روغن آفتابگردان مانع از زنگ‌زدگی می‌شود

© Sputnik / Sergei Vinyavski /  مراجعه به بانک تصاویر روغن آفتابگردان
روغن آفتابگردان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از ترکیب جدید می‌توان برای جلوگیری از زنگ زدگی و تشکیل هیدرات گازی در میادین نفت و گاز فراساحلی استفاده کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از«تک اکسپلوریست»، روغن آفتابگردان یک منبع ارزان و سازگار با محیط زیست برای سنتز یک مهار کننده دو منظوره برای غلبه بر ناسازگاری بین واکنش گرهای ناب ضد هیدرات و ضد خوردگی بود.

محققان دانشگاه دولتی کازان روسیه در همکاری با محققان ایرانی دانشگاه‌های شهید بهشتی و دانشگاه اصفهان گفتند می‌توان از روغن آفتابگردان برای جلوگیری از خوردگی استفاده نمود. انسداد هیدرات گازی معمولاً باعث ایجاد مشکلات جدی در خطوط انتقال نفت و گاز ، تأسیسات فرآوری و حفاری در آب‌های عمیق می‌شود. این موضوع مانع از جریان هیدروکربن می‌شود و حتی ایمنی پرسنل نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد.

ترمیم زنگ زدگی فلزات در چند ثانیه - اسپوتنیک ایران
ترمیم زنگ زدگی فلزات در چند ثانیه

روغن آفتابگردان در جلوگیری از عوارض هیدرات‌های گازی و زنگ زدگی در هنگام تولید نفت و گاز تاثیرگذار هستند. معرف‌های منحصر به فرد موجود در روغن آفتابگردان دارای بازدهی بالایی هستند. آنها می‌توانند از یخ زدگی در چاه‌ها(wells)هنگام تولید منابع هیدروکربن در شمالگان جلوگیری کنند.

خوردگی یک فرایند طبیعی است که فلزات خالص شده را به اشکال پایدارتر شیمیایی مانند اکسید، هیدروکسید یا سولفید تبدیل می‌کند. خوردگی به‌طور کلی به صورت از بین رفتن مواد به علت واکنش با محیط تعریف می‌شود. پدیده خوردگی طبق تعریف، واکنش شیمیایی یا الکتروشیمیایی بین یک ماده، معمولاً یک فلز، و محیط اطراف آن می‌باشد که به تغییر خواص ماده منجر خواهد شد.

وقتی صحبت از کار در زمینه‌های دریایی می‌شود، نمی‌توان مسائل زیست محیطی را نادیده گرفت، چرا که اجزای سازنده نباید سمی باشند. روغن آفتابگردان یک محصول طبیعی، غیر سمی و زیست فروسا است بنابراین، وظیفه دانشمندان نه تنها اطمینان از اثربخشی بازدارنده بلکه اطمینان حاصل کردن از ایمنی زیست محیطی برای محیط زیست آبزی و ساکنان آن نیز است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала