حیوانات در باغ وحش چاه نیمه زابل در وضعیت بدی نگهداری می شوند

© Photo / Soheil Ghanbarzadeh حیوانات در باغ وحش چاه نیمه زابل در وضعیت بدی نگهداری می شوند
حیوانات در باغ وحش چاه نیمه زابل در وضعیت بدی نگهداری می شوند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در باغ وحش چاه‌نیمه زابل متاسفانه هیچگونه نظارتی بر سلامت حیوانات توسط سازمان محیط زیست انجام نمی‌شود. حیوانات این مجموعه بیمار بوده و نیازمند حمایت هستند و وضعیت روز به روز بدتر می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از میزان، هر از گاه، تصاویری از برخی از باغ وحش‌های ایران منتشر می‌شود که وضعیت نابسامان این مراکز را به نمایش می‌گذارد: جایگاه‌های کوچک و غیربهداشتی، ظروف خالی آب و غذا، بوی تعفن و جانورانی کلافه. اما برخی از این مراکز در مناطقی واقع شده‌اند که بازدیدکنندگان اندکی دارند. از این مراکز به ندرت تصاویری منتشر می‌شود.

یکی از این مراکز باغ وحش چاه‌نیمه زابل است که حدود 14 سال از تاسیس آن می‌گذرد. به گفته مسئولان دانشکده دامپزشکی دانشگاه زابل، باغ وحش چاه نیمه زابل، زیرمجموعه دانشگاه زابل نخستین باغ وحش تحقیقاتی ایران به شمار می‌رود.

نکته تاسف‌بار در خصوص باغ وحش چاه‌نیمه زابل، اسارت یکی از گونه‌های در حال انقراض کشورمان در یکی از قفس‌های غیراستاندارد این باغ وحش است: خرس سیاه بلوچی که جایگاهش در باغ وحش زابل به سلول انفرادی بیشتر شباهت دارد. این خرس سیاه، تنها ماده خرس سیاه بلوچی در سراسر کشورمان است که در باغ وحش روزگار می‌گذراند و در کمال تعجب به جای آنکه مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست بکوشند از این حیوان در جایگاهی مناسب و مطابق ضوابط این سازمان نگهداری شود، این خرس کمیاب را به یکی از غیراستانداردترین باغ وحش‌های کشور سپرده‌اند تا در این سلول انفرادی بپوسد. این در حالی است که طبق استاندارد‌های سازمان حفاظت محیط زیست، برای نگهداری هر خرس دستکم 300 متر مربع فضا لازم است.

اما این خرس در قفسی که به نظر نمی‌رسد بیش یک دهم فضای مذکور، مساحت داشته باشد بدون برخورداری از حداقل امکانات یعنی حوضچه آبتی و صخره‌ای برای بالا رفتن سالهاست به اسارت گرفته شده است. اینکه چرا سازمان حفاظت محیط زیست این گونه ارزشمند را به چنین باغ وحشی سپرده و دستکم حالا برای انتقالش به یکی از باغ وحش‌هایی که شرایط مناسب‌تری دارند اقدام نمی‌کند پرسشی است که انتظار می‌رود مسئولان این سازمان پاسخگوی آن باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала