پمپئو: آمریکا تجارت تسلیحاتی بین چین و ایران را مختل می کند

© Sputnik / Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر پمپئو: آمریکا تجارت تسلیحاتی بین چین و ایران را مختل می کند
پمپئو: آمریکا تجارت تسلیحاتی بین چین و ایران را مختل می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، اگر چین تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه ایران را نقض کند، پس جهان باید بداند که واشنگتن چین را مسئول چنین اقداماتی می داند.

به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریكا، در مصاحبه با کانال رادیویی WMAL-FM ابراز داشت: چین می خواهد اسلحه به ایران بفروشد، اما ایالات متحده اجازه نمی دهد تا پكن و تهران توافق های تسلیحاتی با یکدیگر منعقد كنند.

تردید پومپئو در امکان حصول توافق با ایران درباره لغو تحریم ها طی 30 روز  - اسپوتنیک ایران
تردید پومپئو در امکان حصول توافق با ایران درباره لغو تحریم ها طی 30 روز

وی در بیانیه وزارت امور خارجه گفت: ما نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد.

چین یکی از کشورهایی است که می خواهد به ایران اسلحه بفروشد، آنها پول زیادی از این راه کسب می کنند، من مطمئن هستم که چین نیز برخی از سیستم ها را از ایران خریداری خواهد کرد.

به گفته پمپئو، اگر چین تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه ایران را نقض کند، پس جهان باید بداند که واشنگتن چین را مسئول چنین اقداماتی می داند.

وی همچنین گفت که او از سرگیری کامل تحریم های سازمان ملل علیه ایران در پاییز را انتظار دارد و بنابراین، ایالات متحده فرصت چین را برای تجارت با ایران کاهش می دهد.

علاوه بر این، پمپئو چین و ایران را  "مهمترین دو نقض کننده حقوق اساسی بشر" نامید.

در ژوئیه سال ۲۰۱۵، شورای امنیت سازمان ملل طبق قطعنامهٔ شمارهٔ ۲۲۳۱ با تصویب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای برنامه هسته ای ایران، قرار شد تحریم تسلیحاتی علیه ایران در ۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۰ را منقضی کند.

در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده تصمیم به ترک از برجام و شروع به بازگرداندن تحریم ها علیه ایران گرفت. در پاسخ، ایران شروع به كاهش تعهدات خود در قبال توافق هسته ای كرد.

ایالات متحده همچنین در شورای امنیت سازمان ملل خواستار تمدید نامحدود تحریم اكتبر ۲۰۲۰ برای خرید تعدادی از سیستم های تسلیحاتی در ایران شد.

در نتیجه، هنگام رای گیری در ۱۵ آگوست، پیش نویس قطعنامه آمریکایی تعداد لازم آرا را دریافت نکرد و تصویب نشد.

در عین حال، واشنگتن تهدید کرد، در صورت عدم تحقق تحریم می تواند به اصطلاح سازوکار بازگشت کلیه تحریم های سازمان ملل علیه ایران، که توسط قطعنامه شمارهٔ ۲۲۳۱ لغو شده را برگرداند..

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала