گزارش و تحلیل

دست های پنهان اسرائیل در فاجعه بیروت

© REUTERS / Issam Abdallahدست های پنهان اسرائیل در فاجعه بیروت
دست های پنهان اسرائیل در فاجعه بیروت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علیرغم اینکه شواهد اولیه دال بر آن است که انفجار اخیر در بیروت به دلیل یک آتش سوزی در انبار ترقه و سرایت آن به سیلوی بزرگی که برای ذخیره بیش از 2700 تن نیترات سودیم استفاده می شده بوده، ولی برخی مسایل پیرامون حادثه بسیاری را به سمت این تصور می کشانند که این انفجار خیلی هم اتفاقی رخ نداده است.

اسپوتنیک - مدتی بود که شرایط پر تنشی میان اسراییل و حزب الله لبنان وجود داشت و طبق اظهار نظر برخی شاهدان عینی یک هفته بود پروازهای مکرر هواپیماهای اسراییلی در منطقه مشاهده می شد.

حتی برخی شاهدین عینی اظهار می داشتند که قبل از حادثه حرکت یکی دو جنگنده را مشاهده کرده اند.

از سوی دیگر رئیس جمهوری ایالات متحده در یک توئیت مدعی شد که ماجرا بر اثر انفجار یک بمب در بندر بیروت رخ داده.

در شرایطی که هیچ کس حتی خود مسئولین لبنانی اطلاع ندارند چه شده وقتی که رئیس جمهوری آمریکا چنین تویتی می زند شبهه های زیادی به وجود می آید که چه اطلاعاتی در اختیار او بوده که در اختیار کسان دیگر نبوده؟

به هر صورت سازمان های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و متحدین آن در لبنان بسیار فعال هستند.

شورای عالی دفاع لبنان وضعیت بیروت را منطقه فاجعه بار اعلام کرد - اسپوتنیک ایران
شورای عالی دفاع لبنان وضعیت بیروت را منطقه فاجعه بار اعلام کرد

این نکته زمانی اهمیت پیدا می کند که برخی اسراییلی ها بلافاصله پس از انفجار اظهار خوشحالی کردند و برخی حتی این انفجار را "سلامی از نتانیاهو به نصر الله" و یا "پیغام اختیاری از اسرائیل به لبنان" عنوان کردند.
دقیقا همان هایی که در زمینه ماجرای انفجار نطنز و یا آتش سوزی های ایران بسیار فعال بودند.

امری که این شبهه را ایجاد می کند که شاید حتی ارتباطی میان آتش سوزی ها در ایران و لبنان وجود داشته باشد و این آتش سوزی ها خیلی هم اتفاقی نبوده بلکه به دست برخی عوامل به صورتی راه افتاده که کسی متوجه عمدی بودن آتش سوزی نباشد.

به هر حال در چنین شرایطی نمی توان به تحقیقات اولیه که مرتبط با حادثه اکتفا کرد چون به دلیل بزرگ بودن فاجعه هنوز تحقیقات مستدلی انجام نشده و فقط مقامات لبنانی در حال تحلیل ماجرا هستند.

همچنین باید توجه داشت که به احتمال زیاد دولت لبنان هیچ تمایلی ندارد که ماجرا را غیر از یک حادثه عنوان کند چون در صورتی که ماجرا یک حمله باشد آنوقت ممکن است لبنانی ها هم به دنبال انتقام از اسراییل باشند و جنگی رخ دهد که در شرایط فعلی لبنان به هیچ وجه تمایلی به وقوع آن ندارد.

ترامپ: انفجار در بندر بیروت حمله بود  - اسپوتنیک ایران
ترامپ: انفجار در بندر بیروت یک حمله بود

همه این اتفاقات در حالی است که نتانیاهو در شرایط بسیار بحرانی داخلی قرار گرفته و تقریبا یقین پیدا کرده که ترامپ شانس انتخاب مجدد در آمریکا را ندارد و به همین دلیل سخت در تلاش است یک جنگ تمام عیار در منطقه راه بیاندازد و قبل از انتخاب رئیس جمهوری جدید در آمریکا پای این کشور را به یک جنگ بکشد تا هر رییس جمهوری جدیدی که می آید مجبور باشد ادامه دهنده روند جنگ باشد نه روند صلح.

برخی این انفجار را به زلزله و برخی دیگر به انفجار یک بمب هسته ای تشبیه کردند، به هر صورت طبق اظهار نظر برخی کارشناسان قدرت انفجاری 2700 تن نیترات سودیم معادل یک چهارم یک بمب هسته ای است فقط تنها تفاوتی که دارد این است که تشعشعات اتمی ایجاد نمی کند.

طبق گزارش های اولیه ترقه هایی که در این انفجار منفجر شدند مربوط به شرکت شخصی بنام آقای طباره هستند که از حامیان بزرگ آقای سعدالحریری و جناح موسوم به 14 مارس است و با حمایت مالی عربستان سعودی و ایالات متحده حجم بالایی از ترقه هایی که تظاهر کنندگان لبنانی برای تفریح و آتش بازی نیاز داشتند را به صورت مجانی برایشان تامین می کرد.

تلفات انفجار بیروت  - اسپوتنیک ایران
تلفات انفجار بیروت

همچنین نیترات سودیم مصادره شده که از حدود شش سال پیش در انبار های بندر بیروت ذخیره شده مربوط به شرکتی وابسته به شخصی تابع نیروهای فالانژ لبنان زیر مجموعه تیم آقای سمیر جعجع است و جریمه نگهداری این مواد در بندر را ماه به ماه این شرکت پرداخت می کرده است.

چند سال پیش هم دادستانی لبنان به دلیل اینکه این مواد می تواند در ساخت بمب ومواد تخریبی استفاده شود ومعلوم نبود شرکت وارد کننده به چه دلیلی چنین حجم بالایی نیترات سودیوم وارد کرده این موارد را توقیف کرد و از آن زمان پرونده اختلافات بر سر این مواد در دادگاه های لبنان در حال پیگیری است.

جالب اینکه انبار ترقه های آقای طباره جای دیگری در بندر بیروت قرار دارد و حدود دو هفته پیش به بهانه اینکه انبار قبلی نم دارد و ممکن است ترقه ها خراب شود این ترقه ها را به انباری کنار سیلوی دوازده بندر بیروت که نیترات سودیم در آن ذخیره می شده منتقل کردند.

آیا انتقال این ترقه ها به کنار این سیلو تصادفی بوده؟

اولین بیانیه حزب الله لبنان پس از رویداد انفجار بیروت - اسپوتنیک ایران
اولین بیانیه حزب الله لبنان پس از رویداد انفجار بیروت

آیا آنهایی که ترقه ها را منتقل کردند خبر نداشتند که کنار ترقه ها انبار مواد شیمیایی است و یک آتش سوزی کوچک چه فاجعه ای می تواند راه بیاندازد؟ یا اینکه کاملا در جریان بودند و می دانستند چه کار دارند می کنند.

حدود یکماه قبل هم کارشناسان بندر بیروت اخطار داده بودند که زمان زیادی از نگهداری این مواد، نیترات سودیم، گذشته و با توجه به شرایط آب و هوایی احتمال آسیب دیدن آن زیاد است و باید فکری به حال آن کرد و کلا از لبنان خارج کرد اما با فشارهای سیاسی گروه های موسوم به 14 و همزمانی این ماجرا با ماجرای افترای سفیر آمریکا در لبنان به مردم لبنان و جریان هایی که در پی آن پیش آمد صدای این گزارش خفه شد و بیشتر همه به ماجرای رفتارهای سفیر آمریکا در لبنان توجه کردند.

خوب حالا اگر همه این مسایل را کنار هم قرار دهیم آیا هنوز هم می شود تصور کرد که ماجرای آتش سوزی در بندر بیروت کنار انبار ترقه و سیلوی مواد شیمیایی یک اتفاق غیر عمد بیش نبوده؟

اسرائیل اعلام کرد در حادثه بیروت نقشی نداشته است - اسپوتنیک ایران
اسرائیل اعلام کرد در حادثه بیروت نقشی نداشته است

اسراییلی ها صدها حمله و عملیات نظامی در سوریه و لبنان و دیگر کشورها انجام دادند که در زمان انجام عملیات به هیچ وجه مسئولیت آن را گردن نگرفتند ولی بعد معلوم شد که کار کار آنها بوده است.

اگر مشخص شود در این جریان هم آنگونه که آقای ترامپ می گوید انفجاری در کار بوده، قطعا اسراییل در آن دخیل بوده است.

در این شرایط آیا می توان اطمینان داشت که ترامپ و نتانیاهو که هیچ ابایی از انجام چنین کاری ندارند حاضر نباشند از تسلیحات هسته ای که در اختیار آنها است بر علیه غیر نظامیان استفاده کنند؟

در این شرایط شاید وقت آن رسیده باشد که جهان بیش از پیش به خطر زرادخانه اتمی موجود در اسراییل توجه داشته باشد و مسئولیت خود در قبال خلع سلاح هسته ای اسراییل را انجام دهد چون این کشور نشان داده که هیچ اعتباری به مسئولین پذیری اش وجود ندارد و اگر منافع سیاسی شخص حاکم اقتضا کند حتی ممکن است دست به کارهایی بزند که می تواند فجایع انسانی به وجود آورد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала