گزارش و تحلیل

نخل؛ سلاح محیط زیستی کشورهای عرب

© Sputnik / Grigory Sysoevنخل؛ سلاح محیط زیستی کشورهای عرب
نخل؛ سلاح محیط زیستی کشورهای عرب     - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایده پرورش درختان نخل برای اهداف حفاظت محیط زیست هنوز پذیرفته نشده، ولی درختان نخل می توانند بسیاری از مسائل و مشکلات محیط زیست را حل کنند.

اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری نون پست مصر می نویسد:  نخل خرما در درجه اول فواید غذایی و اقتصادی دارد، با این حال، از آنجا که این درختان در آب و هوای خشک کشورهای عربی می رویند، آنها نه تنها در مبارزه با گرسنگی و فقر، بلکه در بسیاری از مشکلات زیست محیطی منطقه نیز موثرند: آلودگی ، بیابان زایی و گرم شدن کره زمین که در دهه های گذشته بوجود آمده است.

درختان نخل در مبارزه با بیابان زایی

بیابان زایی فرآیند تخریب زمین در مناطق خشک و نیمه خشک است که همراه با مرگ گیاهان و از بین رفتن تنوع زیستی است. بیابان زایی به معنای از بین رفتن لایه سطحی  خاک است، پس از آن خاک برای فعالیت های کشاورزی  و زندگی حیوانات و انسان نامناسب می شود.

بیابان زایی حدود 68٪ از کل مساحت کشورهای عربی را تحت تأثیر قرار داده است که تقریباً 28٪ از کل بیابان های جهان است. این آمار نگران کننده، بیابان زایی را به یکی از اصلی ترین تهدیدات زیست محیطی تبدیل کرده است که کشورهای عربی امروز با آن روبرو هستند.

نخل خرما درختی است که به خوبی با شرایط سخت آب و هوایی منطقه گرمسیر سازگار می شود: بسیار بی تکلف هستند، به مقادیر زیاد آب احتیاج ندارند، به خصوص اگر از روش های نوین آبیاری استفاده شود، آنها در برابر خشکی، دمای بالا مقاوم هستند و به راحتی با تغییرات آب و هوایی سازگار می شوند. بنابراین، آنها می توانند به یک سلاح واقعی در مبارزه با بیابان زایی تبدیل شوند.

تشدید فاجعه‌بار گرمای زمین - اسپوتنیک ایران
تشدید فاجعه‌بار گرمای زمین

ریشه های خرما به صورت عمودی و افقی در اعماق زمین رشد می کنند و لایه های مرطوب خاک می رسند. برگهای بزرگ نخل خرما پَرشکل است و تنه آن استوار است از ته مانده شاخه های پیر و از وسط با یک لایه مومی پوشانده شده است. ویژگی های ساختار روزنه های برگ و تنه نخل کاری می کند که رطوبت در نخل جمع و حفظ شود.

به واسطه همه این خصوصیات، نخل خرما برای ایجاد مناطق گیاهی مقاوم در برابر بیابان زایی مناسب است. این امر به حل مشکلات زیست محیطی کشورهای عربی کمک خواهد کرد.

کمربند سبز به دور شهرها

با توجه به ادامه شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها طی دهه های اخیر، تهدید زیست محیطی جدیدی برای کشورهای منطقه بوجود آمده است. این گفته در مورد آلودگی و کاهش پوشش گیاهی شهرها و جایگزینی آن با ساختمانهای بتونی صادق است. بنابراین، بسیاری از کشورها به فکر ایجاد کمربندهای سبز جذب کننده آلودگی در اطراف شهرها هستند. چنین کمربندهای سبز، نوعی "ریه" شهرها، می تواند به حل مشکل بیابان زایی در بیشتر کشورهای عرب کمک کند. 

به عنوان مثال، حسن الجنابی، نماینده عراق در سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، طرحی را برای ایجاد کمربند سبز ملی ارائه کرد که قرار بود 1000 کیلومتر از موصل در شمال تا بصره در جنوب امتداد داشته باشد. متأسفانه این پروژه هرگز اجرا نشد. اما پروژه های مشابه در تعدادی دیگر از کشورهای عربی در حال پیاده شدن است.

همچنین باید به ارتفاع و استوار بودن نخل ها توجه داشت، که این امر آنها را برای استفاده به عنوان دیوار در برابر طوفان های شن که اغلب در شهرهای عربی از جمله بغداد و بصره اتفاق می افتد، مناسب می کند. عراق قبلاً دارای کمربندهای سبز نخلستان بود، اما همه آنها در اثر گسترش شهرها توسط بولدوزرها و یا هنگام جنگ ها از بین رفته یا  تخریب شدند.

درختان نخل و گرم شدن کره زمین

درختان، دی اکسید کربن را جذب می کنند که در جریان رشد آنها سوخت و ساز می شود. طبق تحقیقات، بهترین راه حل برای مشکل گرم شدن کره زمین جنگل کاری مناطق وسیع در سراسر جهان است. 

گرما در بسیاری از شهرهای عربی به ویژه در شهرهای بزرگ یک معضل است، زیرا خیابان ها و پیاده روهای پوشیده شده از آسفالت در طول روز گرما را جذب کرده و آن را حفظ می کنند و در شب گرما به جو بالایی برمی گردد که معمولاً منجر به افزایش درجه حرارت در شهرها  می شود. براساس مطالعه دانشمندان دانشگاه ویسکانسین، کاشت درخت ها در کنار خیابان ها می تواند راهی موثر برای کاهش دما باشد.

و در باره درختان نخل باید گفت که آنها سایه ایجاد می کنند و در تابستان در برابر باد گرم محافظت می کنند، که می تواند بهترین راه حل برای محوطه سازی خیابان ها در شهرهای عرب باشد. در مناطق بیابانی در اطراف شهرک ها ، نخل خرما از درختان و سایر گیاهان کاشته شده به همراه آنها محافظت می کند. بدین سان، مناطق جدیدی برای کشت محصولات ایجاد می شود. درخت خرما به عنوان نوعی چتر عمل می کند که از آنها در برابر آفتاب سوزان محافظت می کند. از خاک باغ های نخل می توان برای پرورش محصولات زراعی ، سبزیجات و درختان میوه نیز استفاده کرد.

فواید زیست محیطی درختان نخل به محافظت از گرما و جلوگیری از بیابان زایی محدود نمی شود. مثلا، یک درخت نخل سالانه حدود 100 کیلوگرم برگ می دهد. این برگها دارای مواد مغذی و مواد آلی زیادی هستند که می توانند به کمپوست تبدیل شوند. کمپوست - کودی با کیفیت بالا است که در کشاورزی استفاده می شود. مهم است که کمپوست نیز یک محصول سازگار با محیط زیست است، که از سوزاندن زباله جلوگیری می کند.

لازم به تذکر است که، در حال حاضر، ایده پرورش درختان خرما برای حفاظت محیط زیست هنوز آنطور که باید پذیرفته نشده است. این درخت توانایی تبدیل شدن به یک حلقه نجات برای شهرهای ما را دارد که با تهدید بیابان زایی، آلودگی و گرم شدن زمین روبرو هستند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала