گزارش و تحلیل

توافق امارات و اسرائیل و تاثیر آن در روابط با ایران

© AFP 2023 / JACK GUEZتوافق امارات و اسرائیل و تاثیر آن در روابط با ایران
توافق امارات و اسرائیل و تاثیر آن در روابط با ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسرائیل و امارات توافقی را برای عادی سازی روابط میان دو طرف امضا کردند که این توافق با مخالفت و انتقادهایی از سوی مقامات ایران و برخی از کشورهای جهان همراه شد.

اسپوتنیک - حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز شنبه گفت: امارات با نزدیک شدن به اسرائیل که "دشمن" کل خاورمیانه است، اشتباه می کند.

انتقاد رییس جمهور ایران از توافق امارت و اسرائیل - اسپوتنیک ایران
انتقاد رییس جمهور ایران از توافق امارت و اسرائیل

روحانی خطاب به سران کشور امارات تصریح کرد: این خطا بسیار بزرگ است و امیدواریم که امارات از این خطا باز گردد و بداند که نه به نفع حاکمانش است و نه به نفع مردمشان. این را هم بدانند که مبادا بخواهند پای اسرائیل را به منطقه باز کنند که اگر چنین شود با آنان به شکل دیگری برخورد می‌شود.

وزارت امور خارجه امارات در رابطه با اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور ایران، یادداشت اعتراض آمیز به کاردار ایران در ابوظبی ارسال کرد.

قالیباف رئیس مجلس ایران نیز گفت: به خائنان فعلی و کسانی که قصد ملحق شدن به این پروژه را داشته باشند هشدار می دهیم مبارزه با رژیم صهیونیستی، با قدرت ادامه خواهد داشت.

محمدرضا مرادی، روزنامه نگار و پژوهشگر خاورمیانه در این خصوص به خبرنگار اسپوتنیک گفت:

توافقی که بین امارات و اسرائیل منعقد شده در واقع یک اتفاق مهم و نقطه عطفی در تحولات خاورمیانه بشمار میرود به این دلیل که در 26 سال گذشته هیچ کشوری از جهان عرب و کشورهای اسلامی وارد توافق با اسرائیل نشده اند.

می توان به این موضوع اشاره کرد که امارات و اسرائیل، با این توافق روابط خود را علنی کردند و تقریبا از سال 2010 روابط تجاری بین امارات و اسرائیل شکل گرفته است. اما امارات این جرات را پیدا کرد که روابط خود با اسرائیل را به صورت علنی اعلام کند که این یک اتفاق مهم است، حتی شنیده می شود که کشور بعدی بحرین، عمان و حتی سودان، مراکش و عربستان از دیگر کشورهایی هستند که در صدد عادی سازی روابط با اسرائیل هستند.

توافق عادی سازی امارات و اسرائیل در منطقه، یک تاثیر منفی برای ایران خواهد بود. به این دلیل که اسرائیل وارد مناطق شده و تبعات امنیتی منفی بجای گذاشته است. به طور مثال ردپای شرکت های اسرائیلی در کردستان عراق دیده می شود، در آذربایجان شرکت های اسرائیلی فعالیت می کنند و می بینیم که همواره نا امنی های وجود دارد.

انور قرقاش: توافق امارات با اسرائیل علیه ایران نیست - اسپوتنیک ایران
قرقاش: توافق امارات با اسرائیل علیه ایران نیست

از دلایل مخالفت ایران با این توافق به عنوان اصلی ترین حامی فلسطین، خیانت به آرمانهای فلسطین است که خط قرمز ایران بشمار می رود و از لحاظ امنیتی اسرائیل بصورت رسمی وارد خلیج فارس شده و به محیط امنیتی ایران وارد می شود که این امر منجر به افزایش ناامنی و بی ثباتی در این منطقه می شود.

امارات همواره اعلام می کند که روابط ما با ایران باید براساس یک رابطه امنیت محور باشد و دو طرف از دخالت در امور کشورهای دیگر ممانعت کنند که با ورود اسرائیل این مسئله لغو خواهد شد.

از اینرو ایران مخالفت خود را با این توافق اعلام کرده و حتی اظهار نظرهای تندی در این خصوص صورت گرفته است، هر چند که امارات اعلام کرده که این توافق ارتباطی به ایران ندارد و این توافق علیه ایران نخواهد بود.

 اما تبعات این توافق متوجه ایران خواهد شد و با توجه به اینکه این توافق نهایی و عملیاتی شود، قطعا در روابط تجاری و سیاسی ایران و امارت تاثیر گذار خواهد بود.

امنیت امارات مدیون توسعه اقتصادی و حضور سرمایه داران خارجی است و امنیت مهمترین کلید واژه این کشور است و بدون امنیت از بهشت اقتصادی خود فاصله خواهد گرفت.

البته در ادامه مخالفت های ایران با این توافق و اثرات منفی آن بر روابط دو کشور نمی تواند به از سر گیری اختلافات ایران و امارت بر سر جزایر سه گانه دامن بزند، به این دلیل که این ادعای امارات بارها در مجامع بین المللی رد شده است و قطعا ورود اسرائیل به بازارها و سیاست امارات باعث خواهد شد که این کشور ادعاهای خود را بار دیگر تکرار کند. اگر چه تا کنون با اراده خود این ادعاها را بیان کرده از این پس از سوی رژیم صهیونیستی تحریک خواهد شد. اما آنها می دانند که این ادعاها بیهوده است و جزایر متعلق به ایران است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала