اعلام آمادگی ایران برای اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان ولایت هرات افغانستان

© Photo / IRNAایران آماده اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان هراتی است
ایران آماده اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان هراتی است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وابسته فرهنگی ایران در هرات روز شنبه آمادگی کشور خود برای پذیرش دانشجویان افغانی به ویژه هراتی برای تحصیل در مدارس عالی ایران را اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، علی اصغر رضایی دستجردی روز شنبه ضمن اشاره به اینکه یکی از وظایف مراکز فرهنگی در خارج از کشور توسعه مراودات علمی و دانشگاهی بین کشورهاست، افزود که بورسیه‌ دانشگاه های ایران به کسانی تعلق می‌گیرد که ظرفیت علمی بالایی داشته و شایسته دریافت این بورسیه‌ها و آماده خدمت به کشور و مردم خود پس از فراغت از تحصیل باشند.

گسترش همکاری های ایران و افغانستان  - اسپوتنیک ایران
گسترش همکاری های ایران و افغانستان

وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات گفت که با وجود اینکه هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان افغانستان برای ادامه تحصیل به ایران سفر می‌کنند و در این میان کشورهایی نظیر ترکیه، هند، ژاپن و عربستان سعودی هم مبادرت به اهداء بورسیه و جذب و اثرگذاری بر روی دانشجویان افغانستانی به عنوان یکی از مولفه های قدرت نرم سیاست خارجی خود می کنند، ایران همچنان آماده است تا تعداد بیشتری از دانشجویان هراتی را برای تحصیل در مراکز آموزش عالی کشور پذیرا باشد.
وی که در راستای تکمیل ظرفیت دانشجویان خارجی برای سال ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹، با جمعی از دانشجویان معرفی شده از سوی دانشگاه های دولتی و خصوصی هرات ملاقات کرد، گفت: با اشاره به اینکه این بورسیه‌ها بین دانشگاه‌های خصوصی و دولتی هرات تقسیم شده است، گفت: اولویت ما جذب دانشجویان دانشگاه دولتی هرات است.

در ادامه این دیدار، دانشجویان معرفی شده از سوی دانشگاه‌ها و مراکر آموزشی هرات ضمن تشکر از مرکز فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات برای توجه به دانشجویان جوان این مرکز، دلایلی چون نزدیک بودن دو کشور، هم‌مرز بودن، زبان مشترک، امنیت و سطح بالای علمی ایران را از عوامل اصلی علاقه مندی خود به دریافت این بورسیه‌ها عنوان کردند.
همجواری با ایران و نیز زبان مشترک و سطح علمی دانشگاه‌های ایران از عوامل توجه و اقبال دانشجویان افغان و نیز دانشگاه‌های افغانستان در امضاء تفاهم‌نامه های دوجانبه با دانشگاه های ایرانی است.

بر اساس آمارهای رسمی بالغ‌ بر ۱۶ هزار و ۵۰۰ دانشجوی افغانستانی در حال تحصیل در ایران هستند.

بسیاری از مقامات اداری اعم از سیاسی، فرهنگی و آموزشی دولت افغانستان در دانشگاه‌های ایران تحصیل‌کرده‌اند. این امر موجب تقویت هر چه بیشتر پیوندهای عمیق فرهنگی، زبانی و تمدنی میان دو کشور شده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала