کاهش شدید قیمت گاز به دلیل شیوع کرونا

© Sputnik / Ivan Rudnev /  مراجعه به بانک تصاویر گاز
گاز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شیوع ویروس کرونا سال ۲۰۲۰ را به سالی غیرعادی برای اقتصاد جهان تبدیل کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، شیوع ویروس کرونا سال ۲۰۲۰ را به سالی غیرعادی برای اقتصاد جهان تبدیل کرده است. قیمت گاز هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا با کاهش همراه شد و تقاضا برای این سوخت روند نزولی در پیش گرفته است.

یوری سنتورین، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این خصوص گفت:«سال ۲۰۲۱، تقاضای گاز دوباره رشد خواهد کرد، با این حال ما خوش‌بینی محتاطانه‌ای خواهیم داشت، زیرا مدت زمان شیوع آن و شدت تأثیر آن نامشخص است. جی‌ای‌سی‌اف به‌تازگی مؤسسه تحقیقات گاز را در الجزایر تأسیس کرده است.

کاهش تقاضای جهانی گاز در سال ۲۰۲۰، می‌تواند در بهترین حالت ممکن ۲ تا ۳ درصد و در بدترین حالت تا ۵ درصد باشد که دلیل آن یک زمستان معتدل دیگر و بیماری همه‌گیر کروناست که دنیا را به سمت رکود جهانی و کاهش تقاضای گاز به‌ویژه در بخش‌های برق و صنعتی سوق می‌دهد. در سال ۲۰۲۱، تقاضای گاز دوباره رشد خواهد کرد، با این حال ما خوش‌بینی محتاطانه‌ای خواهیم داشت، زیرا مدت زمان شیوع کووید ۱۹ و شدت تأثیر آن نامشخص است.

وزیر انرژی الجزایر: اوپک شاهد بهبود تقاضا است - اسپوتنیک ایران
وزیر انرژی الجزایر: اوپک شاهد بهبود تقاضا است

بر اساس برآوردهای اولیه ما، مصرف گاز در سال ۲۰۲۲ به سطح سال ۲۰۱۹ خواهد رسید. با وجود این ممکن است بتوانیم انتظار داشته باشیم که با کاهش محدودیت‌های اعمال‌شده برای مهار ویروس کرونا و نزدیک شدن به فصل زمستان، تقاضای گاز دوباره در چند ماه آتی افزایش یابد».

کاهش قیمت جهانی نفت و گاز که با همه‌گیری کرونا تشدید شده، سبب به تعویق افتادن حدود ۱۱۵ میلیون تن ظرفیت ال‌ان‌جی تا سال ۲۰۲۱ و پس از آن شد. افزون بر این، محدودیت‌های مسافرتی اعمال‌شده برای مهار ویروس کرونا بر امضای قراردادهای خرید و فروش بلندمدت ال‌ان‌جی (SPA) برای تأمین مالی پروژه تأثیر گذاشت که این موضوع نیز به تعویق تصمیم‌های سرمایه‌گذاری نهایی کمک کرد.

 حدود ۷۱ میلیون تن از ظرفیت ال‌ان‌جی از جمله مرحله اول پروژه گسترش ال‌ان‌جی قطر (با ظرفیت ۳۳ میلیون تن در سال) و بعضی از پروژه‌ها در روسیه و ایالات متحده قرار است در سال جاری مجوز بگیرند. نخستین مرحله از پروژه گسترش ال‌ان‌جی قطر و یک یا دو پروژه از ایالات متحده به احتمال زیاد امسال به تصمیم سرمایه‌گذاری نهایی خواهند رسید.

 با این حال، در صورتی که قیمت نفت و گاز پایین بماند و قراردادهای خرید و فروش بلندمدت ال‌ان‌جی برای حمایت از بودجه امضا نشوند، ممکن است سایر پروژه‌های ال‌ان‌جی در سال ۲۰۲۰ به تعویق بیفتند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала