گزارش و تحلیل

واکنش وزارت خارجه ایران به توافق امارات و اسرائیل

© Flickr / sipoواکنش وزارت خارجه ایران به توافق امارات و اسرائیل
واکنش وزارت خارجه ایران به توافق امارات و اسرائیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسرائیل و امارات توافقی را برای عادی سازی روابط میان دو طرف امضا کردند، شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی با انتشار توییتی در صفحه خود خبر این توافق را اعلام کرد.

اسپوتنیک - در متن این توییت آمده: در دو تماس تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل توافقی حاصل شد که بر اساس آن الحاق سرزمین های فلسطینی به اسرائیل متوقف می شود، همچنین امارات و اسرائیل درباره ایجاد نقشه راه برای همکاری مشترک تا رسیدن به روابط دوجانبه به توافق رسیدند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین - اسپوتنیک ایران
فلسطین سفیر خود در امارات را فراخواند

دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات پیش رو به حداقل یک موفقیت دیپلماتیک نیازمند بود اکنون پس از تلاش های بسیار زیاد برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران دست به دامن ایجاد توافق میان امارات و اسرائیل شد تا شاید وجه ی سیاست خارجی خود را برای طرفدارانش بهبود ببخشد.

البته امارات و اسرائیل پیشتر اقداماتی را انجام داده بودند که نشان دهنده تلاش برای ایجاد رابطه و انجام فعالیت های مشترک میان امارات و اسرائیل بود.

از جمله اینکه امارات برای نخستین بار دو پرواز مستقیم میان امارات و اسرائیل را آغاز کرد که این دو هواپیما حامل کمک های بهداشتی و پزشکی امارات برای فلسطینی ها بودند که در فرودگاه بن گوریون تل آویو به زمین نشستند. مقامات دولت فلسطین به رهبری محمود عباس این کمک ها را رد کردند و گفتند که امارات برای این کمک ها با آنها هماهنگی نکرده است.

اکنون در میان کشورهای عربی تنها دو کشور، مصر و اردن، اسرائیل را به عنوان یک کشور و دولت به رسمیت شناخته اند و با آن رابطه دیپلماتیک رسمی دارند که روز گذشته امارات متحده عربی هم به آنها اضافه شد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام امارات متحده طی بیانیه ای اعلام کرد: وزیر امور خارجه ایران ضمن محکومیت شدید برقراری روابط دیپلماتیک میان امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی، این اقدام را یک حماقت راهبردی از سوی ابوظبی و تل آویو دانست که بدون تردید حاصل آن تقویت محور مقاومت در منطقه خواهد بود. در این بیانیه تاکید شده است که مردم مظلوم فلسطین و همه ملت های آزاده جهان هرگز عادی سازی روابط با رژیم غاصب و جنایت پیشه اسرائیل، و همداستانی با جنایات آن رژیم را نخواهند بخشید. بدون تردید خون های به ناحق ریخته شده ی هفت دهه مقاومت برای آزادی سرزمین مقدس فلسطین و قبله اول مسلمین، دیر یا زود گریبان خیانتکاران به آرمان فلسطین را خواهد گرفت.

در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران اقدام ننگین ابوظبی برای عادی سازی رابطه با رژیم جعلی، نامشروع و ضد بشری صهیونیستی را اقدامی خطرناک دانسته و با هشدار نسبت به هرگونه دخالت رژیم صهیونیستی در معادلات منطقه خلیج ‌فارس، اعلام می نماید که دولت امارات و دیگر دولت های همراه باید مسئولیت تمامی عواقب این اقدام را بپذیرند.

در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز اطمینان شده است که تاریخ نشان خواهد داد چگونه این اشتباه راهبردی از سوی رژیم صهیونیستی و این خنجری که به ناحق از سوی امارات بر پشت مردم فلسطین و بلکه کلیه مسلمانان وارد آمد، برعکس منجر به تقویت محور مقاومت شده و اتحاد و همبستگی علیه رژیم صهیونیستی و مرتجعین منطقه را به اوج خواهد رساند.

وزارت امور خارجه در پایان این بیانیه به حاکمانی که از قصرهای شیشه ای خود چنگ به صورت فلسطینیان و دیگر مردم مظلوم منطقه مثل یمن می کشند توصیه کرده است که به خود آینده و در تشخيص دوستان و دشمنان خود به بی راهه نروند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала