دانشمندان به ارتباط ویروس کووید و لخته های خون پی بردند

© Sputnik / Vladimir Pesnya /  مراجعه به بانک تصاویر دانشمندان به ارتباط ویروس کووید و لخته های خون پی بردند
دانشمندان به ارتباط ویروس کووید و لخته های خون پی بردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان سوئدی موفق به کشف علت لخته شدن خون در اثر ابتلا به ویروس کووید – 19 شدند.

به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان سوئدی مکانیسم بیولوژیکی را برای افزایش لخته شدن خون و ترومبوز در اثر ابتلا به کووید - 19 شناسایی کرده اند. نتایج این مطالعه در مجله Thrombosis and Haemostasis منتشر شده است.

Photo production of the Russian Sputnik V vaccine - اسپوتنیک ایران
آزمایش موفقیت آمیز واکسن روسی کرونا روی افراد 60 ساله به بالا

مشخص شده است که یکی از عوارض شایع در کووید – 19 شدید، ترومبوز و تشکیل لخته های خون داخل رگ های خونی است. اما سازوکار این عارضه هنوز کاملاً درک نشده است.

دانشمندان زیست شناسی در دانشگاه اوپسالا و همکاران پزشکی آنها در بیمارستان دانشگاه دریافتند که وقتی ویروس کرونا وارد بدن می شود، پروتئین خاصی فعال می شود که بخشی از سیستم ایمنی بدن ما را افزایش می دهد و باعث افزایش لخته شدن خون می شود. آنها همچنین فهمیدند که چرا رقیق کننده های خون سنتی کمکی نمی کنند.

معلوم شد که مکانیسم اصلی تشکیل لخته خون در کووید - 19 فعال سازی سیستم به اصطلاح مکمل است - مجموعه ای از پروتئین های پلاسمای خون که در اجرای پاسخ ایمنی نقش دارند.

عملکرد سیستم مکمل، که شامل حدود پنجاه پروتئین در خون است، شناسایی و خنثی سازی سریع باکتری ها و ویروس‌ها و همچنین سلول های مرده و آسیب دیده در جریان خون است.

بنابراین، سیستم مکمل عملکرد تمیزکاری مهمی را انجام می دهد. اما وقتی بیش از حد فعال شود، به عنوان مثال، در عفونت های شدید، سیستم بیش از حد فعال می شود و شروع به تأثیر بر روی سلول های خود بدن می کند، که منجر به آسیب بافتی می شود.   

دانشمندان بر این باورند که فعال سازی MBL در سیستم مکمل به افزایش کلی لخته شدن خون و افزایش خطر ترومبوز کمک می کند.

 اسکار اریکسون، نویسنده اصلی مقاله در بیانیه مطبوعاتی دانشگاه گفت: "نتایج ما به ویژه جالب است زیرا آنها توضیح می دهند که چرا بسیاری از بیماران با وجود درمان از لخته خون رنج می برند و چرا داروهای رقیق کننده خون معمولی نمی توانند از این امر جلوگیری کنند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала