جزئیات طرح مالیات بر خانه‌‌های خالی

© Sputnik / Arina Topolevaمسکن
مسکن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم در ارتباط با اخذ مالیات از خانه های خالی موافقت کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، جزئیات طرح مالیات بر خانه‌‌های خالی قرار است در نشست علنی روز 2 ماه اوت (یکشنبه) بررسی شود. متن گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درباره طرح مالیات بر خانه‌‌های خالی به شرح زیر است:

طرح اصلاح ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم که به صورت دو فوریتی جهت بررسی به کمیسیون‌ اقتصادی به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود با حضور مسئولین دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و در جلسه مورخ 1399.4.24 با اصلاحاتی به شرح زیر به تصویب رسید.

آیا افزایش وام مسکن در خانه دارشدن ایرانیان کم درآمد کمک نخواهد کرد؟ - اسپوتنیک ایران
چند سال طول می‌کشد تا ایرانیان خانه‌دار شوند؟ +عکس

ماده واحده: متن زیر جایگزین ماده (54) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366.12.3 با اصلاحات و الحاقات بعدی می‌شود؛

ماده 54 مکرر- واحدهای مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره (7) ماده (169) مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از چهار ماه به عنوان خانه خالی شناسایی شوند، به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره (11) ماده (53) این قانون، به صورت ماهانه مشمول مالیاتی برمبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح زیر می‌شود:

سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم - معادل دوازده برابر مالیات متعلقه، سال سوم به بعد - معادل هجده برابر مالیات متعلقه.

واحدهای نوسازی پس از دوازده ماه و در پروژه‌های انبوه‌سازی پس از هجده ماه از پایان مهلت اتمام عملیات ساختمانی مندرج در پروانه ساخت موضوع ماده (100) قانون شهرداری مصوب 1344.04.11، مشمول مالیات موضوع این ماده می‌شوند.

سازمان امور مالیاتی مؤظف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک ماه قبل از اتمام مهلت‌های مذکور، اخطار لازم را به مالک واحد یا به کدپستی محل آن ارسال دارد.

نرخ‌های فوق برای خانه‌های خالی متعلق به اشخاص حقوقی خصوصی، عمومی و دولتی از قبیل دستگاه‌های موضوع ماده (5) قانون خدمات کشوری مصوب 386.07.08، ماده (5) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366.06.01 و ماده (29) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور مصوب 1359.12.14، دو برابر میزان مذکور است.

تبصره 1: وزارت راه و شهرسازی مکلف است حداکثر یک ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این ماده، ضمن تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات، امکان اظهار رایگان اطلاعات مالکیت و اقامت را در تمام مناطق کشور براساس کد ملی یا کد شناسایی اتباع غیر ایرانی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور فراهم نماید.

آپارتمان در ایران - اسپوتنیک ایران
مالیات دو برابر اجاره ماهانه

مالکان واحدهای مسکونی در تمام مناطق کشور اعم از شهری و روستایی مؤظفند اطلاعات املاک مسکونی تحت تملک خود را با تعیین نوع کاربری (مسکونی، اداری، تجاری) حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از انتشار دستورالعمل مربوطه، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نمایند.

تبصره 2: سرپرستان خانوار مکلفند اقامتگاه اصلی خانوار را حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از انتشار دستورالعمل مذکور در تبصره (1) این ماده، در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نمایند، علاوه بر اقامتگاه اصلی، هر خانوار می‌تواند حداکثر یکی از واحدهای تحت تملک خود در شهر غیر از محل اقامتگاه اصلی را به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت نماید. اقامتگاه‌های موضوع این تبصره معاف از مالیات مندرج در این ماده است.

تبصره 3: - دانشجویان مشغول به تحصیل، شاغلین و سایر اشخاص که توسط آیین‌نامه اجرایی این ماده تعیین می‌شوند، در صورت اقامت در شهری غیر از اقامتگاه اصلی و فرعی خانوار، تنها با ارائه اسناد مثبته، امکان ثبت یک واحد مسکونی  دیگر، معاف از مالیات دارند.

تبصره 4: واحد مسکونی محل اشتغال صاحبان  صنوف، مشاغل، مؤسسات یا شرکت‌های فعال که ممنوعیتی برای فعالیت در واحدهای مسکونی ندارند، به شرط ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور و با تأیید سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی، از مالیات موضوع این ماده معاف است. در صورت احراز تخلف در ثبت اطلاعات موضوع این تبصره، واحد مزبور علاوه بر پرداخت مالیات مندرج در این ماده، مشمول جریمه‌ای معادل مالیات متعلقه می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала