چین نمی خواهد در مسئله ایران در برابر آمریکا عقب نشینی کند

© Sputnik / Valeriy Melnikovچین نمی خواهد در مسئله ایران در برابر آمریکا عقب نشینی کند
چین نمی خواهد در مسئله ایران در برابر آمریکا عقب نشینی کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین اعلام کرد پکن با وجود تهدیدهای طرف آمریکایی به اعمال تحریم علیه پکن و مسکو ، چین در مسئله ایران در برابر واشنگتن عقب نشینی نخواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه چین موضع آمریکا در وضعیت فعلی در رابطه با ایران با ایران غیر قانونی است و تهدیدها درباره مجازات کشورهایی که از اجرای تحریم ها علیه تهران خودداری می کنند ، تحریک آمیز هستند.

وانگ یی خروج واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  را یادآوری کرد گفت  در این رابطه آمریکایی ها حق راه‌اندازی مکانیسم "احیای سریع تحریم ها" علیه ایران را از دست داده اند.

دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه چین سخنان وزیر امور خارجه را نقل می کند که گفت: "اکنون آنها (آمریکایی ها) آماده هستند همه کسانی را که مخالف مواضع واشنگتن هستند ، تحریم کرده و اقدامات وحشیانه و بی معنایی را علیه آنها انجام دهند.

این دیپلمات چینی خاطرنشان كرد كه ایالات متحده با اقدامات خود جامعه جهانی را ناراضی ساخته و اعتماد کشورها به خود را تضعیف می كند.

وی تأکید کرد: "آنها خود به تعهداتی که برعهده گرفته اند عمل نمی کنند."

وانگ یی افزود: پکن طرفدار حفظ "توافق هسته ای" با ایران است و موضع خود را تغییر نخواهد داد.

 مخالفت تقریباً همه اعضای شورای امنیت با بازگرداندن تحریم ها علیه ایران - اسپوتنیک ایران
مخالفت تقریباً همه اعضای شورای امنیت با بازگرداندن تحریم ها علیه ایران

این هفته ، مایك پومپئو، وزیر امور خارجه آمریكا ، از مقر سازمان ملل در نیویورک بازدید كرد و به طور رسمی ابتکار واشنگتن در خصوص احیای همه تحریم های سازمان ملل که پیشتر به حالت تعلیق در آمده بودند، به شورای امنیت اطلاع داد. روز گذشته ، وی گفت كه واشنگتن قصد دارد اطمینان حاصل كند كه برای پیروی همه كشورها از تحریم های سازمان ملل علیه ایران از جمله تحریم تسلیحاتی این کشور پس از تمدید آن تلاش ورزد. پمپئو گفت: "من به شما اطمینان می دهم ، وقتی تحریم ها دوباره برقرار شود ، ایالات متحده از همه امکانات خود استفاده  خواهد کرد تا نه چین و نه روسیه نتوانند اسلحه به ایران عرضه کنند و تهران نتواند ما را تهدید کند." وزارت امور خارجه روسیه تلاش های ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم ها را " بی فایده " خواند. وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام كرد: "ما قاطعانه معتقدیم كه اطلاعیه آمریكا از نظر حقوقی باطل است و نمی تواند ساز و كار تمدید اعتبار قطعنامه های قبلی در مورد ایران را به اجرا درآورد. در اطلاعیه وزارت امور خارجه روسیه گفته می شود:" ایالات متحده با پافشاری بر موضع اشتباه خود نخواهد توانست حمایت شورای امنیت سازمان ملل را به دست آورد" و اشاره می شود این کشور از برجام خارج شده و نمی تواند در مورد چگونگی اجرای این توافق قضاوت کند.

مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل  ابراز اطمینان کرد که هیچ گونه تحریمی علیه تهران  اعمال نمی شود.

یادآور می شود تقریباً كل شورای امنیت معتقد است كه آمریكا حق ندارد مكانیزم احیای تحریم ها علیه ایران  را  به کار بیندازد زیرا از برجام خارج شده است. قطعنامه شماره  2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، این کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала