آیا گروسی انتظارات تهران را برآورده خواهد کرد؟

© AP Photo / Ronald Zakرافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خطیب زاده: مادامی که آژانس بین‌المللی انژری اتمی بی‌طرفانه، مستقل و به دور از فشارهای سیاسی و طرف‌های سوم عمل کند، مذاکرات بین ایران و آژانس نتیجه‌بخش خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه اعلام کرد مادامی که آژانس بین‌المللی انژری اتمی بی‌طرفانه، مستقل و به دور از فشارهای سیاسی و طرف‌های سوم عمل کند، مذاکرات بین ایران و آژانس نتیجه‌بخش خواهد بود.

ایران و آژانس از ابتدای تاسیس این نهاد بین‌المللی همکاری نزدیکی داشتند و این همکاری طی پنج سال اخیر هم روز به روز گسترش یافته است. با این حال، انتظار ایران از آژانس چه در دورانی طرفین دور از یکدیگر بودند و چه در برهه کنونی، یک چیز بوده است:‌ برخورد مستقلانه، بی‌طرفانه و حرفه‌ای.

در ایران کسی به سیاست مستقل کشورهای اروپایی خوش‌بین نیست - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
در ایران کسی به سیاست مستقل کشورهای اروپایی خوش‌بین نیست

به نظر می‌رسد این سفر بتواند روابط تهران و آژانس را وارد مسیر جدیدی کند و پیش‌بینی می‌شود که ادعاها درباره پرونده هسته‌ای ایران که ارتباط مستقیمی هم با تعهدات برجامی ایران ندارد، در سایه سفر گروسی به تهران حل و فصل شود.

اظهارات اخیر بهروز کمالوندی نیز گواهی بر این مدعاست. «برای اینکه آن دشمنان از این موقعیت سوء استفاده نکنند داوطلبانه راه‌هایی را پیدا کردیم که نگرانی‌هایمان رفع شود. اکنون هم دنبال آن هستیم با روش‌هایی که نگرانی ما برطرف شود، بگوییم خیلی خوب این دسترسی و ببینید که چیزی نیست اما داستان این است که این مسئله باید یکبار برای همیشه تمام شود چرا که کشورها یک احترام حاکمیتی دارند و نمی‌توانند بی‌جهت مورد سوالات متعدد و بی‌سند واقع شوند.

به همین دلیل تلاش می‌کنیم ضمن در نظر گرفتن نگرانی‌های خودمان، به ملاحظات آژانس هم توجه کنیم و دست دشمنان خودمان را هم که به دنبال این هستند صرفا با یک نه گفتن ایران را با آژانس درگیر کنند را ببندیم. فکر می‌کنم تا اندازه‌ای موفق بودیم که ملاحظات ما در نظر گرفته شود. البته این بستگی به مذاکرات دارد و امیدوارم در طول این سفر بتوانیم تفاهماتی را که به نفع دو طرف باشد را حاصل کنیم».

انرژی اتمی ایران: با مکانیسم ماشه یا بدون آن ۱۹۰ سو تامین می شود - اسپوتنیک ایران
انرژی اتمی ایران: با مکانیسم ماشه یا بدون آن ۱۹۰ سو تامین می شود

اینک به نظر می‌رسد توپ در زمین آژانس است چراکه سفر گروسی به تهران و گفت‌وگوی او با مقامات عالی ایران، فرصتی دوباره به آژانس برای بازیابی نقش خود به عنوان یک نهاد بین‌المللی بوده و زمینه‌ساز دستیابی به راهکارهای مشترک برای ایفای نقش نظارتی این سازمان با رویکردی غیرسیاسی و فنی است. جمهوری اسلامی ایران که رکورددار تعداد بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای‌اش است، بارها اعلام کرده که در حوزه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای چیزی برای پنهان کردن ندارد و آماده تداوم همکاری سازنده در چارچوب مبانی حقوقی و فنی با آژانس است.

به طور قطع این رویکرد تا زمانی تداوم خواهد داشت که آژانس به تکالیف و وظایف حرفه‌ای خود پایبند بوده و به دنبال استفاده از حسن نیت ایران برای تحقق خواست و اراده باج‌گیران بین‌المللی نباشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала