گزارش و تحلیل

علت انفجار دوم در لبنان از زبان کارشناس ایرانی

© Sputnikعلت انفجار دوم در لبنان از زبان کارشناس ایرانی
علت انفجار دوم در لبنان از زبان کارشناس ایرانی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا برخورد موشکی به انبار شماره 12 در بندر بیروت علت انفجار بوده است. گمانه زنی ها در باره علت این انفجارها ادامه دارد.

دو انفجار قدرتمند عصر سه شنبه 4 آگوست در بندرو مرکز شهر بیروت در لبنان رخ داد. نخست وزیر لبنان حسن دیاب این انفجار را ناشی از ذخیره نادرست 2.750 تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت به مدت شش سال خواند. همانطور که روزنامه نگاران کانال های تلویزیونی قبرس خاطرنشان کردند، صدای انفجار در پایتخت ایالت جزیره نیکوزیا قبرس نیز شنیده شد (فاصله بین نیکوزیا و بیروت در حدود 240 کیلومتر است). در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با جناب آقای سید هادی افقهی تحلیلگر و کارشناس مسائل دینی، سوریه، عراق، لیبی و لبنان  (دیپلمات سابق ایران در سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان) در خصوص ابعاد و علت این تراژدی غمناک در لبنان سخن گفته است.

ابعاد تلفات حادثه انفجار در لبنان به چه میزان است؟

این حادثه از ابعاد مختلف قابل بررسی است. بعد اول حجم خسارات های مادی و انسانی است که این انفجار مهیب و فاجعه بار به بار آورده است.

بسیاری از ناظران که بمباران اتمی هیروشیما که توسط آمریکا بر سر مردم ژاپن فرود آمد، انفجار لبنان دومین فاجعه است. واقعا هیچ چیزی از هیروشیما کم ندارد، تنها فرق تشعات رادیواکتیو در هیروشیما است.

در اینجا موج انفجار واقعا مهیب و گسترده و ویرانگر بود، تا شعاع 1500 متری موج انفجار چه بلایی سر مردم و خانه هایی که مشرف به بندر استراتژیک لبنان بودند. در بعضی مکان ها، سقف های خانه ها بر سر مردم خراب شد، ماشین ها تخریب کرد. حجم خسارات بسیار گسترده است که کسی هنوز جرات برآورد کردن آن را ندارد.

بندر لبنان یک بندر راهبردی است که از بزرگترین بنادر خاورمیانه محسوب می شود، میلیاردها خسارت به بار آورده شده است.

از نظر بعد انسانی تا کنون گفته شده است که تعداد بیش از 100 نفر شهید و 4000 نفر مجروح داشته است، این سوای تعداد مفقود شدگانی هست که هنوز آماری از آنها به دست نیامده است. برخی مفقودین زیر آوار مانده اند، یا جنازه ای ازشان نمانده است. هنوز تیم های جستجو به دنبال افراد زیر آوار هستند.

از بعد اقتصادی کافی است که به شما بگویم که این بندر یک پلی بین سه قاره اروپا آسیا و افریقا بوده است. این بندر سالیانه 3100 کشتی بزرگ نفتی، تجاری و حتی پایانه های مسافربری، صادرات و واردات می کردند.

در این بندر سیلوی بزرگ غلات و حبوبات قرار داشت. در این بندر انبارهای نگهداری مواد خوراکی، دارویی و مواد اساسی مورد نیاز یک کشور قرار داشت.

علت این انفجار به طور دقیق اعلام نشده است، اما روایت هایی گفته شده است. اصلی ترین روایت مسئله نگهداری مواد شدید الانفجار نیترات آمونیوم بوده است. میزان ان حدود 2570 تن بوده است که متاسفانه به صورت غیر استاندارد، غیرقانونی و غیرفنی در یک کشتی قرار داشته است.

اولین بیانیه حزب الله لبنان پس از رویداد انفجار بیروت - اسپوتنیک ایران
اولین بیانیه حزب الله لبنان پس از رویداد انفجار بیروت

این کشتی چند سال پیش در طرابلس در شمال لبنان رهگیری می شود، چون حامل مواد منفجره برای تروریست های داعش در سوریه بوده است، بنابراین این کشتی توقیف می شود. اما این کشتی با نام فتح الله در بندر بیروت نگهداری می شود که بعدها متوجه می شوند این کشتی در حال آسیب دیدن است و قطعات آن در حال مستهلک شدن است و خطرناک است که این مواد را در ان کشتی نگه دارند. در نهایت سال 2014 این موارد را در انبار شماره 12 این بندر نگهداری می کنند، بعد از سال 2014 تا کنون چندین بار دولت لبنان، ارتش لبنان اعتراض کرده است که این مواد را باید به ارتش لبنان بدهید که طبق استانداردهای حفاظتی امنیتی و فنی از آنها نگهداری شود. اما متاسفانه رئیس گمرکات چون با سران دولتمردان وقت لبنان ارتباط داشته است، این مواد جا به جا نمی شود که تا 6 ماه پیش قوه قضائیه لبنان به مسئولین بندر اخطار می دهد که این مواد بسیار خطرناک هستند و ممکن است فاجعه بوجود بیاورد، پس علت این انفجار این است که کارگران در حال جوشکاری بودند که جرقه های ان موجب انفجار کوچکی در محل می شود، در نهایت موج این انفجار موجب انفجار دیگری می شود که انبار شماره 12 که در ان نیترات آمونیوم نگهداری می شد.

در تصاویر مجازی که منتشر شده است، تصویر عجیبی دیده می شود که وقتی انفجار کوچک اول با دود سفید متصاعد می شود، گویا یک موشک بار دیگر به آنجا برخورد می کند و انفجار دومی شبیه انفجار اتمی را به وجود می آورد، و این موج انفجار تا 1500 می رصد و صدای انفجار تا 240 کیلومتری شنیده می شود.

روسیه آماده هر گونه کمک به لبنان است: 5 هواپیمای کمکی به سمت بیروت پرواز کردند  - اسپوتنیک ایران
روسیه آماده هر گونه کمک به لبنان است: 5 هواپیمای کمکی به سمت بیروت پرواز کردند

برخی بر این ویدئو تمرکز کردند که چه چیزی موجب انفجار دوم شده است، این یک احتمال است. زیرا یک دود قارچ مانندی شبیه بمب اتم رخ می دهد. این شرح ماوقع است.

در خصوص موضع گیری ها می توان گفت که نخستین موضع گیری را خود نخست وزیر لبنان گرفت که یک جمله معناداری گفت: ما مقصرین را به زودی محاکمه خواهیم کرد. این سوال پیش می اید که ممکن است عاملین مربوط به مسئله داخلی، داخلی خارجی، خارجی و یا باهمانگی دست اندرکاران داخلی بوده است.

کارشناسان امنیتی، وزارت دفاع و وزارت کشور لبنان در حال بررسی این موضوع هستند. بازتاب این انفجار متاسفانه بر مردمی که در کنار این بندر زندگی می کردند بسیار غمناک است. برق منطقه قطع شد، اب قطع شد، یعنی کسانی که در بیمارستان تحت جراحی بودند، یا به دستگاه تنفس کرونا وصل بودند، یا در اسانسور بودند به علت قطع برق اضطراری نیز دچار حادثه شدند.

 این یک فاجعه ملی است. اگر کسی بخواهد در داخل مواد خطرناکی را مصادره کند و به نفع رقیبش از آن استفاده کند، این یک کار بسیار اشتباهی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала