و پیشین امنیت ملی آمریکا بر این باورند که روسیه و چین به دنبال ایجاد بی اعتمادی به واکسن آینده کشورهای غربی هستند. این کشورها قبلاً اطلاعات غلطی در مورد ویروس، منشا آن و واکنش آمریکا منتشر کرده اند. انتظار می رود که روسیه در نهایت به انتشار اطلاعات نادرست در مورد هر نوع واکسن مورد تأیید غرب بپردازد. فیونا هیل، مسئول سابق شورای امنیت ملی و کارشناس در امور روسیه، که در جلسات استیضاح علیه رئیس جمهور ترامپ شهادت داد، گفت: "روسیه و چینی ها کارزار های ضد اطلاعات فعال را راه اندازی کرده اند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала