تهران رد درخواست بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را شکست تاریخی آمریکا نامید

© Sputnik / Shiva Abshenas تهران رد درخواست بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را شکست تاریخی آمریکا نامید
 تهران رد درخواست بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را شکست تاریخی آمریکا نامید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اقدام رئیس شورای امنیت سازمان ملل در رد درخواست آمریکا مبنی بر بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران، تصریح کرد: شب گذشته آمریکا بار دیگر شکست تاریخی دیگری را در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحمل شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های ایران ، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کرد: شرکای ما در برجام نشان دهند که اجازه نخواهند داد تا آمریکا با ترساندن و ارعاب، از شورای امنیت سازمان ملل استفاده ابزاری کند.

وی افزود: درخواست آمریکا در ۲۴ مرداد ماه برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران با مخالفت اعضای شورای امنیت مواجه شد، همچنین در ۳۰ مرداد ماه نیز بار دیگر تلاش این کشور برای توزیع اعلامیه علیه ایران با مخالفت اعضای این شورا روبرو شد.

رسانه چینی: شورای امنیت بار دیگر به آمریکا نه گفت - اسپوتنیک ایران
رسانه چینی: شورای امنیت بار دیگر به آمریکا نه گفت

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: شاید برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت باشد که در کمتر از ده روز یکی از اعضای دائم این شورا با یک «نه بزرگ» روبرو شده است.

وی افزود: برای اولین بار رئیس شورای امنیت رسماً اعلام کرد که آمریکا اساساً اهلیتی برای توزیع چنین اعلامیه‌ای بین اعضا ندارد؛ بیانیه رئیس شورای امنیت مبنی بر اینکه درخواست آمریکا باطل و بی اثر است، تبعات حقوقی بسیاری به دنبال دارد.

خطیب زاده تصریح کرد: آمریکا از اتفاق شب گذشته بسیار ناراحت و عصبانی است به حدی که سفیر این کشور در سازمان ملل به متحدین اروپایی خود نیز حمله کرده و آن‌ها را شرکای ایران نامیده است، آنچه که شب گذشته رخ داد، هشتمین یا نهمین شکست آمریکا طی چند ماه اخیر است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران ناکید کرد: امیدواریم در ادامه مسیر، شرکای ما در برجام و همچنین تمامی اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت نشان دهند که اجازه نخواهند داد تا آمریکا با ترساندن و ارعاب، از شورای امنیت سازمان ملل استفاده ابزاری و قوانین بین المللی را نقض کند.

یادآور می شود تقریباً كل شورای امنیت معتقد است كه آمریكا حق ندارد مكانیزم احیای تحریم ها علیه ایران  را  به کار بیندازد زیرا از برجام خارج شده است. قطعنامه شماره  2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، این کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала