پکن از آزار محققان و دانشجویانش در آمریکا خبر داد

© AFP 2023 / Wang Zhaoپکن از آزار محققان و دانشجویانش در آمریکا خبر داد
پکن از آزار محققان و دانشجویانش در آمریکا خبر داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه چین: اقدامات آمریکا به طور جدی حقوق مشروع و منافع شهروندان چینی را نقض و به تبادلات فرهنگی دو کشور ضربه شدیدی وارد می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وانگ وبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: واشنگتن به آزار و بازداشت عمدی محققان و دانشجویان چینی می‌پردازد.

وانگ وبین، این سخنان را پس از آن مطرح کرد که ایالت کالیفرنیا آزادی محقق چینی که متهم به ارتباط با ارتش و دولت چین است در مقابل وثیقه را رد کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، کشورش هیچ تمایلی به کمک برای فرار این محقق دانشگاهی از کشور ندارد اما به صورت مستقیم هم درباره اتهامات مطرح شده علیه وی به اظهارنظر نمی‌پردازد.

وی گفت: چین به آمریکا تاکید دارد تا به صورت عادلانه و بر اساس قوانین به این پرونده رسیدگی کند و از امنیت، حقوق مشروع و منافع این محقق مطمئن شود. آمریکا به عمد اقدام به نظارت، آزار و بازداشت دانشجویان و محققان می‌کند و آنها را به صورت پیش فرض گناهکار جلوه می‌دهد. این اقدامات از سوی آمریکا نقض جدی حقوق مشروع و منافع شهروندان چینی است و به تبادلات فرهنگی دو کشور ضربه شدیدی وارد می‌کند.

روابط میان آمریکا و چین طی هفته‌های گذشته به طور فزاینده‌ای متشنج شده است. آمریکا در ادامه سیاست خود برای فشار علیه چین چند روز پیش از پکن خواست کنسولگری خود در شهر هیوستون ایالت تگزاس را تعطیل کند. وزارت خارجه چین در واکنش اعلام کرد اتهام‌زنی‌های آمریکا روابط دوجانبه را تضعیف می‌کند و به آمریکا دستور داد کنسولگری‌اش در شهر چنگدو را تعطیل کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала