روسیه اقدامات بی معنای آمریکا علیه ایران را محکوم می کند

© Sputnik / Alexander Natruskin /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه اقدامات بی معنای آمریکا علیه ایران را محکوم می کند
روسیه اقدامات بی معنای آمریکا علیه ایران را محکوم می کند  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگئی ریابکوف ، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو قصد ایالات متحده برای "اعاده" تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را محکوم نموده و معتقد است این اقدامات واشنگتن بی معنا است.

به گزارش اسپوتنیک، ریابکوف ضمن ارزیابی اقدامات اخیر ایالات متحده  یادآورشد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام ) و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ، که یک کل واحد را تشکیل می دهند " اسناد کاملاً به هم پیوسته هستند" که  شامل روال ویژه ای برای بازگرداندن تحریم های لغو شده علیه ایران طبق قطعنامه 2231 فقط در صورت عدم رعایت مفاد این قطعنامه به شکل ناهنجار هستند.

معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه توضیح داد که این کار "با رضایت ایرانیان ، که عمیقاً متقاعد شده بودند که مشکلی ایجاد نمی شود" انجام شد.

ریابکوف افزود: "پس از آنكه آمریكا از برجام كناره گرفت ، هر حقی را در چارچوب این سند كاملاً از دست داد. به اعتقاد ما آمریکایی ها هیچگونه اساس حقوقی یا سیاسی برای استفاده از مفاد قطعنامه شماره 2231علیه ایران ندارند . این بی معنا و سفسطه است. "

به گفته وی ، مسکو چنین اقدامات آمریکا را محکوم  می کند.

دیپلمات عالی رتبه روس خاطرنشان کرد:" واشنگتن با اآنچه که برای مردم دارای عقل سلیم آشکار و واضح به نظر می رسد، مخالفت کرده و حقیقت را وارونه جلوه می دهد. آمریکایی ها ادعا می کنند با وجود خروج از برجام که بیش از دو سال قبل با اساس قانونی می توانند از اصول این سند سوء استفاده کنند.. ما قاطعانه مخالف این کار هستیم. "

مسکو : با وجود تهدیدات آمریکا به همکاری خود با ایران ادامه خواهیم داد  - اسپوتنیک ایران
مسکو: با وجود تهدیدات آمریکا به همکاری خود با ایران ادامه خواهیم داد

پیشتر مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریكا اعلام کرده بود  اگر روسیه و چین از رعایت تحریم های سازمان ملل علیه ایران كه ایالات متحده می خواهد آنها را احیا کند، امتناع ورزند ، واشنگتن با اعمال تحریم هایی علیه مسکو و پکن پاسخ خواهد داد.

پیش از این ، رئیس جمهور دونالد ترامپ گفته بود كه وزیر امور خارجه آمریكا از طرف او به سازمان ملل متحد می رود تا در مورد آغاز روند احیای  تحریم های ضدایرانی در چارچوب قطعنامه 2231 به سازمان اطلاع دهد. ایالات متحده اظهار داشت كه این تحریم ها 30 روز پس از اطلاع رسانی رسمی به سازمان ملل متحد به مرحله اجرا در خواهد آمد.

جمعه گذشته ، شورای امنیت سازمان ملل از قطعنامه ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران حمایت نکرد ، که واشنگتن به طور جدی بر آن پافشاری می کرد. . طبق توافق های حاصله در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  ، قاعده دریافت مجوز برای تحویل تجهیزات نظامی به ایران موقت بوده و از 18 اکتبر منقضی می شود. اکنون ایالات متحده قول می دهد طی روزهای آینده تشریفات احیای کلیه تحریم های قبلی سازمان ملل علیه ایران طبق قطعنامه 2231 را به کار بیندازد.

قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала