خطیب‌زاده: عقربه‌های ساعت فقط در جهان خیالی موازی پمپئو حرکت می‌کنند

© Sputnik / Shiva Abshenasسعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس شورای امنیت اعلام کرد که آمریکا به دلیل آنکه عضو برجام نیست، از اساس هیچ جایگاه قانونی ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، سعید خطیب‌زاده با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود نوشت که۱۳ عضو شورای امنیت، از جمله رییس شورا اعلام کرده اند که آمریکا به دلیل آنکه عضو برجام نیست، از اساس هیچ جایگاه قانونی ندارد تا بتواند به قطعنامه ۲۲۳۱ متوسل شود.

عقربه‌های ساعت فقط در جهان خیالی موازی پمپئو حرکت می‌کنند. این امر وقتی اتفاق می‌افتد که یک استاد سابق سرویس جاسوسی، رهبر دستگاه دیپلماسی ایالات متحده میشود.

سخنگوی وزارت خارجه ایارن چندی پیش اظهار داشت که ترامپ نگران آن است که دوام معامله هسته‌ای بیش از زمان ریاست جمهوری او باشد. پس از خروج آمریکا از برجام، رئیس جمهور ایالات متحده نمی توانست تصور کند که این معامله هسته‌ای حفظ شود. برای اولین بار، یک عضو شورای امنیت سازمان ملل دیگر کشورها را وادار به نقض قطعنامه شورای امنیت می کند. این چیزی نیست به غیر از تمسخر تلخ تاریخی.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

​هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала