رسیدن یک سیگنال مرموز به زمین از اعماق کاینات + عکس

© Photo / DESY / Science Communication Labرسیدن یک سیگنال مرموز به زمین از اعماق کاینات
رسیدن یک سیگنال مرموز به زمین از اعماق کاینات  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ستاره شناسان یک سیگنال گرانشی را ثبت کرده اند که از اعماق کاینات به کره زمین آمده و از بزرگ ترین پیوند سیاهچاله ها در طول تاریخ ناشی شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه Phys.org ، این همچنین اولین مشاهده یک سیاهچاله مرموز با جرم متوسط ، یک شیئی فضایی  که موجودیت آن هنوز تأیید نشده،  می باشد.

سیگنال GW190521 با ماندگاری کمتر از یک دهم ثانیه در 21 مه 2019 توسط کارکنان رصدخانه موج گرانشی تداخل لیزری LIGO شناسایی شد. فاصله آن تا منبع (با در نظر گرفتن انبساط کاینات از زمان انتشار سیگنال) 13 میلیارد سال نوری (چهار گیگاپارسک) تخمین زده شده است. این تقریباً به اندازه سن کاینات است که در آن زمان سنش به میزان سن فعلی بوده است.

​طبق محاسبات ، GW190521 به احتمال زیاد در زمان ادغام سیاهچاله ها در سیستم باینری منتشر شده است. جرم آنها به ترتیب 85 و 66 جرم خورشید است. پس از ادغام ، یک سیاهچاله با جرم 142 برابرخورشید ایجاد شد و مقدار زیادی انرژی به صورت امواج گرانشی معادل هشت برابر جرم خورشید آزاد شد.

تمام سیاهچاله های مشاهده شده تا به امروز در یکی از این دو دسته قرار دارند: سیاهچاله هایی که در هنگام مرگ ستاره ها تشکیل شده اند و جرم آنها از چندین تا ده ها جرم خورشید می رسد و سیاهچاله های بسیار بزرگ ، مانند سیاه چاله هایی که در مرکز کهکشان راه شیری واقع شده اند . با این حال ، سیاهچاله ایجاد شده توسط رویداد GW190521 از لجاظ جرم در بین این دو نوع سیاه چاله قرار دارد.

دانشمندان یک ویژگی غیرمعمول دیگر سیگنال  GW190521 را نیز کشف کرده اند:این  سیگنال گرانشی روشن با استفاده از الگوریتم هایی که جستجوی کلی منابع امواج گرانشی را انجام می دهند ، شناسایی شده است . این امر احتمال بسیار  اندک آنرا به وجود می آورد که منبع سیگنال مرموز نه ادغام سیاهچاله ها بلکه یک اتفاق دیگر از جمله یک ستاره بزرگ در حال فروپاشی در کهکشان راه شیری باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала