ارز دولتی شرکت‌های دارویی چقدر بوده است؟

CC0 / Pixabay / ارز دولتی شرکت‌های دارویی
ارز دولتی شرکت‌های دارویی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موضوع حذف ارز دولتی دارو در جلسات هیأت دولت مطرح شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، در سال گذشته مسأله تأمین ارز دولتی برای شرکت‌های دارویی یکی از مسائل چالش‌برانگیز نظام سلامت بوده است. از سویی موضوع حذف ارز دولتی دارو در جلسات هیأت دولت مطرح شد و از سوی دیگر شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده دارو نسبت به کاهش تأمین ارز در مقایسه با سال‌های گذشته معترض شدند.

در این میان وزیر بهداشت از صرفه‌جویی ارزی 700 میلیون یورویی ارز دارویی در سال 98 به‌دلیل اتکا به تولید داخل خبر داد که با بررسی بیشتر مشخص شد عملاً این صرفه‌جویی ارزی اتفاق نیفتاده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز داروی توصیه شده ترامپ را باطل کرد - اسپوتنیک ایران
سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز داروی توصیه شده ترامپ را باطل کرد

رئیس جمهور در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در هفته گذشته درباره لزوم شفاف‌سازی داده‌های حاکمیتی اظهار داشت: «باید خود را در معرض نقد مردم قرار دهیم و داده‌ها و اطلاعات دولت باید در اختیار مردم قرار گیرد. قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات در دولت تدبیر و امید اجرایی شده و امروز نیز شاهدیم که با دسترسی مردم به این اطلاعات راه بسیاری از تخلفات بسته شده است».

از مجموع 280 شرکتِ بزرگ دریافت‌کننده ارز دولتی در حوزه دارو و ماده اولیه دارو، شش شرکت (کوبل دارو، بهستان دارو، اکتوورکو، شفایاب گستر، نوو نوردیسک پارس، کی‌بی‌سی)، بیش از 50 درصد ارز دولتی «یورو» را دریافت کرده‌اند. با توجه به اینکه واردات دارو و مواد اولیه عموماً از کشورهای اروپایی (با ارز یورو)، چین (با ارز یووان)، هند (با ارز روپیه) و کره‌جنوبی (با ارز وون) انجام می‌گیرد، با تغییر فیلتر «نوع ارز» در داشبورد فوق می‌توان سهم شرکت‌ها در ارزهای مختلف را نیز بدست آورد.

اما تاکنون اقدامی توسط سازمان غذاودارو در راستای شفاف‌سازی تخصیص ارز به شرکت‌های دارویی و مواد اولیه دارویی انجام نشده است. این درحالی است که برخی از مدیران و کارمندان فعلی و سابق سازمان، به صورت غیرقانونی اقدام به انتشار داده‌های تخصیص ارز در کانال‌های شخصی خود در فضای مجازی می‌نمایند و از این طریق به کسب درآمد و منفعت شخصی می‌پردازند. ضروری است سازمان‌غذا‌ودارو با انتشار عمومی داده‌های تخصیص و تامین ارز شرکت‌های وارداتی دارو، ضمن برچیدن فضای رانتی در دسترسی به اطلاعات، زمینه نظارت مردمی و نخبگانی در این حوزه را فراهم سازد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала