گزارش و تحلیل

چرا روسیه از خرید طلا به یوآن رو آورده است؟

© Fotolia / Sean K چرا روسیه از خرید طلا به یوآن رو آورده است؟
 چرا روسیه از خرید طلا به یوآن رو آورده است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه یکی از خریداران اصلی طلا بود ولی خرید خود را متوقف کرده و یوآن می خرد. آیا روسیه قادر است به طور کامل از دلار روی برگرداند؟

روزنامه نیهون کیزای چاپ ژاپن می نویسد: پیشتر روسیه در چارچوب خط مشی دلارزدایی برای پرکردن ذخایر ارزی خود بطور فعال طلا می خرید. چین همین کار را انجام می دهد: برای پرکردن ذخایر ارزی پکن، بانک مرکزی آن کشور طلا می خرد. با این حال، امسال روسیه به طور غیر منتظره ای تعلیق خرید طلا را اعلام کرد.

دلیل دقیق آن معلوم نیست، اما نسخه انگلیسی روزنامه ژاپنی  نیهون کیزای مقاله ای را تحت عنوان "روسیه یوان چینی را خریداری می کند" منتشر کرد و تصویر روشن شد.

روسیه به همراه چین برتری دلار آمریکا را به چالش می کشد. زمان طولانی است که اعتماد به دلار به عنوان یک ارز اصلی در کل جهان کاهش یافته است.

در این رابطه، "ایده ارز اصلی منطقه" در مرکز توجه قرار گرفته است که توسط رابرت مندل اقتصاددان برنده جایزه نوبل پیشنهاد شده است. در دنیای شکافته، تبدیل شدن ارز یک کشور به الگوی جهانی مطلوب نیست.

به این ترتیب "ایده ارز اصلی منطقه" ظاهر شد. به عنوان مثال، در آمریکا ، دلار قبول شده، و در اروپا یورو. در آسیا ، ین و یوان در حال رقابت هستند. طلا در خاورمیانه رایج  است. در اسلام مفهوم نرخ بهره ممنوع است، بنابراین آنها به ارز بدون تابعیت، طلا رسیدند که هیچ گونه بهره ای از آن وجود ندارد. در واقع، مهاتیر بن محمد نخست وزیر پیشین مالزی، ارز منطقه ای به نام دینار طلایی را پیشنهاد کرد. آنها حتی سعی کردند آن را در معاملات تجاری با ایران پرداخت کنند.

دلار - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
پاشنه آشیل آمریکا

در همین حال، در روسیه با توجه به "ایده ارز اصلی منطقه" خلاء وجود دارد. مسکو نمی خواست به منطقه دلار یا یورو بپیوندد. اما این دفعه، کرملین تصمیم گرفت ذخایر یوان خود را افزایش دهد. نزدیک سازی روبل و یوان موضوع جالبی است. با وجود این، بعید است که روسیه کاملاً زیر بال یوان قرار بگیرد. به نظر می رسد این تلاش برای مهار ایالات متحده است.

"ایده ارز اصلی منطقه" پایه و اساس تئوریکی را برای ظهور یورو آماده کرد، اما در آسیا، روسیه و خاورمیانه، اجرای این ایده آسان نیست. با این حال، با وجود تقسیم جهان به بلوک ها، ارزها را نیز می توان به بخش ها تقسیم کرد.

مولف - Itsuo Toshima  نماینده Toshima & Partners است. فارغ التحصیل دانشکده اقتصاد، دانشگاه هیتوتسوباشی (تخصص - اقتصاد جهانی). در بانک میتسوبیشی کار می کند. پس از آن وی در شرکت بانکی سوئیس به تجارت ارزهای خارجی و فلزات گرانبها مشغول شد. وی با تکیه بر تجربه گسترده بورس زوریخ و نیویورک و همچنین فعالیت در شبکه های صندوق های تامینی و صندوق های بازنشستگی غربی، روند بازار اقتصادی را توضیح می دهد. در مورد موضوعاتی مانند سهام، اوراق قرضه، ارز و کالاها، مقاله می نویسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала