گزارش و تحلیل

چرا جنگ ستارگان به سود کسی نیست؟

© Photo / Roscosmos / Ivan Vagnerچرا جنگ ستارگان به سود کسی نیست؟
چرا جنگ ستارگان به سود کسی نیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حتی حالا که جنگ ستارگان به قصد از بین بردن ماهواره ها توسط موشک یا هواپیما، امکان پذیر است، اما به دلیل ساده نباید انتظار دشته باشیم چنین اقداماتی انجام شود.

اسپوتنیک به نقل از "دزِنیک گازتا پراونا" چاپ لهستان می نویسد: جنگ ستارگان به شکل نبرد کشتی هایی که در فضای بیرونی یکدیگر را تعقیب می کنند، هنوز در آینده ای بسیار دور است. ما دستگاههایی را مشاهده نخواهیم کرد که در بسیاری از فیلم های هالیوود به تصویر کشیده می شوند، زیرا فیلمسازان قوانین فیزیک موجود در زمین را به فضا منتقل می کنند.

در همین حال، قدرت ها واقعاً بیکار نمی نشینند و پتانسیل های خود را توسعه می دهند و تلاش می کنند برتری نظامی از جمله در فضای بیرونی را بدست آورند. در دسامبر سال 2019 ، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده رسما  ایجاد نیروی فضایی ایالات متحده، در چارچوب قانونی که وی در مورد پنتاگون امضا کرد اعلام نمود.

این روزنامه دعوت می کند که در برابر احساسات غیر ضروری تسلیم نشویم  و خاطرنشان می کند:  جنگ ستارگان  در مرحله حاضر محدود به حذف یا خنثی سازی ماهواره ها خواهد بود. مردم به ندرت از مدار زمین فراتر می روند، آنها اولین و آخرین بار این کار را چند دهه پیش، در مسیر ماه انجام دادند. به نوبه خود، در مدار، در ارتفاعی   حدود 400 کیلومتر ایستگاه فضایی بین المللی وجود دارد که نمایندگان ده کشور (در درجه اول روسیه و آمریکا) می توانند در آن زندگی و کار کنند. همانطور که بی بی سی در دسامبر سال 2019 گزارش داد، هدف نیروهای فضایی آمریکا قرار دادن پرسنل نظامی در مدار نیست بلکه تامین محافظت ماهواره هایی است که از آنها برای ردیابی و رصد استفاده می شود. 

فن آوری های نوین امکان سرنگونی یک ماهواره را با استفاده از موشک یا هواپیمای پرتاب شده از زمین امکان پذیر می کند. ایالات متحده ، چین و هند قبلاً آزمایش های موفقیت آمیز سلاح های ضد ماهواره ای را انجام داده اند. در اصل، تمام کشورهایی که موشک های بین قاره ای دارند می توانند به راحتی ماهواره های موجود در چند صد کیلومتری از سطح زمین را نابود کنند.

آيا حاکمیت ترامپ سرآغاز نزول آمریکاست - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آيا حاکمیت ترامپ سرآغاز نزول آمریکاست؟

چنین موشکهایی حتی ممکن است مجهز به کلاهک نباشد، زیرا همه اشیاء موجود در مدار زمین با سرعت نسبی فوق العاده بالا - تا پانزده کیلومتر در ثانیه حرکت می کنند. به محض برخورد با کلاهک آنها تحت تأثیر انرژی جنبشی فرو می ریزند. آیا ما باید توقع داشته باشیم که در سالهای آینده این نوع اقدام علیه ماهواره ها انجام شود؟ روزنامه لهستانی معتقد است که این سناریو بسیار بعید است.

و می افزاید: "دلیل ساده است. اگر موشکها حتی به چندین ماهواره برخورد کنند، دچار به اصطلاح سندرم کسلر می شویم: یک ماهواره که از این طریق نابود می شود، به ده ها هزار تکه تقسیم می شود، که شروع به حرکت در اطراف زمین می کنند. پس از مدتی، آنها ممکن است با ماهواره های دیگر برخورد کنند و لاشه های آنها به نوبه خود، شروع به تخریب بعدی می کند. در نتیجه ، بیشتر ماهواره های موجود در مدار نابود خواهند شد. هیچ کس قصد ندارد از این نوع پتانسیل ها استفاده کند، زیرا نه تنها وسایل کیهانی دشمن متحمل تلفات خواهند شد، بلکه وسایل فضایی طرف حمله کننده نیز ضرر خواهد دید. این روزنامه این حادثه فضایی را با تسلیحات هسته ای مقایسه می کند: هیچ کس قصد ندارد آن را بکار ببرد، زیرا در  درگیری هسته ای هیچ کس برنده  نخواهد شد. در این روزنامه مثالی از گذشته اخیر آورده شده است: در سال 2007 ، چین در جریان رزمایش، به ماهواره خود شلیک کرد، آوارهای بی شماری شروع به گردش در مدار کردند و در سال 2013 یکی از آنها به یک ماهواره روسی آسیب جدی رساند.

یک سناریوی واقع بینانه تر از جنگ ستارگان با انواع مختلفی از اقدامات با هدف پرت کردن سیگنال های ماهواره ای (به عنوان مثال GPS می تواند در حال حاضر در سطح زمین خاموش شود) یا نوع دیگری از مداخلات الکترونیکی در عملکرد اشیاء در مدار نمایش داده می شود، که این امر قابلیت های عملیاتی دشمن را محدود می کند. در هر صورت ، تا زمانی که ما این فن آوری را نداشته باشیم که بتواند بطور سریع و مؤثر زباله ها و آوارها از مدارهای زمین را پاک کند ، چنین خواهد بود.

در همین حال، روز پنجشنبه، فرماندهی فضایی آمریکا اعلام کرد که مدارکی در مورد روسیه دارد که آزمایشات غیرمخرب سلاح های ضد ماهواره مستقر در فضا را انجام می دهد. طبق گزارش ها،  در 15 ژوئیه از ماهواره شماره 45915 روسیه  "یک ماهواره جدید" در مدار قرار داده شد.  این بدان معنی است که روسها در حال آزمایش یک پرتابه از سطح مدار نزدیک زمین بودند.

در سال 2023 ، آمریکایی ها می خواهند دوباره در سطح ماه پیاده شوند. چینی ها همچنین در حال برنامه ریزی   ارسال یک خدمه به آنجا هستند. آیا این بدان معنی است که "جنگ ستارگان" با فاصله ای از زمین گسترش می یابد و با مبارزه برای مواد معدنی در ارتباط خواهد بود؟ ماه و فضا به حدی پهناور هستند که جای کافی برای همه در آن وجود دارد و درگیری مسلحانه در حال حاضر برای هر دو طرف فایده ای ندارد. بنابراین در آینده نزدیک جنگی در فضا بوقوع نخواهد پیوست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала