مرکل همراه با «جریان شمالی -2» روسیه

© Sputnik / Alex Panzicov /  مراجعه به بانک تصاویر مرکل
مرکل  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حزب سوسیال دمکرات آلمان از درخواست توقف پایان ساخت خط لوله گاز «جریان شمالی -2» حمایت نمی‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «بلومبرگ»، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان فدرال و حزب سوسیال دمکرات آلمان از درخواست توقف پایان ساخت خط لوله گاز «جریان شمالی -2» حمایت نمی‌کنند.

چندی پیش، فردریش مرز نامزد رهبری حزب دمکرات مسیحی آلمان از موراتریوم 2 ساله بر ساخت خط لوله گاز «جریان شمالی -2» در رابطه با اوضاع پیرامون الکسی ناوالنی سخن گفت.

اما ائتلاف مرکل از این پیشنهاد حمایت نکرد، زیرا بخش صنعت آلمان از ادامه ساخت این خط لوله حمایت کرد. افزون برآن، ارتباط عمیق بین دو کشور و بخصوص با سوسیال دمکرات های آلمان بعید است اجازه بدهد که برنامه ساخت خط لوله گاز «جریان شمالی -2» اجرا نشود.

عامل دیگر دشمنی آمریکا با این خط لوله و فشاری است که بر آلمان وارد می آید. اعلامیه کمیته شرقی اقتصاد آلمان در باره درخواست مرکل جهت عدم پیوند دادن اجرای این پروژه با اوضاع پیرامون ناوالنی بطور غیر مستقیم بخودی خود گویاست.

دلیل دیگری که اهمیت زیادی دارد و نشاندهنده آن است که چرا آلمان قصد ندارد از ساخت این لوله گاز خودداری کند این است که در صورت فسخ قرارداد باید مبلغ جبرانی هنگفتی پرداخت شود.

 ترکیه پس از کشف گاز در دریای سیاه با روسیه همکاری می کند - اسپوتنیک ایران
ترکیه پس از کشف گاز در دریای سیاه با روسیه همکاری می کند

گفتنی است که این یک خط لوله گاز 1230 کیلومتری است که از طریق آن گاز طبیعی از منابع روسیه به یک هاب - مرکز اروپایی گاز در شمال آلمان تحویل داده می شود. بر اثر کار خط لوله جدید گاز ظرفیت خط لوله انتقال گاز زیر آب موجود، Nord Stream که در سال 2011 به بهره برداری رسید، دو برابر خواهد شد. این پروژه متعلق به شرکت روسی گاز پروم است و رویال داچ شل (Royal Dutch Shell) و چهار سرمایه گذار دیگر از جمله شرکت های آلمانی Uniper و Wintershall، نیمی از هزینه های ساخت را متحمل شده اند که بالغ بر 10.6 میلیارد دلار است. در ابتدا قرار بود Nord Stream-2 در سال 2019 به بهره برداری برسد، اما روند ساخت و ساز به دلیل تحریم های ایالات متحده به تأخیر افتاد و این باعث شد شرکت سوئیسی Allseas Group مجبور شود کشتی های خود را برای لوله گذاری فرا بخواند. دانمارک که کار ساخت و ساز در آبهای آن انجام می شود، درخواست Nord Stream-2 را برای کشتی های جدید در نظر گرفته است.

پیش از راه اندازی «جریان شمالی Nord Stream»، روسیه حدود دو سوم از گاز طبیعی خود را از طریق خطوط لوله در حال عبور از طریق اوکراین به اروپا تحویل می داد، کشوری که روسیه پس از فروپاشی اتحاد شوروی با آن رابطه دشواری داشت. در نتیجه، گازپروم بارها و بارها اختلال عرضه را تجربه کرده است.

دونالد ترامپ و نمایندگان کنگره آمریکا نگران آن هستند که «جریان شمالی 2» اروپا را بیش از حد به روسیه وابسته کند. ترامپ حتی یک بار گفته بود كه آلمان به گروگان روسیه تبدیل خواهد شد. علاوه بر این، واضح است که ایالات متحده به دنبال افزایش فروش آنچه که آنها «گاز آزادی» می نامند، است. پیشتر سناتور تد کروز، یکی از مولفان این لایحه، گفت این خط لوله «تهدیدی جدی برای امنیت ملی آمریکا است و نباید آن را تکمیل کرد». کمیته اقتصاد و انرژی پارلمان آلمان پاسخ داد که تحریم های جدید خلاف قوانین بین المللی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала