گزارش و تحلیل

آقای پمپئو این طرف ها

© Sputnik / Viktor Tolochko /  مراجعه به بانک تصاویر آقای پمپئو این طرف ها
آقای پمپئو این طرف ها  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حدود دو هفته پس از طرح اعلام شده آمریکا برای برقراری رابطه میان امارات و اسراییل آقای مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور در سفری از پیش تعیین نشده تصمیم گرفته به این دو کشور سفر کند.

اسپوتنیک - طبق اعلام رسمی قرار است بحث آقای پمپئو در این سفر با مقامات دو کشور تهدید های ایران و چین باشد و برخی ناظران باور دارند که این سفر به امارات و اسراییل خلاصه نخواهد شد و احتمالا وزیر خارجه آمریکا به برخی کشورهای دیگر مانند سودان و شاید هم بحرین و عمان و عربستان و کویت سفر کند.

البته ظاهرا فعلا فقط سفر او به سودان کم کم در حال تایید شدن است.

مایک پمپئو - اسپوتنیک ایران
سفر پمپئو به اسرائیل و امارات

برخی اخبار مبنی بر اینکه ایالات متحده به امارات قول داده بود در صورت برقراری رابطه با اسراییل تسلیحات مدرن خود مانند هواپیماهای اف 35 در اختیار این کشور قرار دهد نیز منتشر شده که ظاهرا اسراییلی ها مخالفت شدید خود با این ماجرا را اعلام کرده اند چون همچنان به امارات به عنوان کشوری متخاصم می نگرند.

امارات نه مرز زمینی با اسراییل دارد و نه حتی شرایط حمله به اسراییل اما اسراییلی ها همیشه واهمه آن را دارند که مبادا تسلیحاتی که در اختیار امارات قرار می گیرد روزی در اختیار دیگر کشورهای عربی برای حمله به اسراییل قرار گیرد و هیچ گونه تضمین از سوی مقامات اماراتی را قبول ندارند.

از سوی دیگر ظاهرا قرار بر این بوده که اسراییلی ها در پی اعلام برقراری روابط فی ما بین امارات و اسراییل اعلام کنند که از بحث تصرف سرزمین های فلسطینی انصراف می دهند، که ظاهرا چنین هم نشد و برخی کشورهای دیگر که بنا بود با باز شدن راه برقراری روابط با اسراییل و شکستن این تابو توسط امارات به این کشور در این جریان بپیوندند ظاهرا مقداری تامل اختیار کرده اند.

داماد ترامپ - اسپوتنیک ایران
عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل؟

طبق پیش بینی ها بنا بود که بلا فاصله پس از امارات بحرین و سودان و عمان و مراکش و حتی عربستان سعودی و دولت مستعفی یمن هم به عادی سازی روابط بپیوندند تا ترامپ به صورت هیئتی همه را به کاخ سفید دعوت کند و بتواند از ماجرا بهره بری سیاسی کند اما پس از اینکه ماجرای عادی سازی رابطه با اسراییل با مخالفت شدید خیابان های عربی مواجه شد و پس از اینکه نتانیاهو هنوز سخنان ولیعهد امارات در مورد توقف تصرف سرزمین های فلسطینی تمام نشده بود، این سخنان را تکذیب کرد، ظاهرا بقیه کشورهای عربی از اعلان عادی سازی روابط با اسراییل عقب نشینی کرده اند و اماراتی ها هم علیرغم همه اظهار نظر های خود در این ماجرا مردد مانده اند.

ظاهرا آقای پمپئو تصمیم دارد هم به اسراییل وهم به امارات سفر کند تا مقامات دو کشور را بر پایبندی به این روند تشویق کند، البته بیشتر مقامات اماراتی را، هم اینکه تلاش کند بقیه را وادار کند به این روند بپیوندند.
بعد از شکست های اخیر دیپلماسی آمریکا در سطح بین المللی اگر این بار هم این طرح موفق نشود دیگر آقای پمپئو و رئیس اش نمی دانند خود را کجا پنهان کنند.

مطرح شدن بحث مقابله با ایران و چین هم به این دلیل است که اماراتی ها پس از اینکه متوجه عصبانیت ایران از این رفتارشان شده اند تلاش دارند تا جو را آرام کنند و به همین دلیل هم آقای انور قرقاش وزیر مشاور در امور بین الملل امارات اعلام کرد که توافق امارات و اسراییل بر علیه هیچ کشوری نیست.

چین نمی خواهد در مسئله ایران در برابر آمریکا عقب نشینی کند - اسپوتنیک ایران
چین نمی خواهد در مسئله ایران در برابر آمریکا عقب نشینی کند

به این ترتیب اماراتی ها این پیغام را به ایران دادند که نمی خواهند با ایران وارد رویارویی شوند و به اسراییلی ها این پیغام را دادند که نمی خواهند کشورشان به محل رویارویی اسراییل و ایران شود.

دلیل این ماجرا این است که اماراتی ها هر چند دیر متوجه شدند که اسراییلی ها از برقراری رابطه با آنها به دنبال تبدیل امارات به محل رویارویی غیر مستقیم با ایران هستند و اگر این شرایط شکل بگیرد قطعا ایرانی ها هم ساکت نخواهند نشست و در داخل امارات به اسراییلی ها پاسخ خواهند داد، دقیقا مانند جریانی که امروزه در عراق اتفاق افتاده و خوب این ماجرا نه فقط به ضرر امارات تمام خواهد شد بلکه می تواند موجب نابودی امارات گردد، چون به هر حال شرایط امارات با شرایط عراق بسیار متفاوت است و نه امارات تاب تحمل چنین مقابله هایی را دارد و نه مردم اش.

احتمالا آقای پمپئو می خواهد به اماراتی ها تضمین دهد همانگونه که در عراق آمریکایی ها هستند در امارات هم خواهند بود و دلواپس نباشند و اینکه نام چین را به وسط کشیده به این دلیل بوده که می خواسته بگوید ماجرای توافق اسراییل و امارات فقط بر علیه ایران نبوده بلکه بر علیه چین هم هست و چون ماجرای چین وجود دارد پس آمریکا هم حضور خواهد داشت.

امارات امروزه به ابزار اسراییل و آمریکا در سطح جهان عرب تبدیل شده و در بسیاری از درگیری ها از لیبی گرفته تا یمن و عراق و سوریه و لبنان و ... مستقیما درگیر می باشد.

این روند روند مثبتی، حد اقل برای اماراتی ها، به حساب نمی آید و احتمالا بسیاری از شیوخ و امرای این کشور از درگیر شدن در این ماجرا بسیار دلواپس هستند و نسبت به سیاست های ولیعهد این کشور خشمگین می باشند، امری که موجب آن شده تا نیاز باشد پمپئو برای حمایت از او وارد میدان شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала