گزارش و تحلیل

چرا ایران همزمان با شکایت پمپئو از موشک های جدید رونمایی کرد؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / چرا ایران همزمان با شکایت پمپئو از موشک های جدید رونمایی کرد؟
چرا ایران همزمان با شکایت پمپئو از موشک های جدید رونمایی کرد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از آبرو ریزی و شکست مفتضحانه تیم ترامپ در شورای امنیت و همزمان با تلاش پمپئو برای بازگرداندن تمام تحریم های سازمان ملل ایران موشک های شهید سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس را آزمایش کرد و برخی این سوال را مطرح کردند که چرا ایران به جای سکوت سر و صدای بیشتر به پا کرده؟

همزمان ایران یک کشتی اماراتی را در تلافی تیر اندازی گارد ساحلی امارات یه یک قایق ماهیگیری ایرانی توقیف کرد، اقدامی که نشان می دهد از این پس ایرانی ها تصمیم دارند اگر اماراتی ها اقدامی غیر متعارف انجام دهند با واکنشی بسیار شدید تر با آنها برخورد کند.

البته سپاه پاسداران هم می توانست به بهانه ورود کشتی اماراتی به آبهای سرزمینی ایران اقدام به تیر اندازی کند و چند نفر از خدمه کشتی را بکشد ولی اهمیت زندگی انسان های بیگناه احتمالا مانع از آن شده که ایرانی ها چنین اقدامی را برای تلافی اقدام اماراتی ها انجام دهند.

به هر صورت طی چند روز اخیر و پس از تصمیم امارات به برقراری روابط با اسراییل تنش های لفظی میان ایران و امارات به شدت بالا گرفته بود وچون اسراییلی ها این توافق با امارات را بر علیه ایران عنوان کرده بودند بیم آن می رفت که روابط فیما بین ایران و امارات متشنج گردد.

در ماجرای موشک های ایرانی خوب قطعا پیغام این بود که ایران، حد اقل در زمینه تسلیحاتی، واهمه ای از تحریم های شورای امنیت ندارند و امروزه به کشوری که تسلیحات مورد نیاز خود را خود تولید می کند تبدیل شده.

رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل وارد امارات شد - اسپوتنیک ایران
رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل وارد امارات شد

طبیعتا کشوری که تسلیحات خود را خود تولید می کند هم هزینه های بسیار کمتری برای تولید این تسلیحات پرداخت می کند هم اینکه با خیال راحت تر از سرزمین خود دفاع می کند.

قطعا هم تسلیحات تولیدی ایران در حدی بوده و هستند که تا به حال آمریکایی ها و متحدینشان در منطقه جسارت حمله به ایران را نداشته اند.

بر کسی پوشیده نیست که اگر اقتدار دفاعی ایران نبود این کشورها حتی چند لحظه هم دریغ نمی کردند تا به ایران حمله کنند و ماجرای حمله عراق به ایران گواه این صحبت ها است.

سالها است که ایران خود را برای رویارویی با آمریکا آماده می کند و با این شرایط می توان گفت هیچ کدام از کشورهای منطقه در حد و قواره ای نیستند که بخواهند به عنوان تهدید برای ایران تلقی گردند.

حتی اتحاد آنها هم نمی تواند تهدیدی برای ایران به حساب آید چون قدرت همه اینها با هم، هم در حدی نیست که ایران را بخواهد بترساند.

امروزه بزرگترین تهدید حضور همان نیروهای آمریکایی در منطقه می باشد و طبیعتا همه آزمایش های تسلیحاتی ایران هم به نوعی پیغام برای آنها به حساب می آید.

طبق آمار آمریکایی ها حدود 240 پایگاه نظامی در اطراف ایران مستقر کرده اند و ایرانی ها توانمندی خود برای هدف قرار دادن همه این پایگاه ها را ثابت کرده اند و دلیل اینکه تا به حال جنگی در این منطقه میان ایران و آمریکا رخ نداده هم همین است.

طبق اصول روابط بین الملل تسلیحات برای این نیست که کشورها با استفاده از آن به یکدیگر حمله کنند، که البته برخی مانند آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اسرائیل معمولا این اصل را رعایت نمی کنند، بلکه به این دلیل است که کشورهای متخاصم متوجه باشند که حمله به کشوری برایشان هزینه سنگین خواهد داشت و از راه انداختن جنگ خودداری کنند.

به همین دلیل هم می توان گفت بحث اصرار آمریکا برای ادامه تسلیحاتی ایران به این دلیل می باشد که آمریکایی ها طی سالهای اخیر نتوانسته اند معادله توازن قدرت در منطقه را به نفع خود ومتحدانشان به هم زنند و به این دلیل احساس می کنند به وقت بیشتری برای انجام این هدف نیاز دارند.

بدیهی است ایرانی ها هم طی این سالها یاد گرفته اند که چگونه با این امر مقابله کنند و تست و آزمایش موشکی اخیر هم گواه بر این ماجرا بوده وکشورهای مختلف جهان دلواپس هستند محقق شدن هدف آمریکا در این زمینه می تواند موجب به هم ریختن معادله قدرت و بالطبع راه افتادن جنگی جدید در منطقه گردد.

البته نظر این کشورها صحیح است و اگر ایرانی ها اقداماتی در راستای تقویت بنیه دفاعی خود انجام نداده بودند قطعا این جنگ  سالها پیش اتفاق افتاده بود.

در زمینه تحریم های غیر تسلیحاتی هم که ایرانی ها امروزه ذیل شدید ترین تحریم های ظالمانه در تاریخ بشریت قرار دارند و عمده کشورهای جهان از ترس تحت غضب قرار گرفتن توسط ایالات متحده خود به خود به این تحریم ها پیوسته اند، پس برگرداندن تحریم های شورای امنیت فرقی به حال ایرانی ها نخواهد داشت فقط منجر به آن خواهد شد که دست ایرانی ها برای بازگشت به برنامه هسته ای خود و احتمالا حتی خروج از معاهدات بین المللی مانند ان پی تی و حتی تولید سلاح هسته ای باز شود، امری که هیچ کشوری، که البته بتوان عنوان کشور را بر آن گذاشت، در جهان تمایل ندارد شاهد آن باشد، مخصوصا که کشورهای متخاصم با ایران از تسلیحات هسته ای برخوردار هستند و چندین بار تهدید به استفاده از این تسلیحات بر علیه ایران نمودند، تهدید هایی که در صورت ناکامی جامعه بین الملل از تامین امنیت سیاسی ایران می تواند ایران را به سمت تولید تسلیحات هسته ای برای ایجاد توازن سوق دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала