گزارش و تحلیل

پاکستان چگونه با شوک کرونا مقابله کرد

© AP Photo / K.M. Chaudaryپاکستان چگونه با شوک کرونا مقابله کرد
پاکستان چگونه با شوک کرونا مقابله کرد   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پاکستان، پنجمین کشور پرجمعیت جهان، 24 میلیون نان آور پس از اعلام قرنطینه از منابع امرار معاش محروم شدند.

اسپوتنیک به نقل از رسانه بین المللی پراجکت سیندیکیت می نویسد: دولت پاکستان برای بهبود وضع افراد نادار یک برنامه موفق تحت عنوان "احساس" برای کاهش خسارت ها به اجرا گذاشته است.

خانم ثانیه نشتر، مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان در مبارزه با فقر و محافظت اجتماعی کاندیدای پست مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، در هفتادمین مجمع جهانی بهداشت،  خطاب به وزرای بهداشت از سراسر جهان  هشدار داد كه سه چیز می توانند سیاره ما را نابود كنند: یك تصادف آسمانی، جنگ جهانی سوم یا بیماری همه گیر. کووید-19 سیاره ما را نابود نکرده است، اما مطمئناً موسسات دولتی و خصوصی را مورد آزمایش قرار می دهد. علاوه بر عواقب شدید سلامتی، این بیماری همه گیر منابع امرار معاش مردم در سراسر جهان را ویران کرده و طبقه متوسط ​​را نادار کرده و خانواده های کم درآمد را به سمت فقر شدید سوق داده است.

در پاکستان، پنجمین کشور پرجمعیت جهان، 24 میلیون نان آور به دستمزدهای روزانه خود تکیه می کنند یا در اقتصاد غیررسمی اشتغال دارند. قرنطینه اعلام شده در ماه مارس منجر به از دست رفتن گسترده درآمد و در نتیجه به تحریک شورش ها و اغتشاشات شد. دولت پاکستان برای کاهش آسیب های اجتماعی و اقتصادی ناشی از بیماری همه گیر،   برنامه کمک رسانی اضطراری نقدی "احساس" Ehsaas ، بزرگترین شبکه تأمین اجتماعی در تاریخ این کشور را راه اندازی کرد. این برنامه برای بیش از 16.9 میلیون خانوار است و تقریباً  109 میلیون نفر را دربرمی گیرد - تقریباً 50٪ از جمعیت کشور. خانواده های دریافت کننده 12 هزار روپیه (75 دلار) برای تأمین نیازهای روزانه خود این مبلغ  را دریافت می کنند.

مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با معاون مرکز گامالیا در بخش علمی در مورد واکسن اسپوتنیک V - بخش پنجم - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با معاون مرکز گامالیا در بخش علمی در مورد واکسن "اسپوتنیک V" - بخش پنجم

پیش از دریافت این پول نقد از طریق "احساس"، مردم در آستانه گرسنگی قرار داشتند چون پس انداز آنها تمام شده بود. این افراد شامل کارگران و فروشندگان خیابانی، کارکنان هتل و رستورانها، و همچنین خدمتکاران خانگی، نگهبانان و رانندگان بودند. همچنین اخراج در بین کارگران حمل و نقل عمومی، ماهیگیران و معدنچیان، آرایشگران آرایشگاه ها و میلیون ها مغازه دار به ثبت رسیده است. همه آنها به همراه معلمان مدارس خصوصی، برق کاران، جوشکاران، نقاشان ، نجارها ، لوله کشان ، مکانیک های اتومبیل، رانندگان تاکسی و کارگران ساختمانی، نمی دانستند چه زمانی می توانند غذای بعدی را بخورند. حتی کسانی که قبلاً برای زندگی مناسب  پول در می آوردند ناگهان سؤال می کردند که آیا آنها به اندازه کافی بودجه دارند. اما توزیع پول در چارچوب  Ehsaas ثبات و آسایش را برای میلیون ها خانواده به ارمغان آورده است و کل کشور جلوگیری از فجایع بی شماری را شاهد است.

موفقیت برنامه Ehsaas، تجربه اجرای سریع برنامه های بلندپروازانه ملی را در یک محیط پیچیده و نامشخص، به پاکستان و سایر کشورهای کم درآمد می دهد. برای به اشتراک گذاشتن این دانش، دولت پاکستان اخیراً گزارشی را منتشر کرده است که در آن تجربه و دانش فنی در خصوص این برنامه و همچنین چگونگی مقابله با مشکلات پیش آمده در اجرای آن را توضیح می دهد.

با استفاده از تلفن های همراه  و اینترنت و بازرسی شناسنامه های ملی، می توان یک شبکه ایمنی دیجیتال مبتنی بر تقاضا ایجاد کرد و این امر امکان را برای کسانی فراهم می کند که در هنگام بروز بحران به کمک نیازمنداند. و این نشان می دهد که چگونه می توان برنامه های انتقال وجه نقدی را برای مقابله با شوک های خارجی مانند کووید -19 راه اندازی کرد. در جریان اجرای این برنامه از هماهنگی دیجیتال و با صرفه چند شرکت کننده جدید و رویکرد کل دولت استفاده شده است.

این برنامه همچنین دارای اهداف بلند مدت برای بهبود امنیت و افزایش دسترسی به بودجه است. این کار مزایای ماندگار هم برای گیرندگان خاص و هم به طور کلی برای پاکستان تامین خواهد کرد. انگیزه قابل توجه برای انتشار گزارش،   پایبندی به شفافیت و پاسخگویی است. این امر برای پیشرفت واقعی کاملاً ضروری است.

تاریخ نشان می دهد که بلایای طبیعی و پیامدهای غم انگیز آنها می تواند عامل اصلی تحولات اساسی اجتماعی باشد. کووید- 19 پاکستان را در برابر یک مشکل فوری قرار داد که حل آن تنها با برنامه بزرگ ابعاد و بلندپروازانه  "احساس" امکان پذیر بود. بعد از همه گیری این احتمال وجود دارد که این بلندپروازی را در سطح جهانی تکرار کنیم و جهانی عادلانه تر ایجاد نمایم که بر فقر ، نابرابری و بحران آب و هوا غلبه کند و محافظت اجتماعی را تامین نماید که از عناصر عمده این برنامه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала