مخالفت آمریکا با تشکیل نشست شورای امنیت درباره ایران

© Sputnik / Roman Makhmutov /  مراجعه به بانک تصاویر مخالفت آمریکا با تشکیل نشست شورای امنیت درباره ایران
مخالفت آمریکا با تشکیل نشست شورای امنیت درباره ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دمیتری پالیانسکی ، معاون اول نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل اعلام کرد ایالات متحده با تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل مخالفت كرد که روسیه پیشنهاد کرده بود در آن قصد واشنگتن برای اعاده تحریم ها علیه ایران مورد بحث قرار بگیرد.

به گزارش اسپوتنیک روز پنجشنبه ، مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریكا با رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد دیدار كرد و نامه‌ای در باره عدم اجرای تعهدات ایران در قالب برجام و آغاز روند احیای تحریم‌های ضد ایرانی را به وی ارائه کرد . روسیه به دنبال آن خواستار تشکیل نشست شورای امنیت برای بحث درباره این موضوع در امروز شده بود   تقریباً كل شورای امنیت معتقد است كه آمریكا حق ندارد مكانیزم احیای تحریم ها علیه ایران  را  به کار بیمدازد زیرا از برجام خارج شده است.

پولیانسکی در توییتر خود نوشت: "پس از ادعای بی اساس مبنی بر احیای مجدد تحریم ها ، همکاران آمریکایی ما با برگزاری جلسه شورای امنیت برای بحث درباره چگونگی اجرای قطعنامه شماره  2231 مخالفت کردند."

روسیه خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت در رابطه با نامه ضدایرانی آمریکا شد - اسپوتنیک ایران
روسیه خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت در رابطه با نامه ضدایرانی آمریکا شد

اکنون این نشست طبق درخواست روسیه ، روز جمعه یعنی امروز برگزار نمی شود.

معاون اول نماینده تاکید كرد: "ما ابراز تأسف می كنیم كه آنها نه تنها سعی می كنند جهان را در مورد وجود حق راه اندازی مکانیزم احیای تحریم ها گمراه كنند ، بلكه از گفتگوی صادقانه در مورد این مسئله نیز جلوگیری می كنند. این رفتار نامناسبی برای یک كشور بزرگ است."

قطعنامه شماره  2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، این کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала