ظریف: آمریکا حقی در استفاده از اسنپ بک ندارد

© Photo / MFA Russia Press service /  مراجعه به بانک تصاویر ظریف: آمریکا حقی در استفاده از اسنپ بک ندارد
ظریف: آمریکا حقی در استفاده از اسنپ بک ندارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران درباره استفاده آمریکا در اسنپ بک در شورای امنیت گفت: نماینده اتحادیه اروپا که هماهنگ ‌کننده برجام است، به صراحت اعلام کرد آمریکا حق اسنپ بک ندارد. روسیه و چین هم مواضع‌ شان کاملا روشن است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، پس از پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با قطعنامه آمریکا علیه ایران اظهار کرد: آمریکایی‌ها در نهایت به این نتیجه رسیدند که قطعنامه آنها کمتر از پنج رای می ‌آورد. در برخی از پیش‌بینی‌ها در نیویورک گفته شد، این قطعنامه تنها یکی، دو رای خواهد آورد. این کار باعث می ‌شد انزوای آمریکا در دنیا کاملا بسیار واضح و مشخص نشان داده شود.

آمريکا: تا پایان هفته قطعنامه درباره ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال مي کند - اسپوتنیک ایران
آمريکا: تا پایان هفته قطعنامه درباره ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال مي کند

ظریف افزود: هفته گذشته آمریکایی‌ها سند قبلی را پخش کرده بودند. اعلام هم کرده بودند که روز دوشنبه این سند را به شکل رسمی پخش می‌کنند و روز سه‌ شنبه در مورد آن رای‌ گیری می‌کنند.

ظریف با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها می‌دانند که قطعنامه‌شان رای نمی‌آورد، ابراز داشت: آنها ادعا کردند بعد از آنکه قطعنامه‌شان شکست می‌خورد، از روش اسنپ بک استفاده می‌کنند. روش اسنپ بک کاملا مشخص است. از نظر حقوقی آمریکا هیچ جایگاهی برای اسنپ بک ندارد.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه سه متحد اروپایی آمریکا هم در جلسه قبلی شورای امنیت سازمان ملل صریحا اعلام کردند که آمریکا نمی‌تواند اسنپ بک را انجام دهد، عنوان کرد: نماینده اتحادیه اروپا که هماهنگ ‌کننده برجام است، به صراحت اعلام کرد آمریکا حق اسنپ بک ندارد. روسیه و چین هم مواضع‌ شان کاملا مشخص است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: از نظر حقوقی، این مسئله آنقدر معلوم است که همان روزهای خروج آمریکا از برجام، بولتون که طراح و مهندس خروج ایالات متحده از برجام بود، در پاسخ به سوالی در مورد استفاده آمریکا از اسنپ بک، صریحا پاسخ داد ما از این توافق خارج شدیم و این حق را نخواهیم داشت.

ظریف با بیان اینکه آمریکایی‌ها فکر می‌کردند خروج از برجام و فشار حداکثری، می‌تواند جمهوری اسلامی را ظرف چند ماه از پا دربیاورد، یادآور شد:‌ امروز که در آن سیاست ‌شان شکست خوردند، فکر می‌کنند حقوق بین‌الملل با شکست و بالا و پایین شدن آمریکا تغییر می‌کند و معتقدند می‌توانند اسنپ را انجام دهند.

وی تصریح کرد: آمریکا اگر اسنپ بک را انجام دهد، این کارش هیچ ارزش قانونی ندارد و هر نتیجه‌ای که از این اسنپ بک حاصل شود، به اذعان همگان بی‌ارزش خواهد بود و هیچ اثری هم نخواهد داشت. چین و روسیه موضع ‌شان را اعلام کردند و حتی کشورهای دیگر عضو برجام که متحد آمریکا هستند، علیرغم برخی مواضع غیرقابل قبول‌ شان این وضعیت را قبول دارند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала