نماینده مجلس: مشکل ما «هوک»‌های داخلی است

© Photo / IRNA مجلس شورای اسلامی در ایران
 مجلس شورای اسلامی در ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وضعیت وزارت جهاد کشاورزی ما را چه کسی درست می‌کند؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت که شاید 10 درصد مشکلات ما ناشی از تحریم باشد، اما 90 درصد آنها مربوط به مدیریت خودمان است. برخی قوانین، مدیریت و عملکرد ما «برایان هوک» گونه است، بعد فکر می‌کنیم هوک آمریکایی کار را سخت کرده است.

وی در ادامه گفت:«مشکل اساسی ما ریشه‌های فکری دولت و جریان حاکم بر دولت است که باعث می‌شود فرمایشات راهبردی رهبر بزرگوارمان در حوزه‌ی اجرایی، محقق نشود. اساس دیدگاه رهبری این است که راه حل مشکلات کشور در داخل کشور است. اما مادامی که کسانی از مدیران اجرایی کشور، فکر کند ریشه حل مشکلات در خارج از کشور است، همچنان شاهد تداوم مشکلات مردم خواهیم بود.

هوک: به یک تحریم جهانی علیه ایران نیاز داریم - اسپوتنیک ایران
هوک: به یک تحریم جهانی علیه ایران نیاز داریم

 البته هیچ کس با مذاکره مخالف نیست و اصل مذاکره را بد نمی‌داند. اما اتکای به صرف مذاکره برای حل مشکلات کشور هرگز نمی‌تواند نقطه‌ی امید باشد. مذاکره یک ابزار است برای رسیدن به هدف بنابراین مذاکره در زمان و شرایط مناسب، خیلی هم خوب است اما همین مذاکره در زمان و شرایط بد، برای کشور سم است.

ظرفیت‌های موجود در کشور برای اصلاح بنیان‌های اقتصادی موجود ، اما بلااستفاده است. اینکه ما کلی بانک خصوصی داریم که در حال بنگاه‌داری هستند و از بساز و بفروشی و سفته بازی و مال سازی سود می‌برند، ربطی به تحریم‌ها ندارد. اینکه نقدینگی موجود در بانک‌ها به کمک تولید کننده‌های ما نمی‌آید ولی به کمک دلال‌ها و سفته‌بازها می‌آید، ربطی به تحریم ندارد.

ناچاریم تعارف را کنار بگذاریم. باید اعتراف کنم آن یک نفر برایان هوک که در وزارت خارجه آمریکا نشسته، اینقدری اثر ندارد که ما صدها و شاید هزاران برایان هوک در ادارات و سازمان های دولتی خودمان کاشته‌ایم که همگی هم موثرند. برایان هوک های ما همان مدیرانی هستند که برای راه‌اندازی یک کسب و کار هزار و یک مانع ایجاد می‌کنند و تولیدکننده و کارآفرین را خسته و نا امید به خانه می‌فرستند. هوک‌های داخلی موانع اصلی جهش تولید هستند؛ هوک‌های داخلی مانع اصلی اجرای عدالت در کشور و پیشرفت ملت ما هستند.

آمریکا دامنه تحریم فلزات علیه ایران را افزایش می‌دهد - اسپوتنیک ایران
آمریکا دامنه تحریم فلزات علیه ایران را افزایش می‌دهد

اصلا گیریم که تحریم‌ها برطرف شد، به عنوان نمونه وضعیت وزارت جهاد کشاورزی ما را چه کسی درست می‌کند؟ کدام راهبرد اساسی در حوزه‌ کشاورزی ما حاکم است؟ در کدام شهر ما بر اساس آنالیز خاک، آنالیز آب و اقلیم منطقه‌ای الگوی کشت داریم؟ کدام نهاد به کشاورز ما کمک فکری و مشورتی می‌کند که چه بکارد، چطور بکارد، چطور برداشت کند. کشاورزی ما یک نمونه از رهاشدگی است. یک نمونه از اسارت توسط هوک‌های داخلی است.

برخی از کشورها با اقلیمی شبیه به اقلیم ما، رفته‌اند در کشورهای دیگر زمین‌های مرغوب کشاورزی خریده‌اند و محصولاتی که نیاز به آب زیاد دارد را در آن کشورها کشت و با کشتی وارد کشورشان می‌کنند. ما اصلا در این حوزه‌های راهبردی ورودی نداریم و کاملا همه چیز را به صورت روزمره مدیریت می‌کنیم تا امروزمان فردا شود. یک روز نهاده‌های دامی کم است، یک روز علوفه نیست، یک روز جوجه یک روزه نداریم. اینها را دولت محترم می‌خواهد از راه مذاکره و رفع تحریم‌ها بر طرف کند؟ این شوخی زشتی است که با رفع تحریم مشکلات ما بر طرف می‌شود.

شاید 10 درصد مشکلات ما ناشی از تحریم باشد، اما 90 درصد آنها مربوط به خودمان و مدیریت خودمان است. برخی قوانین ما، مدیریت ما و عملکرد ما هوک گونه است، بعد فکر می‌کنیم هوک آمریکایی کار را سخت کرده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала