رقابت تسلیحات هسته‌ای در منطقه خاورمیانه آغاز خواهد شد؟

© Sputnik / Nikita Shohov هیلاری کلینتون
 هیلاری کلینتون - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کلینتون: بازگشت به برجام در جهت منافع آمریکا است.

به گزارش اسپوتنیک،هیلاری کلینتون، وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در نشستی آنلاین با اندیشکده «شورای آتلانتیک» اعلام کرد که بازگشت به برجام در جهت منافع آمریکا است.

کلینتون گفت:« پیوستن دوباره آمریکا به توافق هسته‌ای ایران (برجام) در جهت منافع این کشور است، همانگونه که این امر درباره پیوستن  دوباره به توافق آب‌وهوایی پاریس که ایالات متحده تنها کشور غیرمتعهد به آن است، صدق می‌کند.

سیاستمداران ایران در فکر خروج از برجام - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
سیاستمداران ایران در فکر خروج از برجام

بهتر است واشنگتن به برجام بازگشته و تلاش کند که محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه‌ای هسته‌ای ایران  حفظ شوند تا از ایجاد رقابت تسلیحات هسته‌ای در منطقه جلوگیری شود.

اما در صورت تمایل آمریکا به بازگشت به توافق هسته‌ای، ممکن است ایران همچنان پذیرای این موضوع نباشد و این کار نیازمند دیپلماسی بسیار فعالی است. با وجود تلاش‌ها برای توافق راهبردی میان تهران و پکن، به نفع ایران هم نیست که تحریم‌های واشنگتن ادامه پیدا کند».

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به رغم پایبندی کامل ایران به برجام و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد 8 مه سال 2018 میلادی از این توافق خارج شد و تهران همواره تاکید کرده است که از بین رفتن توافق هسته‌ای خواسته ایران نیست.

واشنگتن در ماه‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای را آغاز کرد تا یکی از دستاوردهای مهم برجام برای ایران را که لغو محدودیت خرید و فروش سلاح در مهرماه سال جاری است، از میان برداشته و این محدودیت‌ها را به صورت نامحدودی تمدید کند. اما قطعنامه پیشنهادی این کشور با ۱۱ رای ممتنع از جمله از سوی کشورهای اروپایی و دو رای مخالف چین و روسیه به شکست انجامید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала