گزارش و تحلیل

با گرانترین جامه جهان چه می کنند؟

© REUTERS / Saudi Ministry of Mediaبا گرانترین جامه جهان چه می کنند؟
با گرانترین جامه جهان چه می کنند؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از تعویض پرده کعبه با آن چه می کنند؟

اسپوتنیک به نقل از الجزیره: پرده کعبه، ساخته شده از ابریشم سیاه و گلدوزی شده با نخ های طلا و نقره، گرانترین پرده در جهان به حساب می آید. کیسوا کعبه همیشه سیاه نبود و بر خلاف سنت فعلی، سالی چندین بار تجدید می شد. کیسوا قدیمی کجا گذاشته می شود؟

هر سال در آغاز ماه ذیحجه، کعبه در آستانه روز عرفه، با پرده جدید پوشیده می شود، گویا کعبه در حال تغییر لباس های قدیمی برای پوشیدن لباس های جدید آماده است عید قربان را در کنار مسلمانان جشن بگیرد.

این رسم از "زیارت وداع" سرچشمه می گیرد که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) کیسوا کعبه را با پارچه ای که از یمن آورده شده بود تعویض کرد. خلفای صالح، سنتی را که مسلمانان تا به امروز به آن احترام می گذارند، ادامه دادند. امروزه كیسوا از ابریشم خالص ساخته شده است كه با نخ های طلا و نقره تزئین شده است و هر ساله تجدید می شود.

کیسوا کعبه

کعبه در دوران پیامبر اکرم (ص) و خلفای صالحی کیسوا داشت که برای ساخت آن از پارچه های یمنی تا زمان سلطنت معاویه بن ابوسفیان استفاده می کردند. او اولین کسی بود که دستور داد کعبه نه تنها در زمان حج بلکه در ماه رجب نیز پوشانده شود. در نتیجه، کعبه سالی دو بار پوشیده می شد: بار اول در روز عاشورا و بار دوم هنگام آماده سازی برای تعطیلات عید قربان. کیسوا کعبه از بهترین پارچه های دمشق ساخته شده است. آنها از الکسوه - حومه دمشق به مکه آورده می شدند، بنابراین پرده کعبه را "کیسوا" می نامند. به زودی، تولید کیسوا به مصر منتقل شد  و در آنجا تولید پارچه های ابریشمی لوکس و تزئین شده با گلدوزی راه اندازی گردید. بسیاری از حاکمان سعی کردند تا خود را از بهتر از پیشینیان جلوه دهند، بنابراین خلیفه هارون الرشید دستور داد که سالی دو بار کعبه را بپوشانند  و خلیفه آل مأمون - سه بار.

زائران حج تمتع در حال طواف خانه خدا با رعایت فاصله اجتماعی - اسپوتنیک ایران
اولین روز مراسم حج تمتع در مکه

سنت ساخت کیسوا

مصریان ساختن کیسوا کعبه را حق انکار ناپذیر خود می دانستند. در سال 751 هجری قمری، پادشاه یمن دستور دوخت کیسوا را صادر کرد. علاوه بر این، ایرانیان بارها    سعی در دوختن کیسوا داشتند، اما حاکمان مصر اصرار داشتند که ساختن کیسوا حق آنها است. سلطان مملوک ناصر الدين محمد بن قلاوون‎ دستور داد پرده کعبه سالی یک بار دوخته شود. فرمان وی تا زمان سلطنت محمدعلی اجرایی شد. در دوره محمدعلی، بحث و جدال سیاسی در مورد مراسم  تحویل کیسوا به وجود آمد. در نتیجه، مصر برای مدت بیش از 6 سال تولید کیسوا را متوقف کرد.

در سال 1233 هجری قمری، کارخانه ای در قاهره برای ساختن کیسوا کعبه تأسیس شد، اما این کار در سال 1381 هجری قمری (1962 میلادی) هنگامی که عربستان سعودی این مسئولیت را به عهده گرفت، متوقف شد.

تأسیس کارخانه کیسواسازی برای کعبه

پس از اختلافات سیاسی با مصر، پادشاه سعودی عبدالعزیز آل سعود دستور تأسیس کارخانه كیسواسازی برای كعبه (1346 ق / 1927 م) را صادر كرد. این کارخانه دارای دستگاه های پارچه بافی و گلدوزی است که هر ساله به روز می شود. در این کارخانه بیش از 200 کارگر مشغول تولید کیسوای بیرونی و همچنین پرده ای برای فضای داخلی کعبه و مقبره پیامبر اعظم هستند. آنها از بهترین ابریشم دنیا با وزن 670 کیلوگرم و همچنین 120 کیلوگرم نخ طلای 24 قیراط و 100 کیلوگرم نخ نقره استفاده می کنند. ارزش کیسوا کعبه مقدس بیش از 20 میلیون ریال سعودی است که معادل 5.3 میلیون دلار است. این امر آن را به گرانترین پرده در جهان تبدیل کرده است.

کیسوا قدیمی کجا گذاشته می شود؟

امروز كیسوا قدیمی به قطعات كوچكی بریده شده و به عنوان هدیه ای برای مقامات، نمایندگان عالی رتبه دولت ها و سفارتخانه ها در عربستان سعودی ارائه می شود.

به هر حال، یک کیسوا در مسجد اولو- جامع در شهر  بورسا ترکیه نگهداری می شود و در همان مکانی قرار دارد که سلطان سلیم اول پس از فتح مصر آن را در سال 1517 قرار داد. این قدیمی ترین کیسوا است که تا به امروز در امنیت کامل باقی مانده است. پارچه ای از یک کیسوا قدیمی گاه بگاه در نمایشگاه نساجی المعز مصر به نمایش گذاشته می شود. سال گذشته، این موزه دو تکه کیسوا  کعبه را به نمایش گذاشت: سبز و سیاه. یکی به پایان دوران مملوک و دیگری به آغاز سلطه عثمانی تعلق دارد. پیشتر  مقبره پیامبر اکرم (ص) با کیسوا سبز پوشانده شده بود و کعبه مقدس با پرده سیاه پوشیده شده بود. امروز كیسوا قدیمی در ساختمان كارخانه كیسوا سازی نگهداری می شود كه در سال 1233 هجری در قاهره تأسیس شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала