تولید واکسن کرونا در ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران
سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سعید نمکی:تیم‌های مختلفی در ایران در حال کار بر روی تولید واکسن هستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»،سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران اعلام کرد که تیم‌های مختلفی در ایران در حال کار بر روی تولید واکسن هستند و خیلی‌ها از سطح آزمایش‌های اولیه فراتر رفتند.

وزیر بهداشت در ادامه افزود:«در اوج تحریم و شرایط سخت اقتصادی که همه آماده بودند که ما نفس‌های آخر را بکشیم، طوفانی به نام ویروس کرونا آمد اما در کمتر از دوماه، جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای در دنیا درخشید که از یک وارد کننده ماسک، شوینده و تجهیزات مورد نیاز تبدیل به یک تولید کننده و سپس صادر کننده قوی تبدیل شد.

از روز ۱۹ دسامبر و دی ماه سال گذشته که خبر انتشار ویروس در چین را شنیدیم، درست است که در طرح تحول نظام سلامت، تخت‌های بیمارستانی زیادی ایجاد شد اما ۱.۶ تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت داریم درحالیکه کشورهایی که بعد از ما طوفان به آنها رسید و فروماندند، حداقل ۷ تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت داشتند.

هشدار پلیس فتا به مبلغان دروغین دارو‌های کرونا - اسپوتنیک ایران
هشدار پلیس فتا به مبلغان دروغین دارو‌های کرونا

آمریکایی‌ها ۱۱۱ میلیارد دلار و انگلیسی‌ها ۲۲ میلیارد پوند تا سه ماه پیش برای بخش سلامت هزینه کردند اما وضعیت خزانه و امکانات ما قابل قیاس با آنها نیست. چه شد که یک بیمار پشت درب هیچ بیمارستانی معطل نماند و حتی یک نفر را به دلیل بی بضاعتی رها نکردیم حتی افاغنه بدون کارت اقامت را رایگان مداوا کردیم؟

حتی یک پزشک و پرستار ایرانی در روزهای اول که خیلی از امکانات را نداشتیم، قهر نکرد و از بیمار دور نشد. ۱۴ تا ۱۸ ماه کارانه نگرفته بود اما بهانه نکرد در حالی که خیلی از کشورهای دنیا، خیلی‌ها به خیابان‌ها آمدند. با شیوه بسیجی توانستیم اول سنگرآرایی کنیم و بعد از آن به ویروس حمله کنیم.

وقتی گفتم برای مقابله با کرونا، ۳۰۰ هزار تیم را می‌خواهیم فراهم کنیم، خیلی‌ها تعجب کردند و به من خرده گرفتند که می‌خواهی با نیروهای نابلد این کار را کنی، گفتم اولاً هم بلدند هم کارا هستند و هم اینکه خواهند توانست و خوشبختانه توانستیم در مدتی کوتاه بر ویروس غلبه کنیم و خیز دوم پیش آمد که با لطف خدا، مهار می‌کنیم.

در خصوص تامین واکسن کرونا، هم با شرکت‌های دانش‌بنیان و هم با موسسات معتبر، در حال کار بر روی واکسن هستیم و همزمان به بررسی شرکت‌های معتبر در کل جهان می‌پردازیم و پیشنهاداتی برای خرید واکسن ارائه کردیم اما کشور خاصی مد نظر نیست. بر پیش‌خرید معتبرترین واکسنی که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت باشد کار می‌کنیم تا به موقع به مردم ارائه دهیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала